Απλό ηλεκτρικό κύκλωμα

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Διαδικασία

Αρχικά λοιπόν, στη φάση του προσανατολισμού και της ανάδειξης των ιδεών ζητάμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν στο τετράδιό τους ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα που να περιλαμβάνει μία μπαταρία, μία λάμπα, ένα διακόπτη και καλώδια και να προβλέψουν αν τα καλώδια πριν και μετά τη λάμπα διαρρέονται από ρεύμα ίδιας έντασης. Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε μικρές ομάδες τεσσάρων ή πέντε ατόμων, αλλά ο καθένας εργάζεται ατομικά. Καταγράφουν τις απόψεις τους, συζητούν στο πλαίσιο της ομάδας, επιχειρηματολογούν, αντιπαρατίθενται, αρχίζουν ενδεχομένως να αμφιβάλουν.  Ζητάμε από ένα μαθητή κάθε ομάδας να ομαδοποιήσει τις απόψεις της ομάδας του και να τις ανακοινώσει στους υπόλοιπους. Καταγράφουμε τις συνολικές απόψεις και ξαναρχίζει η συζήτηση σε επίπεδο τάξης τώρα πια. Αυτή η φάση τελειώνει όταν οι μαθητές διαπιστώσουν ότι διαφωνούν.

Ακολουθεί η φάση της αναδόμησης των ιδεών η οποία είναι καθοδηγούμενη από εμάς. Ζητάμε από τους μαθητές να μπουν στην ιστοσελίδα και με χρήση των εργαλείων της προσομοίωσης  να φτιάξουν τα κυκλώματα που σχεδίασαν νωρίτερα στο τετράδιό τους χρησιμοποιώντας το αμπερόμετρο για να μετρήσουν την ένταση του ρεύματος πριν και μετά τη λάμπα. Η φάση αυτή τελειώνει όταν όλοι οι μαθητές απορρίπτουν την αντίληψή τους και υιοθετούν αυτή που είναι σύμφωνη με το επιστημονικό πρότυπο, αφού το αποτέλεσμα του πειράματος διαψεύδει την αρχική ιδέα τους για την «κατανάλωση» του ρεύματος κατά τη διέλευσή του μέσα από τη λάμπα.

 

Στη συνέχεια, στη φάση εφαρμογής των ιδεών, οι μαθητές ασχολούνται με δραστηριότητες διαφορετικού πλαισίου, όπου θα ελέγξουμε αν αυτοί ενεργοποιούν τη νέα γνώση ή επιστρέφουν στις αρχικές ιδέες τους. Ζητάμε από τους μαθητές να χρησιμοπιήσουν μία μπαταρία, τρεις ίδιες λάμπες, καλώδια, διακόπτη και αμπερόμετρο. Τους ζητάμε να συνδέσουν τις λάμπες σε σειρά και να συγκρίνουν τη φωτεινότητά τους. Ακολούθως, τους ζητάμε να χρησιμοποιήσουν το αμπερόμετρο και να μετρήσουν την ένταση του ρεύματος πριν και μετά από κάθε λάμπα επαληθεύοντας ή όχι την προηγούμενη απάντησή τους σχετικά με τη φωτεινότητα της κάθε λάμπας.

 

 

Τέλος, στη φάση της ανασκόπησης των ιδεών οι μαθητές συγκρίνουν νέα και παλιά γνώση και συνειδητοποιούν πόσο σημαντική είναι η νέα ανακάλυψή τους. Τους προτρέπουμε να συγκρίνουν την αρχική τους αντίληψη για την «κατανάλωση» του ηλεκτρικού ρεύματος με τη νέα γνώση τους και να συνειδητοποιήσουν τι δεν είχαν καταλάβει αρχικά σωστά.