Δραστηριότητα
Ημερολόγιο ανθρωπίνων δικαιωμάτων:
Τα ανθρώπινα δικαιώματα προβάλλονται και υπενθυμίζονται επίσημα μέσα από ημερομηνίες που έχουν ορίσει τα Ηνωμένα Έθνη και οι ΜΚΟ διεθνώς. Αυτές οι ημερομηνίες ΄΄γιορτής΄΄ για τα αντίστοιχα δικαιώματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν ευκαιρίες μικρών ομαδικών δραστηριοτήτων στην τάξη ή και απλών αναφορών.
Δημιουργήστε και τοιχοκολλείστε στη τάξη ένα πίνακα, ώστε στις αντίστοιχες ημερομηνίες να ετοιμάζετε κάθε φορά πολλά και σύντομα σχόλια με κολλάζ από τον τύπο ή από το διαδίκτυο, παρουσιάζοντας τη δραστηριότητα κάθε φορά και σε διαφορετική (μεγαλύτερη ή μικρότερη) τάξη.
Στόχος των δραστηριοτήτων είναι:
- Να γνωρίσουμε τα δικαιώματα μας-ατομικά, κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά- και τις υποχρεώσεις που αντιστοιχούν σε αυτά.
- Να κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την εξέλιξή τους μέσα από τις διεθνείς συνθήκες και συμβάσεις.
- Να ενημερωθούμε για κρατικούς, ευρωπαϊκούς, διεθνείς οργανισμούς, θεσμούς, προγράμματα και ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο χώρο των δικαιωμάτων του ατόμου.
- Να διαπιστώσουμε ότι με αυτά τα δικαιώματα εμείς, ως ¨μικροί πολίτες¨ μιας δημοκρατικής κοινωνίας, έχουμε την δυνατότητα να επηρεάσουμε τις εξελίξεις.
Στον διαδραστικό πίνακα είναι γραμμένες οι παρακάτω προτάσεις. Συζητήστε ανά ομάδες για το εάν και γιατί συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τις παρακάτω δηλώσεις. Η κάθε ομάδα καλείται να σημειώσει δίπλα από τη κάθε πρόταση τη συμφωνία ( +) ή διαφωνία (-) καθώς και την αιτιολογία.
• Είναι πιο σημαντικό να έχεις μια στέγη, από το να μπορείς να λες ελεύθερα αυτό που θες.
• Η εργασία είναι υποχρέωση αλλά όχι και δικαίωμα.
• Η πιο σημαντική ευθύνη κάθε κυβέρνησης είναι να φροντίζει ώστε οι πολίτες της χώρας να έχουν τροφή.
• Το δικαίωμα στην «ξεκούραση και στον ελεύθερο χρόνο» είναι μια πολυτέλεια μόνο για τις πλούσιες χώρες.
• Δεν είναι δουλειά της κυβέρνησης να προστατεύει τους πολίτες από τη λιμοκτονία –είναι ευθύνη των ίδιων των πολιτών!
• Ο τρόπος που επιλέγουμε να συμπεριφερόμαστε στους άλλους πολίτες δεν είναι θέμα της διεθνούς κοινότητας.
• Οι φτωχές χώρες θα πρέπει να εστιάσουν στα βασικά επίπεδα διαβίωσης πριν ασχοληθούν με τα αστικά και πολιτικά δικαιώματα των πολιτών.
• Οι ακραίες οικονομικές ανισότητες συνιστούν παραβίαση βασικών δικαιωμάτων.
• Τα κοινωνικά και οικονομικά δικαιώματα αφορούν σε ένα ιδεώδες μέλλον και δεν μπορούμε να τα εγγυηθούμε σήμερα.
• Αν δεν μπορούμε να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα, δεν έχει νόημα να υπάρχουν.
Τέλος, οι μαθητές ανά ομάδες θα μπορούσατε να συγκεντρώσετε υλικό για ένα από τα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Το υλικό αυτό μπορεί η κάθε ομάδα να επιλέξει να το αξιοποιήσει με διαφορετικό τρόπο. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι παρακάτω τρόποι:
· Επιλογή σχολίων για δραματοποίηση
· Παρουσιάσεις power point
· Ενδοσχολικός διαγωνισμός εκθέσεων και αφίσας
· Συνεργατική γραφή μέσα από τη διαμόρφωση άρθρων για τη σχολική εφημερίδα