Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Θέση στο πρόγραμμα σπουδών : Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας της Α' Λυκείου, στα πλαίσια της ενότητας ''Επτανησιακή Σχολή''.
Τύπος δραστηριότητας : σχέδιο έρευνας και εκπόνηση ομαδικής εργασίας
Εκτιμώμενη διάρκεια : 7 με 8 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα : Οι βασικοί στόχοι και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της
δραστηριότητας είναι κάθε μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή :
- να επινοεί τρόπους για να επιτύχει τους στόχους του, αλλά και να δημιουργεί ο ίδιος διέξοδο και να προωθεί λύσεις σε ενδεχόμενες πολώσεις και συγκρούσεις
- να μάθει να αντλεί πληροφορίες, να τις συλλέγει, να τις ταξινομεί, να τις αξιολογεί, να ασκεί σε αυτές κριτική και να τις αξιοποιεί ανάλογα με τον στόχο του
- να μάθει να διατυπώνει θέσεις και να τις υποστηρίζει. Παράλληλα να ασκείται στο να παίρνει μέρος σε συζήτηση πάνω σε ένα θέμα ειδικό
- να καλλιεργήσει τη φαντασία του, τη δημιουργικότητά του και την κριτική του ικανότητα
- να κάνει προσιτά και κατανοητά τα αποτελέσματα της εργασίας του και τα συμπεράσματά του στους άλλους
- να ενσωματώνει τη δική του δουλειά και της ομάδας του στο συνολικό αποτέλεσμα. Να μάθει, δηλαδή, να συν-δημιουργεί
- να σέβεται τους κανόνες δεοντολογίας, αναφέροντας τις πηγές που χρησιμοποιεί και αποφεύγοντας την αυτούσια μεταφορά αποσπασμάτων στην εργασία του
- να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του
- να αναπτύξει ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα
- να αντιληφθεί ότι το φυσικό περιβάλλον είναι κυρίαρχος άξονας της Επτανησιακής Σχολής
- να είναι σε θέση να εντοπίζει τα κοινά στοιχεία μεταξύ των λογοτεχνών, τις διαφορές τους και ανάλογες ενδεχομένως αναφορές σε νεότερους λογοτέχνες και να προβληματίζεται πάνω σε αυτές
- να ευαισθητοποιηθεί σε θέματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον και να αναλάβει δράση προστασίας του
Απαιτούμενη υποδομή : σχολικό εργαστήριο, σύνδεση στο Διαδίκτυο, εκτυπωτής
Εκτίμηση των δυσκολιών των μαθητών :
Οι δυσκολίες που αναμένεται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές σχετίζονται με :
- τη μειωμένη εμπειρία τους αναφορικά με τέτοιες ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες. Συνήθως πραγματοποιούν ατομικές εργασίες και ιδιαίτερα οι άριστοι μαθητές είναι αρνητικοί στο να συνεργαστούν, για να φέρουν εις πέρας ένα αυθεντικό έργο
- την αναζήτηση, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών από το διαδίκτυο
- την περιορισμένη συμμετοχή κάποιων μαθητών που δε διαθέτουν υπολογιστή ή σύνδεση στο διαδίκτυο στο σπίτι τους
- την αδυναμία τους να φέρουν εις πέρας μία εργασία σε καθορισμένο χρόνο
Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση :
Στόχος της εργασίας δεν είναι η εξαντλητική μελέτη του θέματος ούτε η παράθεση ανούσιων πληροφοριών. Οι μαθητές γίνονται ''μικροί επιστήμονες και ερευνητές'' και ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Ζητούμενο είναι:
- να ενεργοποιηθούν όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως των επιδόσεών τους στο γνωστικό αντικείμενο - και να συμμετέχουν σε διερευνητικές δραστηριότητες
- να συνεργάζονται οι μαθητές, να ερευνούν και συνεπώς να ανακαλύπτουν οι ίδιοι τη γνώση (βιωματική-ανακαλυπτική μάθηση)
- να συνδιαλέγονται, να ανταλλάσσουν απόψεις και να προωθούν λύσεις
Αξιολόγηση :
Γίνεται τόσο αυτοαξιολόγηση των μαθητών όσο και αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό (κατά τη διαδικασία ή μπορεί να αξιολογήσει την εργασία, όταν παραδοθεί, χρησιμοποιώντας σχετική ρουμπρίκα)
Πρόσθετες πηγές :
1. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/pageassetview.aspx?tid=8083&autostart=0 (Σολωμός)
2. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/d--index-archive-search.aspx?q=Μαβίλης.
3. http://eftanhsa.blogspot.com/2009/11/blog-post.html
4. http://www.slideboom.com/presentations/143325/Γράμματα-%26-τέχνες,-Ελλάδα-19ος-αι.
5. Βιβλιογραφικές αναφορές :
- Αναστασιάδου Α. κ.ά., Γράμματα ΙΙ: Νεοελληνική Φιλολογία (19ος και 20ος αιώνας) , ΕΑΠ, (Πάτρα 2000)
- Beaton R., Εισαγωγή στη Νεότερη Ελληνική Λογοτεχνία, (μτφρ. Ε. Ζούργου-Μ. Σπανάκη), Νεφέλη, (Αθήνα, 1996).
- Πολίτης Λ., Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ια΄ έκδοση, Μ.Ι.Ε.Τ., (Αθήνα 2001).
- Γαραντούδης,Ε., Οι Επτανήσιοι και ο Σολωμός. Όψεις μιας σύνθετης σχέσης.(1820-1950), Καστανιώτης, Αθήνα 2001
- Μουλλάς, Π., " Λογοτεχνία 1830-1880", Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ.13. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών 1977, σ. 492-514
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |