Από πού να πιώ νερό;

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Δραστηριότητα

ΠΡΟΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ   

Αρχικά, για να κατανοήσετε το ζήτημα που θα διερευνήσετε, θα πρέπει να γνωρίσετε τα προβλήματα του πόσιμου νερού. Θα σας δώσω πηγές, οι οποίες θα σας προσανατολίσουν στο να αντιληφθείτε τα προβλήματα του τόπου σας, όπως φαίνονται να είναι μέσα από τον τοπικό Τύπο, π.χ. εφημερίδα, ραδιόφωνο, κ.λπ. Για να βρείτε τις πηγές πατήστε εδώ

ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΟΜΑΔΩΝ

Επειδή έχω ξεκινήσει την έρευνα για το νερό, κατάλαβα ότι για να διερευνηθεί αποτελεσματικά, θα πρέπει να χωριστείτε σε ομάδες. Και αυτό γιατί περιλαμβάνει πολλά και διαφορετικά σημεία. Παρακάτω σας αναλύω τις ομάδες των επιστημόνων και των καθηκόντων τους.

Πώς θα χωριστείτε σε ομάδες; Όσοι μαθητές πίνετε από τη βρύση θα γίνετε Υγιεινολόγοι Μηχανικοί ή θα γίνετε Χημικοί, όσοι αγοράζετε εμφιαλωμένα νερά ή/και έχετε φίλτρα θα γίνετε Περιβαλλοντολόγοι και όσοι ακολουθείτε κάτι διαφορετικό, θα γίνετε Ενεργοί Πολίτες. Ίσως αναρωτηθείτε, γιατί να χωριστούμε σε ομάδες και μάλιστα γιατί σε αυτές τις συγκεκριμένες ομάδες; Ο λόγος είναι γιατί το ζήτημα του νερού εμπλέκει διάφορα προβλήματα, ζητήματα, ερωτήματα τα οποία για να απαντηθούν θα πρέπει να ρωτήσουμε ειδικούς. Και ποιοι είναι αυτοί; Οι Υγιεινολόγοι Μηχανικοί, οι Χημικοί, οι Περιβαλλοντολόγοι, οι Ενεργοί Πολίτες. Η κάθε ομάδα, θα στοχεύσει να απαντήσει σε κάποια ερωτήματα, τα οποία στην ουσία απασχολούν τους ενήλικες που έχουν τα παραπάνω επαγγέλματα.

Ύστερα από την ολοκλήρωση αυτής της ιστοεξερεύνησης, θα είστε σε θέση να προτείνετε τι πρέπει τελικά να κάνουμε: να πίνουμε από τη βρύση, από εμφιαλωμένα, βάζοντας στη βρύση φίλτρο; ένας συνδυασμός από όλα αυτά;      

 

Α΄ΦΑΣΗ

1η ομάδα: Υγιεινολόγοι Μηχανικοί

Η ομάδα αυτή θα ασχοληθεί με το σύστημα που έχει κατασκευάσει η ΔΕΥΑΜΒ για να  τροφοδοτεί τους πολίτες και τις επιχειρήσεις με νερό καλής ποιότητας. Η ομάδα θα συνεργαστεί, αλλά τα μέλη θα δουλέψουν διαφορετικά πράγματα. Η παρουσίαση των όσων βρήκατε θα γίνει στους συμμαθητές σας, σε όλη την τάξη.

 

2η ομάδα: Χημικοί

Η ομάδα αυτή θα ασχοληθεί με τα είδη των νερών (βρύσης, εμφιαλωμένα, κ.λπ.) και θα συγκρίνει τις τιμές τους, από το τετράδιο του Χημείου και τις ετικέτες, με αυτές που ορίζει ο νόμος. Θα μελετήσουν και τους τρόπους απολύμανσης. Και αυτή η ομάδα θα συνεργαστεί, αλλά τα μέλη θα δουλέψουν διαφορετικά πράγματα. Η παρουσίαση των όσων βρήκατε θα γίνει στους συμμαθητές σας, σε όλη την τάξη.

 

3η ομάδα: Περιβαλλοντολόγοι

Η ομάδα αυτή θα ασχοληθεί με το πόση ενέργεια χρειάζεται για να κατασκευαστούν τα εμφιαλωμένα νερά, πόσος καιρός χρειάζεται για να διασπαστούν, τι προκαλούν τα σκουπίδια των εμφιαλωμένων στο περιβάλλον, πώς γίνεται η ανακύκλωση, πόσα χρήματα δίνουν οι κάτοικοι για να αγοράσουν τα εμφιαλωμένα. Ακόμη, τι είδους φίλτρα υπάρχουν, πώς τα χρησιμοποιούμε και από τι μας προστατεύουν, αν αφαιρούν στοιχεία που χρειαζόμαστε. Και αυτή η ομάδα θα συνεργαστεί, αλλά τα μέλη θα δουλέψουν διαφορετικά πράγματα. Η παρουσίαση των όσων βρήκατε θα γίνει στους συμμαθητές σας, σε όλη την τάξη.

 

4η ομάδα: Ενεργοί Πολίτες

Η ομάδα αυτή θα ασχοληθεί με το πώς μπορείτε ως τάξη, ως ομάδα, να πιέσετε με την πρότασή σας τη ΔΕΥΑΜΒ, τις εταιρίες φίλτρων, τις εταιρίες εμφιαλωμένων νερών, να κάνουν αλλαγές για να βρουν μια λύση που θα είναι όσο γίνεται πιο κοντά στο συμφέρον των πολιτών. Και αυτή η ομάδα θα συνεργαστεί, αλλά τα μέλη θα δουλέψουν διαφορετικά πράγματα. Η παρουσίαση των όσων βρήκατε θα γίνει στους συμμαθητές σας, σε όλη την τάξη.

 

 Τι θα γίνει με την παρουσίαση της κάθε ομάδας;

Η παρουσίαση των όσων πληροφοριών βρήκε η κάθε ομάδα, θα γίνει σε όλη τη τάξη. Μέσω της συζήτησης και της αντιπαράθεσης, μπορείτε να σκεφτείτε, να συγκρίνετε, να ανταλλάξετε απόψεις και να κρίνετε τις πληροφορίες που συγκεντρώσατε, προκειμένου να βοηθηθείτε περισσότερο για την Β΄ φάση. Όλη η τάξη θα συμμετέχει στη συζήτηση. Σκοπός της Α' φάσης, δεν είναι να αξιολογηθείτε, αλλά να τεθούν στο ΄΄τραπέζι΄΄ όλες οι πληροφορίες που βρέθηκαν, όλες οι απόψεις που εντοπίστηκαν, ώστε ο κάθε μαθητής ατομικά και μετά ομαδικά, να καταλήξει σε συμπεράσματα.

 

Β΄ΦΑΣΗ

Όταν θα είστε σε θέση να απαντήσετε στα παραπάνω ερωτήματα, θα δημιουργήσετε ξανά ομάδες, προκειμένου να προτείνετε και να δικαιολογήσετε την πρόταση/λύση σας, δηλαδή τι προτείνετε να κάνουν οι πολίτες/κάτοικοι του Βόλου, να καταναλώνουν από τη βρύση, να αγοράζουν εμφιαλωμένα νερά, να τοποθετούν φίλτρα ή να κάνουν κάτι άλλο;

Η κάθε ομάδα θα έχει έναν Περιβαλλοντολόγο, έναν Χημικό, έναν Υγιεινολόγο και έναν Ενεργό Πολίτη. Η κάθε ομάδα θα προτείνει τη δική της λύση. Ίσως αναρωτηθείτε, μα γιατί να χωριστούμε και πάλι σε ομάδες; Διότι, εάν η κάθε ομάδα έχει ανόμοιους ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με διαφορετικά ζητήματα, η λύση που θα προτείνουν στο τέλος θα είναι σφαιρική και πιο ολοκληρωμένη. Πατήστε εδώ για να βρείτε συμβουλές που πρέπει να ακολουθείτε όταν συνεργάζεστε. Την πρότασή σας θα την παρουσιάσετε στη τάξη. Έπειτα, αφού ακουστούν όλες οι προτάσεις θα κάνετε μια συνεδρίαση, ώστε να αποφασίσετε ποια από τις προτάσεις που ακούστηκε είναι πιο ΄΄σωστή΄΄ και κατάλληλη για την περιοχή του Βόλου. Στη συνεδρίαση, θα ακουστούν ξανά όλες οι προτάσεις από τους εκπροσώπους των ομάδων (2 εκπρόσωποι από κάθε ομάδα), οι οποίοι θα κρίνουν τις προτάσεις και θα καταλήξουν σε συμπεράσματα, ώστε να προτείνουν την τελική λύση.