Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Τίτλος: Ανθρώπινα Δικαιώματα - Ένας σκοπός για τον οποίο αξίζει ν'αγωνιστείς
Τύπος δραστηριότητας: Πολιτιστικό Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων με Ιστoεξερεύνηση
Τάξεις: Α' & Β' Λυκείου
Προτεινόμενη διάρκεια: 12 διδακτικές εβδομάδες
Γνωστικές περιοχές: Κοινωνιολογία, Πολιτική Οικονομία & Δίκαιο, Ιστορία, ΤΠΕ
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης αφορά στη μελέτη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθώς αποτελούν ένα πολυσχιδές θέμα που, ουσιαστικά, αναφέρεται σε όλη τη διαδρομή των ανθρώπινων κοινωνιών. Το συγκεκριμένο θέμα προσφέρει από τη φύση και τη δομή του μεγάλα περιθώρια σε οποιοδήποτε ερευνητή, οποιασδήποτε ηλικίας να ασχοληθεί με θεματικές ενότητες και δράσεις στην προσπάθεια να προσεγγίσει τις έννοιες, τις παραμέτρους και την ουσία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τη σημασία της ενεργητικής υπεράσπισής τους. Στο πρόγραμμα θα ασχοληθούμε κυρίως με τις παρακάτω διαστάσεις του θέματος:
(1)Εννοιολογικός ορισμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με βάση τη συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών και τις διεθνείς συμβάσεις
(2)Καθορισμός των πράξεων που συνιστούν παραβίαση τους
(3)Δυνατότητες που υπάρχουν για τον καθένα μας – τόσο μέσα από ατομική όσο και συλλογική πρωτοβουλία– να ενεργήσουμε ως σκεπτόμενοι και δραστήριοι πολίτες που θα υπερασπίζουν τα δικαιώματα των συνανθρώπων και θα είναι αλληλέγγυοι σε όσους υποφέρουν από πλείστες όσες καταπατήσεις
Είναι αναρτημένη στην πλατφόρμα ιστοεξερευνήσεων που αναπτύσσεται από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. https://digedu.korinthos.uop.gr/openwebquest/view/index.php?wq=3934
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Με βάση το εύρος της θεματολογίας του προγράμματος, ήταν πιο ρεαλιστικό να τεθούν εφικτοί στόχοι, ανάλογοι με τη χρονική διάρκεια διεξαγωγής της εργασίας, την ηλικία των συμμετεχόντων μαθητών και το γνωστικό τους επίπεδο σε σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι δράσεις στοχεύουν στο:
- Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις έννοιες που απαρτίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και να προχωρήσουν σε επικοινωνία, έρευνα και ανάλυση πληροφοριών
- Να κατανοήσουν ουσιαστικά ποιες είναι οι πράξεις που συνιστούν παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
- Να καταφέρουν μέσα από την εκπόνηση του προγράμματος και την ομαδοσυνεργατική πρακτική να αναπτύξουν σχέσεις σεβασμού στην προσωπικότητα και τη συνεισφορά όλων των μελών της ομάδας, αλληλεγγύη ανάμεσά τους και έμπρακτο σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε διαπροσωπικό επίπεδο και ανάμεσα στα μέλη της ομάδας
- Να αναπτύξουν την αυτονομία τους και να λάβουν κίνητρα ανάληψης πρωτοβουλιών
- Να αναπτύξουν δεξιότητες του 21ου μέσα από την χρήση νέων τεχνολογιών, τη χρήση σύγχρονων μορφών επικοινωνίας (e-mails / χρήση του site του προγράμματος), ψηφιακών μέσων καταγραφής (φωτογραφίες / βίντεο)
- Να εφοδιαστούν με τα απαραίτητα γνωστικά εργαλεία που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της κοινωνικής τους ευθύνης ώστε να προχωρήσουν σε αλλαγές νοοτροπίας ή συμπεριφοράς
- Να διεξάγουν μια ερευνητική δουλειά που θα επιτρέψει στους μαθητές – με την ολοκλήρωση του προγράμματος- να δράσουν ως πολλαπλασιαστές του αξιακού συστήματος που υπεραμύνεται έμπρακτα το δίκαιο, το σεβασμό, την ανεκτικότητα, την αποδοχή, την αλληλεγγύη μέσα από την καθημερινή πρακτική μέσα στο σχολικό και κοινωνικό τους περιβάλλον
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Το πρόγραμμα θα εκπονηθεί με τη διαδικασία της ερευνητικής εργασίας .
- Οι μαθητές θα σχηματίσουν ομάδες εργασίας (4-5 ατόμων) και θα εργαστούν με βάση τις αρχές και τις βασικές κατευθύνσεις της ομαδοσυνεργατικής (συνεργασία με σεβασμό στα άλλα μέλη της ομάδας / συνεισφορά στην ομαδική εργασία / κοινή χρήση πηγών /αξιολόγηση της εργασίας σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο κλπ)
- Οι μαθητές σε συνεργασία με τις επιβλέπουσες καθηγήτριες θα συναποφασίσουν τη δομή των ομάδων (αρμοδιότητες και ρόλοι των μελών κάθε ομάδας) και θα κατανείμουν τις δραστηριότητες που πρέπει να ολοκληρωθούν
- Θα ξεκινήσουν την ερευνητική τους εργασία με τη σχηματοποίηση λειτουργικών υποθέσεων, τις οποίες στη συνέχεια θα επιβεβαιώνουν/ απορρίπτουν / αναδιαμορφώνουν ανάλογα με τα ευρήματα τους
- Θα συλλέγουν το υλικό της εργασίας τους χρησιμοποιώντας ως πηγές το διαδίκτυο, τη βιβλιοθήκη του σχολείου, τον ημερήσιο τύπο και τα περιοδικά, συνεντεύξεις (συμμαθητών / μελών της οικογένειας / φίλων / εκπροσώπους φορέων), φωτογραφίες και βιντεοσκοπημένο υλικό
- Θα προχωρήσουν σε στατιστική έρευνα με σύνταξη ερωτηματολογίου σχετικά με το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της προάσπισής τους, θα αναλύσουν & θα ταξινομήσουν τα δεδομένα τους, θα εξάγουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους, θα χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα για την τεκμηρίωση της αρχικής λειτουργικής υπόθεσης και τη δημιουργία μιας περιεκτικής παρουσίασης (σύνδεση με την με την ευρύτερη σχολική κοινότητα και την κοινωνία)
- Θα εμπλακούν σε σταθερή και υπεύθυνη επικοινωνία & συνεργασία με εκπροσώπους διαφόρων φορέων που θα μας συνδράμουν με υλικό στην εκπόνηση του προγράμματος, όπως για παράδειγμα η Διεθνής Αμνηστεία
- Θα εκτιμούν την πορεία & την πρόοδο της εργασίας μέσα από αυτοαξιολογητικές δραστηριότητες (ερωτηματολόγια / σύνταξη και καταγραφή καταχωρήσεων σε ημερολόγια, τόσο ατομικά όσο και της ομάδας κλπ)
- Θα παρουσιάσουν μια περιεκτική σύνοψη της έρευνας και της εργασίας τους, τόσο στη σχολική κοινότητα όσο και στην τοπική κοινωνία (ημερίδα παρουσίασης) με στόχο τη διάχυση & διάδοση των αποτελεσμάτων του προγράμματος (τελικό προϊόν)
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |