Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Τάξη: Β Γυμνασίου
Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Σχέδια έρευνας.
Τύπος Δραστηριότητας: Στα πλαίσια της ενότητας: “Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με ΤΠΕ”
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 8 διδακτικές ώρες
Σκοπός: Γενικός παιδαγωγικός σκοπός της ιστοεξερεύνησης είναι η υποστήριξη ομαδοσυνεργατικής και διερευνητικής μάθησης, σύμφωνα με το ‘εποικοδομιστικό μοντέλο μάθησης’ που περιγράφεται στον “Οδηγό για τον εκπαιδευτικό” του πιλοτικού ΠΣ.
Συγκεκριμένα, βασικός σκοπός, της δραστηριότητας, είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στον Παγκόσμιο Ιστό και η παρακίνησή τους προς μια πιο σωστή και συνετή χρήση του Διαδικτύου!
Διδακτική Στρατηγική:
Μέσα: Εργαστήριο Πληροφορικής, υλικά (π.χ. ψηφιακή κάμερα, μικρόφωνο, κινητό τηλέφωνο) και λογισμικά (ιστολόγιο TeenSafeNet, προγράμματα επεξεργασίας ήχου και εικόνας).
Μέθοδοι: Ενεργητική συμμετοχή, διερευνητική μάθηση, ομαδικές εργασίες, ομαδική συζήτηση, χρήση θετικών και αρνητικών παραδειγμάτων, διερεύνηση του βαθμού κατανόησης των εννοιών, από τους μαθητές, μέσω ηλεκτρονικού κουίζ γνώσεων, ανάθεση εργασιών, χρήση προκατασκευασμένου διδακτικού υλικού (ιστολόγιο) για την καθοδήγηση της έρευνας και της ανακάλυψης, χρήση των ιδεών των μαθητών, αυτοαξιολόγηση των μαθητών.
Διδακτική προσέγγιση - Παιδαγωγική προσέγγιση:
♦ Παροχή και διαμόρφωση ευκαιριών μάθησης, οικοδόμησης γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων.
♦ Ενεργοποίηση των μαθητών, διερεύνηση.
♦ Διευκόλυνση της επικοινωνίας και της ανάπτυξης διαλόγου μεταξύ των μελών της ομάδας με σκοπό την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών. Οι μαθητές δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά (ομάδες 4-5 ατόμων) αλληλεπιδρούν και συνεργάζονται.
♦ Ο εκπαιδευτικός είναι συντονιστής και καθοδηγητής των μαθητικών δραστηριοτήτων, έχει υποστηρικτικό ρόλο και συμμετέχει στη μάθηση.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Ο μαθητής μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, μαθαίνει να :
♦ ερευνά, με στόχο την απάντηση ερευνητικών ερωτήσεων και να αποτιμά πληροφορίες και ιδέες
♦ αξιολογεί, την ακρίβεια της πληροφορίας και την αξιοπιστία της πηγής της
♦ συνδυάζει, πληροφορίες και να προτείνεις λύσεις
♦ συμμετέχει ενεργά σε μαθησιακές δραστηριότητες που υλοποιούνται στο εργαστήριο Η/Υ
♦ δημιουργεί πρωτότυπο ηλεκτρονικό υλικό
♦ αξιοποιεί, τα μέσα που παρέχονται το διαδίκτυο, για την οργάνωση και την προβολή του έργου του
♦ συνεργάζεται, δημιουργικά με τους συμμαθητές του
♦ οικοδομεί γνώσεις και αναπτύσσει δεξιότητες στις ΤΠΕ μέσα από την υλοποίηση έργων
♦ αναλύει, συνθέτει, αξιολογεί ή αλλιώς ‘μαθαίνει πώς να μαθαίνει’!
Διδακτικές Δραστηριότητες
ΣΤΑΔΙΟ I (διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες)
Περιήγηση στο ιστολόγιο http://www.teensafenet.wordpress.com Συζήτηση των θεμάτων που πραγματεύεται μέσα στην τάξη. Ηλεκτρονική αξιολόγηση, του βαθμού κατανόησης των θεμάτων του ιστολογίου από τους μαθητές, με ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου.
Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές ενεργοποιούνται, φυλλομετρούν το ηλεκτρονικό σημειωματάριο (ιστολόγιο) που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της συγκεκριμένης ιστοεξερεύνησης, διαβάζουν τα άρθρα, και τα κόμικ, βλέπουν τα βίντεο, και παίζουν με τα κουίζ για να πάρουν μια πρώτη γεύση της δραστηριότητας και να διαμορφώσουν τη δική τους άποψη για τα παρακάτω θέματα, τα οποία θα συζητηθούν μέσα στην τάξη και τα οποία ο εκπαιδευτικός έχει φροντίσει να προβάλει στο διαδραστικό πίνακα για τη διευκόλυνση των μαθητών.
► Οδηγίες ασφαλούς επικοινωνίας μέσω Διαδικτύου!
► Κανόνες σωστής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο!
► Τρόπους προστασίας του υπολογιστή σου από βλαβερές ‘ιώσεις’ και του εαυτού σου από επικίνδυνους διαδικτυακούς φίλους!
► Από ποιους και με ποιο τρόπο μπορείς να ζητήσεις βοήθεια (πληροφορίες ή συμβουλές) για θέματα που σχετίζονται με τη ζωή σου στους εικονικούς κόσμους!
► Εξασφάλιση αξιόπιστων πληροφοριών στο Διαδίκτυο!
► Καταγγελία ανάρμοστης συμπεριφοράς ‘φίλου’ ή ακατάλληλου υλικού σε ιστοσελίδα του Διαδικτύου!
► Ψυχαγωγία και παρανομία στο Διαδίκτυο!
► Αναγνώριση προσπαθειών εξαπάτησης στο Διαδίκτυο!
► Πιθανοί κίνδυνοι που ελλοχεύουν στον Ιστό!
Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός προτρέπει τους μαθητές και τις μαθήτριες να μελετήσουν τη δραστηριότητα και να διαλέξουν ρόλους και ομάδες.
Οι στόχοι για το μαθητή είναι να :
> εξοικειωθεί με τη φυλλομέτρηση και την πλοήγηση ηλεκτρονικών σημειωματάριων και να κατανοήσει τον τρόπο που οι διάφορες πληροφορίες συνδέονται μεταξύ τους.
> προβληματιστεί στα θέματα ασφάλειας του Διαδικτύου.
> συνειδητοποιήσει τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον Ιστό.
> μάθει τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς στον Παγκόσμιο Ιστό.
> ενημερωθεί σε τεχνικά θέματα ασφάλειας του υπολογιστή.
> επιχειρηματολογεί για τα θέματα του ιστολογίου με κριτική σκέψη και στάση.
> επιλέγει τους συνεργάτες - συμμαθητές του με δίκαιο και δημοκρατικό τρόπο, χωρίς να απορρίπτει ή να προσβάλει, και με κριτήριο μόνο τα κοινά τους ενδιαφέροντα.
ΣΤΑΔΙΟ II (διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες)
Καταγραφή σύγκριση και αξιολόγηση πληροφοριών. Εκπαίδευση στη χρήση λογισμικών που απαιτούνται για τη δραστηριότητα της κάθε ομάδας.
Χρησιμοποιώντας, τις ηλεκτρονικές πηγές του Διαδικτύου και το σχετικό ιστολόγιο, οι μαθητές και οι μαθήτριες, ερευνούν, συγκρίνουν, αξιολογούν, και συλλέγουν, τα σχετικά με το θέμα της κάθε ομάδας, στοιχεία. Στη συνέχεια καταγράφουν αυτά που θεωρούν σημαντικά και απαραίτητα για την υλοποίηση της εργασίας που έχουν αναλάβει. Παράλληλα, ακολουθώντας τους σχετικούς συνδέσμους του προτεινόμενου λογισμικού, εκπαιδεύονται στη χρήση του για να υλοποιήσουν την εργασία τους.
Οι στόχοι για το μαθητή είναι να :
> συγκρίνει και να αξιολογεί τις πληροφορίες.
> συνθέσει τα στοιχεία που συνέλεξε για να δημιουργήσει πρωτότυπο υλικό.
> εξοικειωθεί με τη χρήση του λογισμικού που θα χρησιμοποιήσει για τη δημιουργία του έργου.
> λειτουργεί συλλογικά ως μέλος της ομάδας με σκοπό την επίτευξη του έργου.
Στάδιο ΙΙΙ (διάρκεια: 4 διδακτικές ώρες)
Δημιουργία και παρουσίαση του ηλεκτρονικού υλικού από τις ομάδες. Ανάρτηση του υλικού στο ιστολόγιο. Αξιολόγηση δραστηριότητας.
Οι μαθητές δημιουργούν, παρουσιάζουν, ανταλλάσουν απόψεις, αξιολογούν! Οι δημιουργίες των ομάδων, θα παρουσιαστούν στην τάξη και θα προκαλέσουν αφορμή για συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων, σχολίων και κριτικής μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών της τάξης, θα αξιολογηθούν από τους συμμαθητές τους και θα αναρτηθούν στο ιστολόγιο.
Οι στόχοι για το μαθητή είναι να :
> χρησιμοποιήσει τα προτεινόμενα λογισμικά του Διαδικτύου για να δημιουργήσει ολοκληρωμένα έργα μέσω αυτών.
> συνεργαστεί δημιουργικά μ
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |