Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου 1η ενότητα “Από τον τόπο μου σ’ όλη την Ελλάδα” (Ταξίδια, περιηγήσεις, γνωριμία με ανθρώπους, έθιμα και πολιτισμό). Αποτελεί διαθεματικό σχέδιο έρευνας, καθώς συνδυάζεται με το μάθημα της τοπικής Ιστορίας, της Γεωγραφίας και της Πληροφορικής και εκπόνηση ομαδικής εργασίας. Η εκτιμώμενη διάρκειά του είναι 6-7 διδακτικές ώρες.
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:
Στο γνωστικό τομέα:
- Να γνωρίσουν τον τόπο τους μέσα από κείμενα που αναφέρονται σε ταξίδια, περιηγήσεις, γνωριμία με τα έθιμα και τον πολιτισμό της περιοχής τους.
- Να διερευνήσουν ιστορικά θέματα που έχουν άμεση σχέση με τον τόπο τους
- Να κατανοήσουν ότι η παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου αποτελεί μια διαδικασία συνεργατική και δημιουργική, ώστε να είναι σε θέση να επανασχεδιάζουν, να σχολιάζουν και να αξιολογούν τον παραγόμενο λόγο τους.
- Να κατανοήσουν πως τόσο η κατανόηση όσο και η παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου μπορούν να υποστηριχθούν από εργαλεία web2.0 παρεμβαίνοντας υποβοηθητικά στην καλλιέργεια της ΝΕ.
Στον τομέα των δεξιοτήτων:
- Να αποκτήσουν δεξιότητες παραγωγής λόγου ανάλογα με το κειμενικό είδος μέσα από τη πλοήγηση σε έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές με τη βοήθεια εφαρμογών της σύγχρονης τεχνολογίας.
- Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά ποικίλα εργαλεία ΤΠΕ για την ολοκλήρωση πληροφοριών διαφορετικών μορφών στα έργα τους.
- Να αναπτύσσουν με αρτιότητα και δημιουργικότητα τις σχετικές εργασίες που αναλαμβάνουν.
- Να εφαρμόζουν τεχνικές και μεθόδους οργάνωσης και χρονοπρογραμματισμού των εργασιών που αναλαμβάνουν.
- Να παρουσιάζουν και να επικοινωνούν τις ιδέες τους.
- Να αναπτύσσουν δεξιότητες υψηλού επιπέδου, όπως ανάλυση, σύνθεση, οικοδόμηση - εφαρμογή νέων γνώσεων και αξιολόγηση των χρησιμοποιούμενων πηγών και πληροφοριών.
Στον τομέα των στάσεων και συμπεριφορών:
- Να ακολουθούν τους καθιερωμένους κανόνες δεοντολογίας (σεβασμός πνευματικής ιδιοκτησίας, αναφορά χρησιμοποιούμενων πηγών κλπ.)
- Να συνεργάζονται και να προσφέρουν τις γνώσεις και τις ικανότητές τους στην ομάδα για την υλοποίηση μιας δραστηριότητας‐ εργασίας
- Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους καθώς παρουσιάζουν οι ίδιοι οι μαθητές αυτά που ανακάλυψαν και εξερεύνησαν.
- Να κατανοήσουν ότι στο σύγχρονο κόσμο κυρίαρχος τρόπος μάθησης είναι ο διερευνητικός, ώστε να είναι σε θέση να λειτουργούν ως ερευνητές και ερευνήτριες.
Εκπαιδευτικοί πόροι και ψηφιακά μέσα
Σχολικό εργαστήριο πληροφορικής, φυσική τάξη, προσωπικός χώρος μελέτης των μαθητών/τριων
Ιστοσελίδες και Ψηφιακά εργαλεία:
- διαδικτυακός πίνακας ανακοινώσεων-padlet (για επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων ιδεών)
- google drive για κοινή χρήση αρχείων (εικόνες κ.ά.) ή στο χώρο εγγράφων των ομάδων στην eclass
- συνεργατικό περιβάλλον επεξεργασίας κειμένου και παρουσιάσεων
- συνεργατικό περιβάλλον δημιουργίας ιστοριογραμμής (padlet ή κάποιο άλλο)
- Ψηφιακή αφίσα με το postermywall
- διαδραστικός χάρτης στο google earth
Εκτίμηση των γνωστικών ή άλλων δυσκολιών των μαθητών
Βασική δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες είναι η αδυναμία να διαχειριστούν, επεξεργαστούν και αξιολογήσουν τις πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο και να συνθέσουν με βάση τις πηγές, τα δικά τους κείμενα με σωστή έκφραση, κριτική και αφαιρετική ικανότητα και περιληπτική απόδοση του πρωτότυπου κειμένου. Πολλές φορές επιλέγουν άκριτα τις πληροφορίες που βρίσκουν (αντιγραφή - επικόλληση) ενώ παράλληλα δυσκολεύονται στη χρήση σωστών όρων (λέξεις - κλειδιά) σε μηχανές αναζήτησης και στην εύρεση αξιόπιστων και έγκυρων ιστοσελίδων. (Οι μαθητές έχουν την τάση να επιλέγουν τις πρώτες ιστοσελίδες που επιστρέφει η αναζήτησή τους, χωρίς να ελέγχουν την αξιοπιστία τους).
Οι μαθητές/τριες δεν έχουν αναπτύξει δεξιότητες σωστής χρήσης του διαδικτύου όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα (π.χ. δεν αναφέρουν τις πηγές που χρησιμοποιούν ή αναπαράγουν ολόκληρα κείμενα χωρίς αναφορά του δημιουργού.
Οι μαθητές/τριες δυσκολεύονται στη συνεργασία, δεν έχουν εμπειρία σχετικά με τη συνεργατική υλοποίηση δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου αυθεντικού έργου.
Τέλος, δυσκολίες μπορούν να προκύψουν για μαθητές που δε διαθέτουν υπολογιστή και σύνδεση στο σπίτι.
Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση
Η ιστοεξερεύνηση ως εργαλείο καθοδηγούμενης διερευνητικής μάθησης υιοθετεί μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις μάθησης που εστιάζουν στην ενεργοποίηση των μαθητών. Μέσω της διαθεματικής προσέγγισης που προτείνεται, προωθείται η οικοδόμηση γνώσεων και η νοηματοδοτούμενη μάθηση. Παράλληλα, αναπτύσσεται η κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών αλλά και η ανάπτυξη δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου μέσω της ανάλυσης, σύγκρισης, μετασχηματισμού, οργάνωσης, αξιολόγησης και σύνθεσης πληροφοριών.
Συνεργατική- αλληλεπιδραστική μάθηση: Μέσω της ανταλλαγής απόψεων, διαμοίρασης ιδεών, παρουσίας της εργασίας τους στην τάξη και αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών κατά την υλοποίηση της δραστηριότητας και της ανάπτυξης των παραδοτέων.
Ανεστραμμένη τάξη: για μελέτη των πηγών που προτείνονται ή την αναζήτηση νέων αλλά και για αρχική ανταλλαγή απόψεων και ιδεών - συζήτηση των ομάδων (με τη χρήση πίνακα ανακοινώσεων) στον ατομικό μαθησιακό χώρο των μαθητών.
Εννοιολογική μάθηση να οργανώνουν τις πληροφορίες σε σύνολα και υποσύνολα, να τις γενικεύουν και να τις ερμηνεύουν μέσα από νοητικές λειτουργίες, όπως η αφαίρεση, η σύνθεση και η γενίκευση.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθαρά καθοδηγητικός και υποστηρικτικός. Όπως κάθε ιστοεξερεύνηση απαιτεί ικανότητες εκπαιδευτικού σχεδιασμού και αυξημένη προετοιμασία ώστε να υποστηρίξει παιδαγωγικά τις δραστηριότητες και να εντοπίσει και αξιολογήσει κατάλληλα τις πηγές. Η επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό είναι συνεχής και πραγματοποιείται είτε στη φυσική τάξη, ή μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Διαφημιστικό σποτ του Υπουργείου Τουρισμού (βίντεο)
Βιβλιογραφικές αναφορές
Αποστολίδη Λ., Η Κορινθία το 1821
Περιοδικό Κορινθιακοί ορίζοντες
Εφημερίδα Η φωνή της Κορινθίας
Κορινθιακά βιβλία και Κορίνθιοι συγγραφείς
Επιπλέον ιστοσελίδες για τις ομάδες
Ιστορικοί
- Πανούτσος Νοταράς
- Αργολική Βιβλιοθήκη (Το παλάτι του Κιαμήλ Μπέη)
- Αρχαία Κόρινθος - Athensinfoguide
Καλλιτέχνες
- Δημοτική Βιβλιοθήκη
- Χορωδία - Δήμος Κορινθίων
- Οδηγός Κορινθίας
- Αρχαιολογικοί Χώροι - Επιμελητήριο Κορινθίας
- Δήμος Σικυωνίων (Θέατρο)
Φυσιολάτρες/ πεζοπόροι
- Η λίμνη Δόξα (βίντεο)
- Ελληνικές ταξιδιωτικές σελίδες
- Δήμος Ευρωστίνης - Θρησκευτικοί και Περιβαλλοντολογικοί Θησαυροί
- Ζώα υπό εξαφάνιση - ζωνοδέλφινο
- Ερευνητικό Πρόγραμμα - Δελφίνια του κορινθιακού κόλπου
- Δρυοδάσος Μουγγοστού Κορινθίας
Τοπικοί παραγωγοί
- Μικρά ταξιδιωτικά μυστικά - Κορινθία
- Γαστρονομικός τουρισμός στο Λουτράκι
- Διαδικτυακή Πύλη Επιμελητηρίου Κορίνθου - Καταστήματα με παραδοσιακά προϊόντα
- Γαστρονομία
- Δήμος Σικυώνων - Προϊόντα
- Σταφίδα - σουλτανίνα
- Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης - Φασόλια βανίλιες Φενεού
Προσκυνητές
- Ιερά προσκυνήματα- Μητρόπολη Κορίνθου
- Τα 10 καλύτερα σημεία ενδιαφέροντος στην Κορινθία - tripadvisor (φωτογραφίες)
- Βήματα Αποστόλου Παύλου
Δραστηριότητες επέκτασης
- Συνέντευξη με κάποιον ιστορικό ή εκπρόσωπο του Δήμου σε πολιτιστικά θέματα
- Γνωριμία μέσα από τα οδωνύμια της Κορίνθου ιστορικών προσωπικοτήτων του τόπου μου ή σύγχρονους Κορίνθιους των γραμμάτων και των τεχνών (Σ. Πυλαρινός, Γ. Μπάρτζης, Γ. Σάμιος κ.α.)
- Συνέντευξη από γονείς, παππούδες ή εκπαιδευτικούς που έζησαν τις μεγάλες καταστροφές του τόπου (μικρασιάτες πρόσφυγες)
- Δημιουργία βίντεο παρουσίασης του νομού
- Διεξαγωγή ημερίδας παρουσίασης στο σχολείο
- Ατομική ή συνεργατική δημιουργική γραφή: Ταξιδιωτικές εντυπώσεις από το νομό μου/διήγημα με προσωπικότητες της τοπικής ιστορίας/φύλλα ημερολογίου με τις εντυπώσεις μου
- Επέκταση του σεναρίου με δεύτερη διερευνητική δραστηριότητα, κατά την οποία οι ομάδες αναλαμβάνουν να οργανώσουν μία εκδρομή (σε κάποιο μουσείο ή περιβαλλοντικό κέντρο) με βάση τα όσα διερεύνησαν στην πρώτη φάση κάνοντας χρήση των Υπολογιστικών Φύλλων.
Επίσης σε πιο εξοικειωμένα παιδιά με τις ΤΠΕ θα μπορούσε να ανατεθεί ανοικτή ή ημιδομημένη διερεύνηση, ώστε να ορίσουν από μόνα τους τις ερευνητικές κατηγορίες/ρόλους και να εντοπίσουν τους κατάλληλους πόρους ψηφιακού υλικού ούτως ώστε να καλλιεργηθεί περαιτέρω η κριτική τους σκέψη και η αξιολόγηση της ποιότητας και της αξίας πληροφοριών. Τέλος, θα ήταν ιδανική η λήψη φωτογραφιών της περιοχής από τους ίδιους τους μαθητές και η επεξεργασία τους, ώστε να αποκαλυφθούν καλλιτεχνικές τάσεις και να αναπτυχθεί η φαντασία και η δημιουργικότητά τους.
Βιβλιογραφία
- Διδάσκοντας την παραγωγή γραπτού λόγου σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
- Πρόγραμμα σπουδών Νέας Ελληνικής Γλώσσας
- Πρόγραμμα Σπουδών Πληροφορικής Γυμνασίου
- Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση του 21ου αιώνα. Αθήνα: Κριτική.
- Τζιμογιάννης, Α. (2017). Ηλεκτρονική Μάθηση: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Αθήνα: Κριτική.
- Τζιμογιάννης, Α. (2007). Το παιδαγωγικό πλαίσιο αξιοποίησης των ΤΠΕ ως εργαλείο κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Στο Β. Κουλαϊδής (επιμ.). Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης (σ. 309-330). Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ.
- Τζιμογιάννης, Α. (2007). Το διαδίκτυο ως εργαλείο ανάπτυξης της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Στο Β. Κουλαϊδής (επιμ.). Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης (σ. 355-374). Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |