«Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ.»

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

Τάξη: Γ’ Λυκείου

 

Μάθημα/Γνωστικό Αντικείμενο: Νεοελληνική Λογοτεχνία – Μανόλη Αναγνωστάκη «Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ.»

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

 

Οι μαθητές της τάξης:

α) να βιώσουν τη λογοτεχνία ως πηγή εμπειριών, ως διαλεκτική συγκρότηση αισθητικών και διανοητικών συγκινήσεων και να αναγνωρίσουν τη δραστική αξία τους για τη ζωή τους,

β) να συγκροτήσουν την υποκειμενικότητά τους εμπλουτίζοντας την κατανόησή τους για πτυχές του κόσμου που προϋπήρξε και εκείνου που τους περιβάλλει ενισχύοντας την κριτική τους στάση απέναντι στον τρόπο με τον οποίο η λογοτεχνία υποβάλλει νοήματα και αξίες,

γ) να αναγνωρίζουν τους ποικίλους ποιητικούς υπαινιγμούς μέσα από τον συνδυασμό συμβόλων, σχημάτων λόγου και κειμενικών δεικτών εν γένει, με σκοπό να εμπλουτίζουν την κατανόησή τους,

δ)  να επισημάνουν στοιχεία της διακειμενικότητας, κοινούς θεματικούς τόπους και μοτίβα που αναδεικνύουν τη διαχρονικότητα των προβλημάτων και των αξιών σε διαφορετικές κοινωνίες

ε) να προσεγγίσουν βιωματικά τον ρόλο των δρώντων προσώπων και τον κόσμο που

έζησαν αυτά, μέσα από δραστηριότητες ενσυναίσθησης και δημιουργικής γραφής.

 

στ) να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, να εξασκηθούν στη διαδικτυακή έρευνα και να γνωρίσουν ψηφιακά εργαλεία, να αποκτήσουν δηλαδή ψηφιακό γραμματισμό, που πλέον αποτελεί το εφαλτήριο για επιτυχημένη είσοδο στον κόσμο της γνώσης και της εργασίας,

ζ) να ανασυνθέτουν σε γραπτό ερμηνευτικό σχόλιο την οπτική που οι ίδιοι/ες διαμόρφωσαν με την ολοκλήρωση της διαλογικής διαδικασίας.

 

 

Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών για την υλοποίηση του σεναρίου

 

Γνώσεις για την ποιητική μορφή, γνώσεις για πρόσωπα και ιστορικές περιόδους, γνώσεις χειρισμού της e class και webex.

 

Χρόνος υλοποίησης (για 1-2 διδακτικές ώρες στην ψηφιακή τάξη)

 

1 διδακτική ώρα για το ασύγχρονο μέρος-1 διδακτική ώρα για το σύγχρονο μέρος

 

Σύντομη περιγραφή σεναρίου

 

1.Στην ασύγχρονη διδασκαλία ανατίθεται στους μαθητές να μελετήσουν στο σπίτι -flipped classroom- (ατομικά ο/η καθένας/μία) τα χαρακτηριστικά της μεταπολεμικής ποίησης από το σχολικό βιβλίο και τη ζωή του ποιητή στον σύνδεσμο της Πύλης για την ελληνική γλώσσα και συγκεκριμένα στις Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα: https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/timeline.html?cnd_id=2

 

2. Στη σύγχρονη διδασκαλία οι μαθητές ακούν την ανάγνωση του ποιήματος από τον ίδιο τον ποιητή μέσω διαμοιρασμού της οθόνης και την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.snhell.gr/lections/writer.asp?id=1

 

3.Οι μαθητές μέσω της δραστηριότητας καταιγισμού ιδεών γράφουν στο  chat λέξεις ή φράσεις που ήρθαν στο μυαλό τους μετά την ανάγνωση του ποιήματος και ακολουθεί καθοδηγούμενη από τον εκπαιδευτικό συζήτηση.

 

4.Μέσω της εφαρμογής annotate κυκλώνουν τις λέξεις-κλειδιά που αυτοί επισημαίνουν στο ποίημα με σκοπό να τις χρησιμοποιήσουν στην ερμηνεία του και στη συνέχεια υπάρχει ανατροφοδότηση μεταξύ τους.

 

5.Χωρίζονται μέσω του breakout session οι μαθητές από τον εκπαιδευτικό σε 4 ομάδες των 5 ατόμων και ανατίθενται οι ακόλουθες εργασίες υπό την καθοδήγησή του:

α) Να σχολιάσουν τον τίτλο του ποιήματος

β) Να χρησιμοποιήσουν τους υπερσυνδέσμους του σχολικού βιβλίου και να βρουν στο Λεξικό της Κοινής Ελληνικής σημασίες λέξεων του ποιήματος που επαναλαμβάνονται

γ) Να εντοπίσουν τον ρόλο της αναφοράς της οδού Αιγύπτου μελετώντας και το άλλο ποίημα του ποιητή στο οποίο ξαναγίνεται αναφορά και υπάρχει ως υπερσύνδεσμος στο διαδραστικό βιβλίο

δ) Να διαβάσουν και να συσχετίσουν το ποίημα του Γ. Σεφέρη «Με τον τρόπο του Γ.Σ.», στίχο του οποίου παραθέτει ο Αναγνωστάκης και υπάρχει ως σύνδεσμος στο διαδραστικό βιβλίο.

Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία στην ολομέλεια και ακολουθεί συζήτηση.

6.Στην ασύγχρονη τέλος, διδασκαλία οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν στη «Χρονογραμμή- Ιστορία και Λογοτεχνία» της Πύλης για την ελληνική γλώσσα: https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/education/greek_history/index.html, τις ιστορικές περιόδους στις οποίες αναφέρεται το ποίημα, για να μπορέσουν κατανοώντας το συγκείμενο να εκπονήσουν το ερμηνευτικό τους σχόλιο σε 150-200 λέξεις και να το αναρτήσουν στον τοίχο της e class ώστε να είναι δυνατή η αξιολόγησή τους και από τους συμμαθητές τους.

 

Δραστηριότητες που οδηγούν στην ενεργητική εμπλοκή των μαθητών

 

Ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom), ομαδοσυνεργατική μορφή διδασκαλίας, βιωματικότητα, ενεργητική ακρόαση, δημιουργικές δραστηριότητες, παραγωγή κειμένων με δυνατότητα ενεργού σχολιασμού - δημιουργία κοινότητας μάθησης μέσα από ανοιχτά περιβάλλοντα γραμματισμού.

 

Χρησιμοποιούμενα εργαλεία (ονομαστικά)

 

Σύγχρονης διδασκαλίας:

Webex (chat, annotate, breakout sessions, share screen )

 

Ασύγχρονης διδασκαλίας:

e-class (Μηνύματα, Εργασίες, Τοίχος)

Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία

Πύλη για την ελληνική γλώσσα

Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

 

 

 

 

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.