Το μαύρο κύμα

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Διαδικασία

 

Στάδιο 1ο:

 

     Από όσα έχετε διαβάσει και παρακολουθήσει μέχρι στιγμής είσαστε ήδη κατατοπισμένοι σχετικά με το πρόβλημα που καλείστε να αναλύσετε και να προβάλετε. Το επόμενο βήμα είναι να εργαστείτε στις ομάδες σας ως εξής:

 

1. αναλυτές του λογοτεχνικού έργου που μελετάμε:  είσαστε αυτοί που θα παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους τα βασικά σημεία του αποσπάσματος του έργου του Σεπούλβεδα που παρατίθεται στο σχολικό σας βιβλίο. Συγκεκριμένα, να εστιάσετε την προσοχή σας στα ακόλουθα ζητήματα:

α) με ποιες λέξεις ή φράσεις παρουσιάζει ο συγγραφέας τις πετρελαιοκηλίδες που μολύνουν τις θάλασσες;

β) Πώς, σύμφωνα με το κείμενο, η θαλάσσια πετρελαιοκηλίδα οδηγεί σε αφανισμό τους γλάρους;

γ) Πώς, σύμφωνα με το κείμενο, η θαλάσσια πετρελαιοκηλίδα οδηγεί σε αφανισμό τους γλάρους;

δ) Στο κείμενο αναφέρεται ο αρχαιοελληνικός μύθος του Ίκαρου. Ποια η σημασία του την ώρα της εναγώνιας προσπάθειας της Κενγκά να αποφύγει το θάνατο; (πατήστε πάνω στον υπερσύνδεσμο για να διαβάσετε το μύθο του Ίκαρου)

ε) Ποιους θεωρεί υπεύθυνους η Κενγκά για τη μόλυνση των θαλασσών και ποιους εξαιρεί όταν λέει «Όχι όμως όλους… Να μην είμαι και άδικη», έκρωξε αδύναμα»;

στ) Να διαβάσετε το απόσπασμα από τα λογοτεχνικά έργα που σας δίνονται και να εντοπίσετε ομοιότητες με το κείμενο που μελετάτε:

http://goo.gl/hfjnv (Λουίς Σεπούλβεδα, «Ο κόσμος του τέλους του κόσμου», σελίδα 49)

http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1683,5366/ (Γιώργος Σαραντάρης, «Ξυπνάμε και η θάλασσα ξυπνά μαζί μας»)

 

2. δημοσιογράφοι:  ως ανήσυχα πνεύματα καλείστε να συγκεντρώσετε πληροφορίες σχετικά με οικολογικά προβλήματα της περιοχής σας που αφορούν τη μόλυνση της θάλασσας και των ποταμών. Στόχος σας είναι να προβάλετε αυτές τις «πληγές», να καταγράψετε τις αιτίες ή τους υπεύθυνους γι’ αυτές και να ευαισθητοποιήσετε την κοινή γνώμη, ώστε να αναλάβουν δράση.

     Δείτε το ακόλουθο βίντεο με τη δράση που έχει αναπτύξει ο Αρίων, ένας σύνδεσμος για την προστασία του Κορινθιακού κόλπου:

        

3. άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών: είσαστε αδιαμφισβήτητα οι «ευαίσθητες ψυχές». Στις πηγές που θα σας δοθούν θα πρέπει να:

α) εντοπίσετε τα οικολογικά προβλήματα που θίγουν οι καλλιτέχνες και οι άνθρωποι των γραμμάτων,

β) να διακρίνετε στην τέχνη στοιχεία σχετικά με την προβολή του υγρού στοιχείου και την αξία του,

γ) με ποιον τρόπο προβάλλουν τη σημασία των υδάτινων πόρων,

δ) τι θέλουν να πετύχουν,

ε) τι είδους συναισθήματα σας προκαλούν αυτά τα έργα και

στ) να αναλάβετε το ρόλο του συγγραφέα και να γράψετε ένα αισιόδοξο τέλος για το έργο του Σεπούλβεδα, επιθυμώντας να δώσετε το μήνυμα ότι όλα μπορούν να αλλάξουν αρκεί να το θέλουμε όλοι εμείς.

      Δείτε σε κόμικς ολόκληρο το έργο του Σεπούλβεδα για να πάρετε μια μικρή ιδέα:

        

4. μέλη οικολογικής οργάνωσης: άνθρωποι ευαίσθητοι αλλά και δραστήριοι συγχρόνως, αναλαμβάνετε να παρουσιάσετε, καταρχάς, την οργάνωση στην οποία ανήκετε και τη δράση της (προτείνεται η Greenpeace, μέλος της οποίας ήταν και ο Σεπούλβεδα). Έπειτα, έχοντας βιώσει το περιστατικό με την τεράστια οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού από τη διαρροή πετρελαίου της BP, αναλαμβάνετε να στείλετε επιστολής διαμαρτυρίας στον Πρόεδρο της Αμερικής σχετικά με την οικολογική καταστροφή που έχει συντελεστεί (επιμένοντας στις επιπτώσεις και ζητώντας την άμεση παρέμβασή του)

      Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο: 

        

 

Στάδιο 2ο:

 

   Έχετε διαμοιράσει τους ρόλους σε κάθε μέλος της ομάδας και έχετε εργαστεί ατομικά για να συλλέξετε τα στοιχεία που σας ενδιαφέρουν. Οι διαδικτυακές πηγές που σας προτείνονται θα μπορούσαν να εμπλουτιστούν και με άλλες που έχετε ενδεχομένως εντοπίσει. Πρέπει να έχετε, ωστόσο, κατά νου ότι προτού χρησιμοποιήσετε μια πηγή, οφείλετε να ελέγχετε την αξιοπιστία της.

   Στη δεύτερη αυτή φάση συγκεντρώνονται τα μέλη της ομάδας, παρουσιάζουν και συζητούν τα ευρήματα και προχωρούν στη σύνθεση των εργασιών τους (οι οποίες θα παρουσιαστούν στην τάξη).

  

Το τελικό παραδοτέο της κάθε ομάδας είναι το ακόλουθο:

 

- Αναλυτές του λογοτεχνικού έργου:  κείμενο με τα συμπεράσματα, το οποίο μπορεί να είναι σε μορφή word ή εναλλακτικά να δημιουργήσετε έναν εννοιολογικό χάρτη (με τη χρήση του λογισμικού inspiration)

- Δημοσιογράφοι:  άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας (περίπου 300 λέξεων). Μπορείτε να το διανθίσετε με εικόνες και σκεφτείτε έναν τίτλο πρωτότυπο.

- Άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών: χρησιμοποιώντας το PowerPoint, παρουσιάζετε τα έργα και τα συμπεράσματά σας (το τέλος του μυθιστορήματος μπορείτε να το παραδώσετε σε μορφή word).

- Μέλη οικολογικής οργάνωσης: σύντομη παρουσίαση της οργάνωσής σας σε PowerPoint και μια επιστολή διαμαρτυρίας (σε μορφή Word).

 

Στάδιο 3ο:

 

    Ήρθε η ώρα να χωριστείτε σε νέες ομάδες. Με τη συνδρομή της καθηγήτριας των Εκαστικών και του καθηγητή της Πληροφορικής θα δημιουργήσετε:

 

α. αφίσα (που θα θίγει το πρόβλημα της οικολογικής καταστροφής των υδάτινων πόρων και θα αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των συνανθρώπων σας)

 

β. ένα μικρό βίντεο με ενδεικτικούς τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος

 

γ. ένα Wiki, όπου θα αναρτηθούν οι εργασίες σας και θα ακολουθήσει συζήτηση πάνω σ’ αυτές.