Ένα ταξίδι γνωριμίας με την Κορινθία

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου 1η ενότητα “Από τον τόπο μου σ’ όλη την Ελλάδα” (Ταξίδια, περιηγήσεις, γνωριμία με ανθρώπους, έθιμα και πολιτισμό). Αποτελεί διαθεματικό σχέδιο έρευνας, καθώς συνδυάζεται με το μάθημα της τοπικής Ιστορίας, της Γεωγραφίας και της Πληροφορικής και εκπόνηση ομαδικής εργασίας. Η εκτιμώμενη διάρκειά του είναι 6-7 διδακτικές ώρες.

Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:

Στο γνωστικό τομέα:

 Στον τομέα των δεξιοτήτων: 

Στον τομέα των στάσεων και  συμπεριφορών:

 

Εκπαιδευτικοί πόροι και ψηφιακά μέσα

Σχολικό εργαστήριο πληροφορικής, φυσική τάξη, προσωπικός χώρος μελέτης των μαθητών/τριων

Ιστοσελίδες και  Ψηφιακά εργαλεία:

 

 Εκτίμηση των γνωστικών ή άλλων δυσκολιών των μαθητών

Βασική δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες είναι η αδυναμία να διαχειριστούν, επεξεργαστούν και αξιολογήσουν τις πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο και να συνθέσουν με βάση τις πηγές, τα δικά τους κείμενα με σωστή έκφραση, κριτική και αφαιρετική ικανότητα  και περιληπτική απόδοση του πρωτότυπου κειμένου. Πολλές φορές επιλέγουν άκριτα τις πληροφορίες που βρίσκουν (αντιγραφή - επικόλληση) ενώ παράλληλα δυσκολεύονται στη χρήση σωστών όρων (λέξεις - κλειδιά) σε μηχανές αναζήτησης και στην εύρεση αξιόπιστων και έγκυρων ιστοσελίδων. (Οι μαθητές έχουν την τάση να επιλέγουν τις πρώτες ιστοσελίδες που επιστρέφει η αναζήτησή τους, χωρίς να ελέγχουν την αξιοπιστία τους).

Οι μαθητές/τριες δεν έχουν αναπτύξει δεξιότητες σωστής χρήσης του διαδικτύου όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα (π.χ. δεν αναφέρουν τις πηγές που χρησιμοποιούν ή αναπαράγουν ολόκληρα κείμενα χωρίς αναφορά του δημιουργού.

Οι μαθητές/τριες δυσκολεύονται στη συνεργασία, δεν έχουν εμπειρία σχετικά με τη συνεργατική υλοποίηση δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου αυθεντικού έργου.

Τέλος, δυσκολίες μπορούν να προκύψουν για μαθητές που δε διαθέτουν υπολογιστή και σύνδεση στο σπίτι.

 

Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση

Η ιστοεξερεύνηση ως εργαλείο καθοδηγούμενης διερευνητικής μάθησης υιοθετεί μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις μάθησης που εστιάζουν στην ενεργοποίηση των μαθητώνΜέσω της διαθεματικής προσέγγισης που προτείνεται, προωθείται η οικοδόμηση γνώσεων και η νοηματοδοτούμενη μάθηση. Παράλληλα, αναπτύσσεται η κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών αλλά και η ανάπτυξη δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου μέσω της ανάλυσης, σύγκρισης, μετασχηματισμού, οργάνωσης, αξιολόγησης και σύνθεσης πληροφοριών.

Συνεργατική- αλληλεπιδραστική  μάθηση: Μέσω της ανταλλαγής απόψεων, διαμοίρασης ιδεών, παρουσίας της εργασίας τους στην τάξη και αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών κατά την υλοποίηση της δραστηριότητας και της ανάπτυξης των παραδοτέων.

Ανεστραμμένη τάξη: για μελέτη των πηγών που προτείνονται ή την αναζήτηση νέων αλλά και για αρχική ανταλλαγή απόψεων και ιδεών - συζήτηση των ομάδων (με τη χρήση πίνακα ανακοινώσεων) στον ατομικό μαθησιακό χώρο των μαθητών.

Εννοιολογική μάθηση να οργανώνουν τις πληροφορίες σε σύνολα και υποσύνολα, να τις γενικεύουν και να τις ερμηνεύουν μέσα από νοητικές λειτουργίες, όπως η αφαίρεση, η σύνθεση και η γενίκευση.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθαρά καθοδηγητικός και υποστηρικτικός. Όπως κάθε ιστοεξερεύνηση απαιτεί ικανότητες εκπαιδευτικού σχεδιασμού και αυξημένη προετοιμασία ώστε να υποστηρίξει παιδαγωγικά τις δραστηριότητες και να εντοπίσει και αξιολογήσει κατάλληλα τις πηγές. Η επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό είναι συνεχής και πραγματοποιείται είτε στη φυσική τάξη, ή μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

 

Πρόσθετες πηγές 

Διαφημιστικό σποτ του Υπουργείου Τουρισμού (βίντεο)

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

Αποστολίδη Λ., Η  Κορινθία το 1821

Περιοδικό  Κορινθιακοί ορίζοντες

Εφημερίδα Η φωνή της Κορινθίας

Κορινθιακά βιβλία και Κορίνθιοι συγγραφείς

Επιπλέον ιστοσελίδες για τις ομάδες

Ιστορικοί

  1. Πανούτσος Νοταράς
  2. Αργολική Βιβλιοθήκη (Το παλάτι του Κιαμήλ Μπέη)
  3. Αρχαία Κόρινθος - Athensinfoguide

Καλλιτέχνες

  1. Δημοτική Βιβλιοθήκη
  2. Χορωδία - Δήμος Κορινθίων
  3. Οδηγός Κορινθίας
  4. Αρχαιολογικοί Χώροι - Επιμελητήριο Κορινθίας
  5. Δήμος Σικυωνίων (Θέατρο)

Φυσιολάτρες/ πεζοπόροι

  1. Η λίμνη Δόξα (βίντεο)
  2. Ελληνικές ταξιδιωτικές σελίδες
  3. Δήμος Ευρωστίνης - Θρησκευτικοί και Περιβαλλοντολογικοί Θησαυροί
  4. Ζώα υπό εξαφάνιση - ζωνοδέλφινο
  5. Ερευνητικό Πρόγραμμα - Δελφίνια του κορινθιακού κόλπου
  6. Δρυοδάσος Μουγγοστού Κορινθίας

Τοπικοί παραγωγοί

  1. Μικρά ταξιδιωτικά μυστικά - Κορινθία
  2. Γαστρονομικός τουρισμός στο Λουτράκι
  3. Διαδικτυακή Πύλη Επιμελητηρίου Κορίνθου - Καταστήματα με παραδοσιακά προϊόντα
  4. Γαστρονομία
  5. Δήμος Σικυώνων - Προϊόντα
  6. Σταφίδα - σουλτανίνα
  7. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης - Φασόλια βανίλιες Φενεού

Προσκυνητές

  1. Ιερά προσκυνήματα- Μητρόπολη Κορίνθου
  2. Τα 10 καλύτερα σημεία ενδιαφέροντος στην Κορινθία - tripadvisor (φωτογραφίες)
  3. Βήματα Αποστόλου Παύλου

Δραστηριότητες επέκτασης

Επίσης σε πιο εξοικειωμένα  παιδιά με τις ΤΠΕ θα μπορούσε να ανατεθεί ανοικτή ή ημιδομημένη διερεύνηση, ώστε να ορίσουν από μόνα τους τις ερευνητικές κατηγορίες/ρόλους και να  εντοπίσουν τους κατάλληλους πόρους ψηφιακού υλικού ούτως ώστε να καλλιεργηθεί περαιτέρω η κριτική τους σκέψη και η αξιολόγηση της ποιότητας και της αξίας πληροφοριών. Τέλος, θα ήταν ιδανική η λήψη φωτογραφιών της περιοχής από τους ίδιους τους μαθητές και η επεξεργασία τους, ώστε να αποκαλυφθούν καλλιτεχνικές τάσεις και να αναπτυχθεί η φαντασία και η δημιουργικότητά τους.

Βιβλιογραφία

 

 

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.