Ειρήνη - Πόλεμος

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Πηγές-Μέσα

http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_e2/index.html

 

Οι μαθητές της Α΄ ομάδας στην ιστοσελίδα της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (Νέα Ελληνική-Εργαλεία-Ηλεκτρονικά Λεξικά)  αναζητούν στο λεξικό της Νέας ελληνικής του Τριανταφυλλίδη  τις σημασίες των λέξεων: διαμάχη, εκεχειρία, αυτοδιάθεση, γενοκτονία και  αντιγράφουν τον ορισμό. Στη συνέχεια βρίσκουν στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική- Εργαλεία - Σώματα κειμένων: Εφημερίδα «Τα Νέα» βρίσκουν τέσσερα παραδείγματα χρήσης των λέξεων σε φράσεις.

Οι μαθητές της Β΄ ομάδας στην ιστοσελίδα της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (Νέα Ελληνική-Εργαλεία-Ηλεκτρονικά Λεξικά)  αναζητούν στο λεξικό της Νέας ελληνικής του Τριανταφυλλίδη  τις σημασίες των λέξεων: εμπόλεμος, σύμμαχος, διαβουλεύσεις, εξοπλίζω και  αντιγράφουν τον ορισμό. Στη συνέχεια βρίσκουν στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική- Εργαλεία - Σώματα κειμένων: Εφημερίδα «Μακεδονία» βρίσκουν τέσσερα παραδείγματα χρήσης των λέξεων σε φράσεις.

Οι μαθητές της Γ΄ ομάδας στην ιστοσελίδα της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (Νέα Ελληνική-Εργαλεία-Ηλεκτρονικά Λεξικά)  αναζητούν στο λεξικό της Νέας ελληνικής του Τριανταφυλλίδη  τις σημασίες των λέξεων: μιλιταρισμός, αφοπλίζω, μέτωπο, πολεμοκάπηλος και  αντιγράφουν τον ορισμό. Στη συνέχεια βρίσκουν στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική- Εργαλεία - Σώματα κειμένων: Εφημερίδα «Τα Νέα» βρίσκουν τέσσερα παραδείγματα χρήσης των λέξεων σε φράσεις.

Οι μαθητές της Δ΄ ομάδας στην ιστοσελίδα της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (Νέα Ελληνική-Εργαλεία-Ηλεκτρονικά Λεξικά)  αναζητούν στο λεξικό της Νέας ελληνικής του Τριανταφυλλίδη  τις σημασίες των λέξεων: ουδετερότητα, συνθηκολόγηση, εχθροπραξίες, μισαλλοδοξία και  αντιγράφουν τον ορισμό. Στη συνέχεια βρίσκουν στα σώματα κειμένων (Νέα Ελληνική- Εργαλεία - Σώματα κειμένων: «Διδακτικά βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου» βρίσκουν τέσσερα παραδείγματα χρήσης των λέξεων σε φράσεις.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qJmPsMsAZv4

Ερωτήσεις κατανόησης:

  1. Πού διαδραματίζεται η ταινία, ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της και ποιο το κεντρικό της θέμα;
  2. α) Γιατί  φοβούνται τα παιδιά, όταν πηγαίνουν στο σχολείο;

β) Γιατί, σύμφωνα με τον πατέρα του παιδιού, η ζωή τους είναι δύσκολη;

γ) Γιατί  ο μικρός μένει σιωπηλός, όταν  ο δημοσιογράφος τον ρωτά τι ονειρεύεται;

     δ) Τι αναζητούμε με τις ερωτήσεις που αρχίζουν με το «Γιατί»;   Σε   ποιο μέρος του λόγου ανήκει  η λέξη «γιατί»;

                       (Αν δυσκολεύεστε ψάξτε  στη γραμματική / Σύνδεσμοι).

  1. Ποιες  συνέπειες του πολέμου αναφέρονται στην ταινία;
  2.  Δημιουργήστε μια παρουσίαση (στο powerpoint ή στο prezi) με εικόνες σχετικές   με το θέμα που εξετάζουμε.

Σελίδα 50, Τετράδιο Εργασιών

Ερωτήσεις:

 

  1. Τι είδους κείμενο είναι αυτό; Για ποιο σκοπό έχει γραφτεί; Ποιο σκοπό εξυπηρετούν οι φωτογραφίες που το συνοδεύουν; Τον πετυχαίνουν;
  2. Στο κείμενο παρουσιάζονται δύο πραγματικότητες που έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους. Η μία είναι αυτή που ταιριάζει σε όλα τα παιδιά του πλανήτη και η άλλη αυτή που ζουν ορισμένα παιδιά, όταν ο πόλεμος συγκλονίζει τη χώρα τους. Περιγράψτε όσο μπορείτε ακριβέστερα τις δύο αυτές πραγματικότητες με στοιχεία του κειμένου.
  3. Στο κείμενο δεν υπάρχουν αιτιολογικές προτάσεις. Υπάρχουν όμως άλλοι τρόποι με τους οποίους εκφράζεται η αιτία. Μπορείτε να εντοπίσετε φράσεις που δηλώνουν αιτία; • Ποιες από αυτές μπορείτε να τις μετατρέψετε σε δευτερεύουσες αιτιολογικές προτάσεις; • Σε τι αλλάζει το κείμενο ύστερα από αυτή τη μετατροπή;  (Αν δυσκολεύεστε ψάξτε  στη γραμματική)
  4. Γράψτε ένα διάλογο στο φωτόδεντρο ανάμεσα σε σας και σε ένα προσφυγόπουλο από τη Συρία, αναφέροντας τους λόγους για τους οποίους κατέφυγε στην Ελλάδα (χρησιμοποιώντας αιτιολογικές προτάσεις/ φράσεις που δηλώνουν αιτία).

Αφού διαβάσετε το Κείμενο 1 να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

  1.  Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το κείμενο; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας αναφέροντας ένα χαρακτηριστικό του είδους αυτού. Ποιος ο ρόλος της εικόνας;
  2. Γιατί η ειρήνη δεν είναι φυσική κατάσταση; Τι αναζητούμε με τις ερωτήσεις που αρχίζουν με το «Γιατί»;   Σε ποιο μέρος του λόγου ανήκει  η λέξη «γιατί»; (Αν δυσκολεύεστε ψάξτε  στη γραμματική / Σύνδεσμοι).
  3. Στις τρεις τελευταίες παραγράφους του κειμένου βρείτε τις δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με το γιατί και  προσπαθήστε να αντικαταστήσετε το γιατί με άλλο αιτιολογικό σύνδεσμο.  Μπορείτε να το αντικαταστήσετε; Αν όχι γιατί συμβαίνει αυτό. Τι είδους είναι οι προτάσεις; (θυμηθείτε τη θεωρία στην ενότητα 3).
  4. Δημιουργήστε μια δική σας εικόνα/γελοιογραφία/αφίσα, η οποία θα μεταδίδει κάποιο μήνυμα κατά του πολέμου και υπέρ της ειρήνης. Μπορείτε να δημιουργήσετε αφίσα στο https://www.postermywall.com/

                                                                                                   

Το Forum του MusicHeaven

Ποιητές για... τον πόλεμο και την ειρήνη

Αυτό το κείμενο δεν το’ χει γράψει ποιητής ή συγγραφέας αλλά ένα παιδί που έζησε τον πόλεμο.  Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να σας παραθέσω κάποια αποσπάσματα :
Ζλάτα Φιλίποβιτς - ΄Ενα ημερολόγιο από το Σαράγεβο

Δευτέρα 29 Ιουνίου 1992
ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΠΙΑ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ ! ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΒΙΔΕΣ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ! ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΝΑ! ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΥΣΤΥΧΙΑ! ΚΑΙ ΤΟΝ ΦΟΒΟ!
Η ζωή μου δεν είναι όλα αυτά!
Δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς μια μαθήτρια έντεκα χρονών επειδή θέλει να ζήσει! Μια μαθήτρια που δεν πηγαίνει πια στο σχολείο, που δεν νιώθει πια καμία χαρά, καμιά από τις συγκινήσεις μιας μαθήτριας. Ένα παιδί που δεν μπορεί να παίζει πια, που έχει μείνει χωρίς φίλες, χωρίς ήλιο, χωρίς πουλιά, χωρίς επαφή με τη φύση, χωρίς φρούτα, χωρίς σοκολάτες.....

Τρίτη 10 Αυγούστου 1992
...Δεν έχουμε νερό και ηλεκτρικό ρεύμα, τα φέρνουμε βόλτα όπως μπορούμε.
΄Οταν βγαίνω έξω και δεν πέφτουν πυροβολισμοί, μου δημιουργείται η εντύπωση ότι ο πόλεμος έχει τελειώσει, οι διακοπές όμως του νερού και του ηλεκτρικού ρεύματος, το σκοτάδι , ο χειμώνας, η έλλειψη ξυλείας και τροφίμων με ξαναφέρνουν στην πραγματικότητα και συνειδητοποιώ τότε ότι ο πόλεμος εξακολουθεί να είναι εδώ. Για ποιο λόγο? Για ποιο λόγο τα "κακομαθημένα παιδιά" δεν καταλήγουν σε μια συμφωνία? Πραγματικά διασκεδάζουν. Μαζί μας."

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=208

Ερωτήσεις:

  1. Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το κείμενο; (Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας αναφέροντας ένα χαρακτηριστικό του είδους αυτού). Ποιο είναι το κυρίαρχο θέμα και από ποια οπτική γωνία παρουσιάζεται;
  2. Περιγράψτε την κατάσταση που βιώνει η Ζλάτα. Φανταστείτε ότι  βρίσκεστε στη θέση της. Γράψτε μια παράγραφο στο ημερολόγιό σας  στο φωτόδεντρο για την κατάσταση που βιώνετε.
  3. Στο  δωμάτιο του παίζω-γράφου στο φωτόδεντρο  γράψε ένα ποίημα σχετικό με το θέμα ειρήνη-πόλεμος.

 

 

Ολομέλεια:

  1. Ακούστε το τραγούδι imagine του John Lennon με ελληνικούς υπότιτλους και συζητήστε για το μέλλον το οποίο οραματίζεται το τραγούδι.

 

    Εργασία κατ` οίκον

 

Σε  άρθρο σας, το οποίο θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα, να υποστηρίξετε την άποψη ότι είναι αναγκαίο να επικρατεί ειρήνη στον κόσμο, και να προτείνετε τρόπους για την επίτευξη και τη διατήρησή της (250-300 λέξεις).

 

 

http://ebooks.edu.gr/new/tautotita.php?course=DSGYM-C107

 

http://ebooks.edu.gr/info/cps/3deppsaps_GlossasGimnasiou.pdf.

 

https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy/-_143773_-_2019_-_odigies_filologika_gymnasioy_2019_20_a_i_130254.pdf

 

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2415,9231/

 

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7048?locale=el

 

http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php

 

https://omilosglossas.files.wordpress.com/2013/03/ergasia93.pdf