Διαδικασία
1η μέρα
1η δραστηριότητα
Απαγγελία ποιήματος-ακρόαση- δραματοποίηση
Τεχνική : Αφήγηση, ακρόαση, ερωτήσεις – απαντήσεις,, καταιγισμός ιδεών
Διάρκεια: 30 λεπτά
Α)Αφού συζητήσουμε με τα παιδιά σχετικά με το τι θέλουν να ασχοληθούν προτείνουμε να διαβάσουμε ένα ποίημα που μιλά για τη μπόρα.
Από πού είσαι ποταμάκι; - Ποια είναι η μάνα σου;
- Από 'κείνο το βουνό. - Η μπόρα.
- Πώς τον λέγαν τον παππού σου; - Πώς κατέβηκες στη χώρα;
- Σύννεφο στον ουρανό. - Τα χωράφια να ποτίσω
-και τους μύλους να γυρίσω
- Στάσου να σε δούμε λίγο
- ποταμάκι μου καλό
- Βιάζομαι πολύ να φύγω
- ν' ανταμώσω το γιαλό.
Αφού απαγγείλαμε το ποίημα ζητούμε από τα παιδιά να το επαναλάβουμε όλοι μαζί μερικές φορές. Μετά τους προτείνουμε να το ακούσουν μελοποιημένο στον υπολογιστή. Συνδεόμαστε στην ιστοσελίδα ! https://www.youtube.com/watch?v=iHjFVEQAv8I και το ακούμε .
Τα παιδιά τραγουδούν .με ευχαρίστηση !
Όταν τελειώσουμε ζητούμε να μας το περιγράψουν. Με ερωτήσεις και απαντήσεις προσπαθούμε να δούμε τι κατάλαβαν από αυτό,τι τους έκανε εντύπωση .Εστιάζουμε στις λέξεις μπόρα, ποταμάκι, σύννεφο, γιαλός και ρωτάμε αν ξέρουν τη σημασία τους. Με ένα παιχνίδι καταιγισμού ιδεών προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε να απελευθερώσουν τη φαντασία τους και να προβληματιστούν σχετικά με την προέλευση και το ταξίδι του νερού με τη βοήθεια και αντίστοιχου εποπτικού υλικού.
2η μέρα
2η δραστηριότητα
Ζωγραφίζω στον υπολογιστή
Τεχνική : Εμπλουτισμένη διδασκαλία
Διάρκεια 30 λεπτά
Για την καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση του θέματος χρησιμοποιούμε την ιστοσελίδα
https://www.youtube.com/watch?v=0_c0ZzZfC8c (Ο κύκλος του νερού, οπτικοποίηση
σε μορφή βίντεο από τη N.A.S.A.)
Τα παιδιά παρατηρούν και σχολιάζουν το βίντεο και εντυπωσιάζονται από τις εικόνες και τα χρώματα. Κάποια προτείνουν να ζωγραφίσουν.
Προτείνουμε να δουλέψουμε στον υπολογιστή. Έχουν εξοικειωθεί αρκετά με τον υπολογιστή και γνωρίζουν σε ικανοποιητικό βαθμό το λογισμικό Revelation Natural Art.
Τα χωρίζουμε σε ομάδες τεσσάρων παιδιών και τα παροτρύνουμε να συζητήσουν για το τι θα ζωγραφίσουν, Την ώρα που η κάθε ομάδα δημιουργεί το έργο της οι άλλοι παρακολουθούν.
Ανοίγουν το RNA και επιλέγουν τα πινέλα από τα αριστερά και σχετικές στάμπες από το δεξί μέρος.
Τα παιδιά γράφουν πάνω στην εργασία τα ονόματά τους την αποθηκεύουν και την εκτυπώνουν.
Όταν τελειώσουν όλοι κολλούν τα έργα τους σε ένα χαρτόνι και φτιάχνουν μια αφίσα.
3η μέρα
3η δραστηριότητα
Παιχνίδι ρόλων
Τεχνική : Δραματοποίηση
Διάρκεια 15 λεπτά
Τα παιδιά καλούνται να θυμηθούν το ποιηματάκι που μάθαμε και αποφασίζουμε να το παίξουμε. Τα χωρίζουμε σε ομάδες τεσσάρων παιδιών και μοιράζουμε τους ρόλους. Μια ομάδα μαθητών καλείται να παίξει τις σταγόνες της μπόρας. Η άλλη αναλαμβάνει να κάνει το ποταμάκι, η τρίτη τα σύννεφα ,η τέταρτη τη θάλασσα, η Πέμπτη τα σύννεφα . Η έκτη ομάδα που είναι μικρότερη (τρία παιδιά) αναλαμβάνει τους ρόλους του ήλιου και των παιδιών που μιλούν με το ποταμάκι.
Στη διάρκεια της κουβέντας που κάνουν σχετικά με το πώς θα υποδυθούν τους ρόλους τα παιδιά σκέφτονται ότι θα πρέπει να μεταμφιεστούν για να είναι πιο πειστικοί στους ρόλους τους. Αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν υφάσματα τα οποία υπάρχουν στη γωνιά της μεταμφίεσης και χαρτόνια .
Το σενάριο του παιχνιδιού ρόλων είναι το εξής: Ο ήλιος με απλωμένα τα χέρια κινείται γύρω από το ποταμάκι και τη θάλασσα. Από τη θάλασσα αναδύονται τα παιδιά – σταγόνες και κινούνται προς τον ουρανό και σιγά –σιγά σηκώνουν τα χέρια ψηλά σαν να θέλουν να υψωθούν στον ουρανό. Πλησιάζουν τα σύννεφα και ενώνονται μαζί τους.Κρύβονται πίσω από αυτά. Κατόπιν πέφτουν σαν σταγόνες της βροχής στη γη και από κει σαν ποτάμι κυλούν στη θάλασσα...Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές προσεγγίζουν βιωματικά, και κατανοούν περαιτέρω τη νέα γνώση.