Εις τα περίχωρα της Αντιοχείας: Διερεύνηση Ιδιοτήτων των Υλικών κι ενός Μυστηριώδους Συμβάντος

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

 

 

 

 

Σενάριο Διδασκαλίας Χημείας Β΄ Γυμνασίου

1. ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ


 

Εισαγωγή στη Χημεία:
Διδακτική παρέμβαση διερευνητική, με Ποίηση, γρίφους και Ιστορία.


 

 1Α. ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ


 

Ο σχεδιασμός γίνεται για
τους μαθητές της Β’ τάξης Γυμνασίου. Ιδέες του σεναρίου μπορεί να φανούν
χρήσιμες και στις άλλες τάξεις του Γυμνασίου και, με κατάλληλη ανάπτυξη, στην
εκπόνηση ερευνητικών εργασιών των πρώτων τάξεων του Λυκείου.


 

 2. ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ


 

Χημεία, Λογοτεχνία, Ιστορία,
Γεωγραφία.


 

 8. ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ


 

            Από την επισκόπηση της
βιβλιογραφίας, προκύπτει ότι στις προϋπάρχουσες ιδέες των μαθητών για τα υλικά,
τις καταστάσεις της ύλης και τις μετατροπές, μεταξύ άλλων, συχνότερα
συναντώνται οι ακόλουθες:


 

·      Στη φύση πραγματοποιούνται μόνο φυσικές διεργασίες / χημικά φαινόμενα δε
συμβαίνουν στη φύση


 

·      Η φωτοσύνθεση είναι φυσικό φαινόμενο.


 

·      Υλικά σε σκόνη, είναι υγρά


 

·      Υλικά εύκαμπτα, είναι μεταξύ στερεής και υγρής κατάστασης.


 

·      Υλικό σε υγρή μορφή είναι βαρύτερο από την ίδια μάζα του υλικού σε αέρια
κατάσταση.


 

·      Ο αέρας δεν έχει υλική υπόσταση.


 

·      Ό,τι δε βλέπουμε ή δεν πιάνουμε, δεν υπάρχει/δεν είναι ύλη.


 

·      Κατά την τήξη, η μάζα του σώματος μικραίνει.


 

·      Η πήξη όλων των σωμάτων πραγματοποιείται στην ίδια θερμοκρασία.


 

·      Κατά την εξάτμιση, η μάζα του σώματος «χάνεται»


 

·      Το στερεό δεν μπορεί να μετατραπεί σε αέριο. Αν συμβαίνει αυτό,
«εξαφανίζεται»


 

·      Η συμπύκνωση των υδρατμών στα τοιχώματα του ποτηριού, εξηγείται με διάφορες
εναλλακτικές ιδέες, που απέχουν από την επιστημονική πραγματικότητα.


 

 9. ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


 

Από το σύνολο των ειδικών σκοπών της διδασκαλίας της Χημείας στο Γυμνάσιο,
σχετίζονται άμεσα με την ενότητα οι ακόλουθοι:


 

Η συμβολή της Χημείας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και
την εξέλιξη του πολιτισμού σχετίζεται και 
µε την αντιμετώπιση οικολογικών και άλλων σοβαρών προβλημάτων που
προέκυψαν από την εσφαλμένη ή τη µη ορθολογική χρήση των χημικών προϊόντων.  Αποτελεί, 
επομένως,  αναγκαιότητα υψίστης
σημασίας η διαμόρφωση, µέσω του εκπαιδευτικού συστήματος, πολιτών και
καταναλωτών ευαισθητοποιημένων, 
ενημερωμένων, ικανών να δίνουν λύση, 
µε κριτική στάση απέναντι στα προβλήματα και µε ισορροπημένη συμπεριφορά
μέσα στο κοινωνικό σύνολο.


 

Η Χημεία, εκτός από το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχει για
το κοινωνικό σύνολο, έχει αναγνωριστεί σε όλες τις προηγμένες χώρες ως κεντρική
επιστήμη, βάση άλλων επιστημών, όπως οι επιστήμες υγείας, η Βιολογία, η
Γεωπονία,  η Αρχαιολογία αλλά και ως
βασικός παράγοντας οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης μιας χώρας.


 

Η Χημεία δεν είναι κάτι αόριστο και αφηρημένο, αλλά
είναι  μέσα στη ζωή,  είναι η ίδια η ζωή. Επομένως είναι
χρήσιμο,  κατά τη διδασκαλία,  να επισημαίνονται συνεχώς τομείς της
καθημερινής ζωής που άμεσα συνδέονται  µε
τη Χημεία,  όπως τα τρόφιμα, τα χρώματα,
τα απορρυπαντικά, τα φάρμακα, τα πλαστικά, τα οικοδομικά υλικά, τα καύσιμα κ.ά.

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.