Διαδικασία
Στάδιο 1ο :
Θα χωριστείτε σε πέντε ομάδες μαθητών. Κάθε ομάδα θα μελετήσει μία συγκεκριμένη κατηγορία εκπροσώπων της Επτανησιακής Σχολής και θα επιχειρήσει να εντοπίσει στοιχεία που θα επιβεβαιώνουν τον σημαντικό ρόλο που κατέχει η φύση στο έργο τους. Για δική σας διευκόλυνση, οι τέσσερεις πρώτες ομάδες θα μελετήσουν αντιστοίχως τις εξής κατηγορίες :
- Προσολωμικοί λογοτέχνες
- Σολωμικοί
- Μετασολωμικοί - ελάσσονες μορφές
- Εξωσολωμικοί
Σε μία πρώτη προσέγγιση του έργου τους , παρακολουθήστε τα ακόλουθα βίντεο και κρατήστε σημειώσεις για την παρουσία του φυσικού στοιχείου και το πώς αυτό επηρεάζει τη δράση των υποκειμένων:
1 .
2 .
3 .
Στάδιο 2ο :
Κάθε ομάδα, ανάλογα με την κατηγορία που έχει αναλάβει, θα εκπονήσει μια εργασία με τα στοιχεία που έχει εντοπίσει, ακολουθώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Οι εργασίες όλων των ομάδων θα παρουσιαστούν στην τάξη.
Στάδιο 3ο :
Με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, μία πέμπτη ομάδα θα αναλάβει να διευρύνει την εργασία, συγκρίνοντας τα στοιχεία που έχουν εντοπίσει οι τέσσερεις προηγούμενες ομάδες, ούτως ώστε να προκύψουν και συγκριτικά συμπεράσματα. Ορισμένα από αυτά τα ερωτήματα διερεύνησης θα μπορούσαν να είναι τα ακόλουθα :
- σε ποια κατηγορία εντοπίζονται τα περισσότερα στοιχεία για τη φύση ;
- υπάρχει κάποιο στοιχείο της φύσης που κυριαρχεί σε όλες τις κατηγορίες των λογοτεχνών (π.χ. αστέρια, θάλασσα, κάμποι, λουλούδια κ.ό.κ.) ;
- μήπως σε κάποια κατηγορία η φύση δρα περισσότερο ευεργετικά ή το αντίστροφο για τον άνθρωπο ;
- διακρίνετε σημεία όπου η φύση ''στηρίζει'' τους άλλους άξονες της Επτανησιακής Σχολής (πατρίδα, γυναίκα, θρησκεία) ;
- ο ρομαντισμός που διαπνέει την Επτανησιακή Σχολή αποτυπώνεται στην απόδοση της φύσης και , αν ναι, αυτό παρατηρείται με την ίδια ένταση σε όλες τις κατηγορίες ;
Αφού και η πέμπτη ομάδα εργαστεί πάνω σε αυτά τα ερωτήματα, εμπλουτίζοντάς τα και με περαιτέρω στοιχεία που οι ίδιοι έχουν εντοπίσει, παρουσιάζει τη δική της συνθετική εργασία στην τάξη.