Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Θέση στο πρόγραμμα σπουδών : Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α' Γυμνασίου, στα πλαίσια της 12ης ενότητας «Προβλήματα της σύγχρονης ζωής».
Τύπος δραστηριότητας: σχέδιο έρευνας και εκπόνηση ομαδικής εργασίας
Εκτιμώμενη διάρκεια: 10 με 12 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι βασικοί στόχοι και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της δραστηριότητας είναι κάθε μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή :
- να επινοεί τρόπους για να επιτύχει τους στόχους του/της, αλλά και να δημιουργεί ο/η ίδιος/α διέξοδο και να προωθεί λύσεις σε ενδεχόμενες πολώσεις και συγκρούσεις
- να μάθει να αντλεί πληροφορίες, να τις συλλέγει, να τις ταξινομεί, να τις αξιολογεί, να ασκεί σε αυτές κριτική και να τις αξιοποιεί ανάλογα με τον στόχο του/της
- να μάθει να διατυπώνει θέσεις και να τις υποστηρίζει. Παράλληλα να ασκείται στο να παίρνει μέρος σε συζήτηση πάνω σε ένα θέμα ειδικό
- να καλλιεργήσει τη φαντασία του/της, τη δημιουργικότητά του/της και την κριτική του/της ικανότητα
- να κάνει προσιτά και κατανοητά τα αποτελέσματα της εργασίας του/της και τα συμπεράσματά του/της στους άλλους
- να ενσωματώνει τη δική του/της δουλειά και της ομάδας του/της στο συνολικό αποτέλεσμα. Να μάθει, δηλαδή, να συν-δημιουργεί
- να σέβεται τους κανόνες δεοντολογίας, αναφέροντας τις πηγές που χρησιμοποιεί και αποφεύγοντας την αυτούσια μεταφορά αποσπασμάτων στην εργασία του/της
- να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του/της και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του/της
- να αναπτύξει ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα
Ειδικότεροι στόχοι:
- να μπορούν οι μαθητές να αποδομούν ένα λογοτεχνικό κείμενο, να εντοπίζουν βασικές ιδέες που ενυπάρχουν σε αυτό και να συνθέτουν ένα πρωτότυπο κείμενο με τα συμπεράσματά τους.
- να ασκηθούν στη συγγραφή διαφόρων ειδών λόγου, όπως ενός διηγήματος, μιας επιστολής, ενός άρθρου.
- να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον και να αναλάβει δράση για την προστασία του
- να έρθουν σε επαφή με την τέχνη και να μυηθούν στον εντοπισμό των συμβολισμών ενός τέτοιου έργου.
Απαιτούμενη υποδομή: σχολικό εργαστήριο, υπολογιστές με σύνδεση στο Διαδίκτυο, εκτυπωτής, βιντεοπροβολέας, ηχεία.
Εκτίμηση των δυσκολιών των μαθητών:
Οι δυσκολίες που αναμένεται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές σχετίζονται με :
- τη μειωμένη εμπειρία τους αναφορικά με τέτοιες ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες. Συνήθως πραγματοποιούν ατομικές εργασίες και ιδιαίτερα οι άριστοι μαθητές είναι αρνητικοί στο να συνεργαστούν, για να φέρουν εις πέρας ένα αυθεντικό έργο
- την αναζήτηση, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών από το διαδίκτυο
- την περιορισμένη συμμετοχή κάποιων μαθητών που δε διαθέτουν υπολογιστή ή σύνδεση στο διαδίκτυο στο σπίτι τους
- την αδυναμία τους να φέρουν εις πέρας μία εργασία σε καθορισμένο χρόνο
- την ελλιπή εμπειρία τους στην ανάλυση ενός λογοτεχνικού έργου και στη συγγραφή πρωτότυπων κειμένων.
Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση :
Στόχος της εργασίας δεν είναι η εξαντλητική μελέτη του θέματος ούτε η παράθεση ανούσιων πληροφοριών. Οι μαθητές γίνονται «μικροί επιστήμονες και ερευνητές» και ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Ζητούμενο είναι:
- να ενεργοποιηθούν όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως των επιδόσεών τους στο γνωστικό αντικείμενο - και να συμμετέχουν σε διερευνητικές δραστηριότητες
- να συνεργάζονται οι μαθητές, να ερευνούν και συνεπώς να ανακαλύπτουν οι ίδιοι τη γνώση (βιωματική-ανακαλυπτική μάθηση)
- να συνδιαλέγονται, να ανταλλάσσουν απόψεις και να προωθούν λύσεις
Αξιολόγηση:
Γίνεται τόσο αυτοαξιολόγηση των μαθητών (στο 1ο στάδιο της εργασίας του) όσο και αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό (κατά τη διαδικασία ή μπορεί να αξιολογήσει την εργασία, όταν παραδοθεί, χρησιμοποιώντας τη σχετική ρουμπρίκα που προτείνεται)
Πρόσθετες πηγές:
1. Αναλυτές λογοτεχνικού έργου
http://threekoupis.blogspot.gr/2012/12/blog-post_13.html
http://alexgger.blogspot.gr/2012/05/blog-post_29.html (λογισμικό για τρισδιάστατα βιβλία)
http://www.slideboom.com/presentations/482073/ΦΥΣΙΚΟ-ΚΑΙ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=91022
http://nikosdimou.blogspot.gr/2006/01/blog-post_29.html
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=72476.0
http://www.slideshare.net/katerina60/ss-12676443
http://www.slideshare.net/katerina60/ss-12721566
2. Δημοσιογράφοι:
http://www.srcosmos.gr/srcosmos/showpub.aspx?aa=5093
http://blogs.sch.gr/2gymxylo/2011/05/03/η-μόλυνση-του-κορινθιακού-κόλπου
http://www.oikipa.gr/index.php/repair-links/202-rainbow-warrior-ston-korinthiako
http://el.wikipedia.org/wiki/Επεξεργασία_λυμάτων
http://www.eurobank.gr/Uploads/pdf/ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ%20ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ.pdf
http://www.geo.auth.gr/courses/ggg/ggg887e/PDF/XYTA_8.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=9C6LYZgPqvY
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_0_27/06/2007_232238
http://www.prasinomple.gr/news_Full.asp?articleID=735
http://www.econews.gr/2012/01/21/korinthiakos-kolpos-metra/
https://www.youtube.com/watch?v=BCEZ1v0-C14
http://perivallonsos.blogspot.gr/2009/03/blog-post_10.html
http://www.rizospastis.gr/wwwengine/storyPlain.do?id=3679089&action=print
http://www.gkonstantinou.com/haef2006/pollutionsite/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=uFVJXaF6Pkc
3. Άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών:
http://pdedellad.wordpress.com/2010/06/02/0506/
http://stardust30.wordpress.com/2009/07/28/η-σύγχρονη-τέχνη-ενταγμένη-στο-αστικό/
http://www.neolaia.gr/2012/01/02/ekanan-erga-tehnis-ta-skoupidia-stin-paralia/#.UdmYuvlM8W8
http://medsos.gr/medsos/news/2008-12-22-13-46-08/2009-06-10-15-01-01/582-q---q-----23-27--2006-.html
http://www.newsbeast.gr/environment/arthro/337171/erga-tehnis-stin-ammo/
http://parosnewsblog.gr/category/εικαστικά/ (Διάκριση στην Τέχνη για το περιβάλλον από το Δημοτικό Αγκαιριάς)
http://dreamskindergarten.blogspot.gr/2011/07/blog-post_25.html
http://www.alexiptoto.com/αγάλματα-στο-βυθό/
http://www.flickriver.com/photos/boglam/5720037717/
http://pampalaionero.wordpress.com/ (ποίημα «Απόψεις της θαλάσσης», Τ. Κ. Παπατσώνης)
http://christinavoulgari.blogspot.gr/2011/03/blog-post_21.html
https://www.youtube.com/watch?v=VfIuytXOisQ (τραγούδι: Μεσόγειος)
http://users.uoa.gr/~nektar/arts/poetry/odysseas_elytis_poems.htm (ποίημα: Οδυσσέας Ελύτης, «Ἡλικία τῆς γλαυκῆς θύμησης»)
http://www.phorum.gr/viewtopic.php?p=1111464
4. Μέλη οικολογικής οργάνωσης:
http://www.skai.gr/tv/show/?showid=65557
https://www.youtube.com/watch?v=jBes5s0F61k (Κράτα τη Shell μακριά από την Αρκτική)
https://www.youtube.com/watch?v=g2fFFUwD1vk (Κόλπος του Μεξικού)
https://www.youtube.com/watch?v=xsbiyWTvvBE
http://www.inews.gr/42/vaktiria-katharisan-tin-petrelaiokilida-ston-kolpo-tou-mexikou.htm
http://gym-istiaias.eyv.sch.gr/mathites/molunsh%20periballontos%20kai%20tropoi%20antimetwpishs.pdf
http://www.3gymagni.gr/index.php/sxoleio/b-taxi/neoel-glossa-b/item/646-πώς-γράφουμε-μια-επιστολή
http://www.antinews.gr/2010/05/18/46204/ (Antinews: ιστοσελίδα με ειδήσεις από όλο τον κόσμο)
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |