Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Τίτλος του εκπαιδευτικού σεναρίου, Τάξη που απευθύνεται
Τα αγαπημένα ζώα της τάξης μου.
Νηπιαγωγείο.
Εμπλεκόμενες Γνωστικές περιοχές
-
Φυσικές Επιστήμες (ζωντανοί οργανισμοί)
-
Γλώσσα
-
Μαθηματικά
-
ΤΠΕ
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών
-
Σε σχέση με το γνωστικό αντικείμενο:
- να διαχωρίζουν έμψυχους/άψυχους οργανισμούς
- να γνωρίζουν τη βασική ονοματολογία των ζώων
- να γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ζώων
- να αναγνωρίζουν αριθμητικά σύμβολα
-
Σε σχέση με τα εκπαιδευτικά υπολογιστικά περιβάλλοντα που θα χρησιμοποιηθούν στο σενάριο:
- να μπορούν να κάνουν φωνητική και γραπτή αναζήτηση (χειρισμός πληκτρολογίου) σε δεδομένη μηχανή αναζήτησης
- να χειρίζονται με άνεση το ποντίκι (σύρσιμο για τη ζωγραφική, για την ολοκλήρωση ψηφιακών παζλ, δεξί/αριστερό κλικ, τεχνική “σύρε κι άσε”)
- να γνωρίζουν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή πλατφόρμα δημιουργίας παζλ Jigsawplanet (να εισάγουν εικόνα, να την μετατρέπουν σε παζλ «χ» αριθμού κομματιών, «χ» σχήματος, να δοκιμάζουν τα παζλ που φτιάξανε, να επιλέγουν και να ολοκληρώνουν ήδη έτοιμα παζλ).
ΣΚΟΠΟΣ
Να γνωρίσουμε τα αγαπημένα ζώα των παιδιών της τάξης μας.
Στόχοι:
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο
α. Να ανιχνεύσουμε τις προτιμήσεις των παιδιών για τα αγαπημένα τους ζώα.
β. Να διερευνήσουμε τις γνώσεις των παιδιών για τα χαρακτηριστικά των ζώων
γ. Να μιλήσουν και να περιγράψουν κάνοντας “ορθή” χρήση της ονοματολογίας των ζώων και των χαρακτηριστικών τους
Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών
α. Να συγκεντρώνουν και να παρακολουθούν τις ιδέες τους και των συμμαθητών τους σε ένα ευέλικτο ηλεκτρονικό ιστόγραμμα (εννοιολογικό χάρτη)
β. Να αναζητούν και να διαχειρίζονται ψηφιακές πληροφορίες από διάφορες πηγές (συνύπαρξη γραπτού λόγου/εικόνας)
γ. Να εξοικειωθούν και σταδιακά να αυτονομηθούν στην εκτέλεση βασικών λειτουργιών στη διαδραστική πολυμεσική πλατφόρμα παρουσιάσεων Nearpod
δ. Να υλοποιήσουν πολυμεσικά έργα
ε. Να διαχειριστούν ένα ψηφιακό παζλ (σε όλες τις φάσεις του: δημιουργία/σύνθεση, παιχνίδι)
Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
Να συμμετέχουν όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά στη διαμόρφωση και οικοδόμηση της γνώσης
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
Σε ό,τι αφορά τον ημερήσιο ή μη καθορισμό των δραστηριοτήτων προτείνονται :
τρεις ημέρες ΑΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ με συνδυασμό δραστηριοτήτων ως εξής:
1η ημέρα Δραστηριότητα ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας,
2η ημέρα Δραστηριότητα εμπέδωσης γνωστικού αντικειμένου,
3η ημέρα Δραστηριότητες αξιολόγησης του γνωστικού αντικειμένου & Μεταγνωστικές δραστηριότητες.
Συσχετισμός με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Όλες οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται στο παρόν σενάριο παρουσιάζουν σχεδόν απόλυτη συμβατότητα με ενότητες του Αναλυτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014) και συγκεκριμένα με τις παρακάτω. Αναλυτικά:
-
Με την ενότητα ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ και την υποενότητα Ζωντανοί Οργανισμοί (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014, σελ. 229 κ.ε.), όπου τα παιδιά διακρίνουν τα μορφολογικά και άλλα βασικά χαρακτηριστικά των ζώων. Περιγράφουν τα μέρη του σώματος των ζώων με διάφορα μέσα ατομικά ή σε ομαδικό επίπεδο, εντοπίζουν μέσω εικόνων από αναζήτηση στο διαδίκτυο και συλλέγουν φωτογραφικό υλικό από ζώα.
-
Με την ενότητα ΓΛΩΣΣΑ και την υποενότητα Παραγωγή Προφορικών Κειμένων (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014, σελ. 96 κ.ε.) όπου τα παιδιά μοιράζονται εμπειρίες, αλληλεπιδρούν με τους συνομηλίκους τους μέσα από δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα παιδιά και χρησιμοποιούν με επάρκεια το γλωσσικό σύστημα ανάλογα με την περίσταση και το ορισμένο πλαίσιο επικοινωνίας. Επιπλέον, συμβατότητα παρατηρείται στο σημείο όπου αναφέρεται ότι τα παιδιά ακολουθούν οδηγίες σε ψηφιακούς χάρτες - στην περίπτωσή μας σε δεδομένο υπολογιστικό περιβάλλον, καθώς και στο σημείο που αναφέρεται πως τα παιδιά αναπτύσσουν στάσεις ‘καλού/ής’ ομιλητή/τριας, ‘καλού/ής’ συνομιλητή/τριας και ‘καλού/ής’ ακροατή/τριας και περιγράφουν, αιτιολογούν την άποψή τους ή την άποψη της ομάδας τους και τέλος, συνθέτουν απόψεις που έχουν εκφραστεί προκειμένου να οργανώσουν μία ολοκληρωμένη παρουσίαση.
-
Με την ενότητα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και συγκεκριμένα την υποενότητα Αριθμοί και Πράξεις (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014, σελ. 138 κ.ε.), όπου αναφέρεται ότι τα παιδιά αναγνωρίζουν αριθμητικές ποσότητες και σύμβολα που τα ορίζουν σε παιχνίδια που οργανώνουν και δημιουργούν. Επίσης στην υποενότητα Χώρος & Γεωμετρία και συγκεκριμένα στην υποενότητα Οπτικοποίηση και χωρικός συλλογισμός (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014, σελ. 157 κ.ε.) όπου αναφέρεται ότι τα παιδιά παίζουν παιχνίδια όπου πραγματοποιούν απλές κατασκευές δισδιάστατων απεικονίσεων. Με την ενότητα ΤΠΕ και συγκεκριμένα την υποενότητα Δημιουργώ με τις ΤΠΕ (ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Αθήνα 2014, σελ. 309 κ.ε.), όπου αναφέρεται ότι με τη χρήση των ΤΠΕ τα παιδιά εξοικειώνονται και σταδιακά αυτονομούνται στην εκτέλεση απλών βασικών λειτουργιών σε λογισμικά εφαρμογών. Επίσης αναφέρεται ότι με τις ΤΠΕ τα παιδιά αναπτύσσουν και εκφράζουν τις ιδέες τους με ψηφιακά μέσα και παραγωγή πολυτροπικών έργων, εξοικειώνονται με τις βασικές μορφές ψηφιακής πληροφορίας (κείμενο, εικόνα, ήχος), αναπτύσσουν και εκφράζουν ιδέες με ψηφιακά μέσα. Τέλος συμβατότητα παρουσιάζεται στο σημείο όπου γίνεται αναφορά στο ότι με τις ΤΠΕ τα παιδιά μπορούν να πληροφορούνται με εκπαιδευτικά λογισμικά (κλειστού τύπου ή καθοδήγησης) και με εφαρμογές υπερμέσων (ιστοσελίδες, μηχανές αναζήτησης, λογισμικά).
Βιβλιογραφία – Δικτυογραφία
-
«ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών» με κωδικό ΟΠΣ: 295450 Οριζόντια Πράξη στις 8 Π.Σ., 3 Π.Στ. Εξ., 2 Π.Στ. Εισ.Υποέργο1 : «Εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης», ΑΘΗΝΑ 2014
-
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Δεκέμβριος 2019 : https://e-pimorfosi.cti.gr/moodle-b2/pluginfile.php/8021/mod_resource/content/5/ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Β2.6_ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ.pdf
-
On line εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης: https://coggle.it
-
On line πλατφόρμα δημιουργίας ψηφιακών παζλ: https://www.jigsawplanet.com/
-
Μηχανή Αναζήτησης Google: https://www.google.gr/
-
Διαδραστική πολυμεσική πλατφόρμα παρουσιάσεων Nearpod: https://nearpod.com
-
Σημειώσεις διαδικτυακών σεμιναρίων Etwinning, 2019-2020, Αξιοποίηση των κινητών συσκευών (tablets και κινητά τηλέφωνα) στην διδασκαλία των μαθημάτων (ενότητα Nearpod): https://seminars.etwinning.gr/course/view.php?id=3192
-
Σημειώσεις διαδικτυακών σεμιναρίων Etwinning, 2019-2020, ΙΙ Εργαλεία Επεξεργασίας Πολυμέσων – Εργαλεία παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού (ενότητα Εννοιολογικοί χάρτες): https://seminars.etwinning.gr/mod/page/view.php?id=24605
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |