Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Τάξη: Α’ Γυμνασίου
Τίτλος: “Προσδεθείτε …σερφάρουμε!”
Ένταξη στο Πρόγραμμα Σπουδών: Στα πλαίσια της ενότητας: “Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με ΤΠΕ”
Εμπλεκόμενες έννοιες: Ασφαλές Διαδίκτυο.
Τύπος Δραστηριότητας: Σχέδια έρευνας
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 8 διδακτικές ώρες
Σκοπός: Γενικός παιδαγωγικός σκοπός της ιστοεξερεύνησης είναι η υποστήριξη ομαδοσυνεργατικής και διερευνητικής μάθησης, σύμφωνα με το ‘εποικοδομιστικό μοντέλο μάθησης’ που περιγράφεται στον “Οδηγό για τον εκπαιδευτικό” του πιλοτικού ΠΣ.
Συγκεκριμένα, βασικός σκοπός, της ιστοεξερεύνησης, είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στον Παγκόσμιο Ιστό και η παρακίνησή τους προς μια πιο σωστή και συνετή χρήση του Διαδικτύου!
Διδακτική Στρατηγική:
Απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή: εργαστήριο πληροφορικής, διαδραστικός πίνακας
Μέσα: ιστολόγιο http://www.teensafenet.wordpress.com και διαδικτυακά εργαλεία ελεύθερου κώδικα
Μέθοδοι: Ενεργητική συμμετοχή, διερευνητική μάθηση, ομαδικές εργασίες, ομαδική συζήτηση, χρήση θετικών και αρνητικών παραδειγμάτων, διερεύνηση του βαθμού κατανόησης των εννοιών, από τους μαθητές, μέσω ηλεκτρονικού κουίζ γνώσεων, ανάθεση εργασιών, χρήση προκατασκευασμένου διδακτικού υλικού (ιστολόγιο) για την καθοδήγηση της έρευνας και της ανακάλυψης, χρήση των ιδεών των μαθητών, αυτοαξιολόγηση των μαθητών.
Διδακτικό Αντικείμενο
Αντικείμενο της ιστοεξερεύνησης είναι να αφυπνίσει τους μαθητές και τις μαθήτριες του Γυμνασίου, στα θέματα της ασφαλούς πλοήγησης και να επηρεάσει με θετικό τρόπο τη συμπεριφορά τους στα μελλοντικά τους ‘ταξίδια’ στον εικονικό κόσμο του Διαδικτύου, μέσα από την υλοποίηση στοχευμένων ομαδικών εργασιών.
Πρότερες γνώσεις και αναπαραστάσεις
Οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι χρήστες του Διαδικτύου και όλοι έχουν ακούσει για το safer internet. Έχουν παρακολουθήσει σχετικά τηλεοπτικά σποτάκια ή έχουν διαβάσει ιστορίες ηλεκτρονικής παρενόχλησης. Αρκετοί δε από αυτούς μπορεί να έχουν προσωπικές εμπειρίες από «παθήματα» στον εικονικό κόσμο.
Σχεδόν όλοι οι μαθητές έχουν πραγματοποιήσει στοχευμένες αναζητήσεις στο Διαδίκτυο για την εύρεση πληροφοριών. Επίσης οι περισσότεροι από τους μαθητές έχουν λειτουργήσει ομαδικά και έχουν παράξει εργα,
Εκτίμηση των γνωστικών δυσκολιών των μαθητών
Μια από τις δυσκολίες των μαθητών είναι, συνήθως, η κατανόηση των τεχνικών όρων, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι ξενόγλωσσοι, π.χ. ονομασίες ιών, μορφές ηλεκτρονικών παρενοχλήσεων κ.λπ., που χρησιμοποιούνται μέσα στις σελίδες του ιστολόγιου.
Άλλες πιθανές δυσκολίες που μπορεί προκύψουν εξαιτίας της μικρής εμπειρίας των μαθητών σχετικά με τη συνεργατική υλοποίηση δραστηριοτήτων με στόχο την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, αυθεντικού έργου είναι στη συγκρότηση και τη συνεργασία των μαθητών μέσα στις ομάδες ή και στην ακριβή περιγραφή του έργου που πρέπει να υλοποιηθεί από αυτές.
Διδακτική και Παιδαγωγική προσέγγιση
- Παροχή και διαμόρφωση ευκαιριών μάθησης, οικοδόμησης γνώσεων και ανάπτυξη δεξιοτήτων.
- Ενεργοποίηση των μαθητών, διερεύνηση, υλοποίηση εργασιών.
- Διευκόλυνση της επικοινωνίας και της ανάπτυξης διαλόγου μεταξύ των μελών της ομάδας με σκοπό την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών. Οι μαθητές στα στάδια II και III της ιστοεξερεύνησης εργάζονται ομαδοσυνεργατικά (ομάδες 4-5 ατόμων) αλληλεπιδρούν και συνεργάζονται.
- Ο εκπαιδευτικός είναι συντονιστής και καθοδηγητής των μαθητικών δραστηριοτήτων, έχει υποστηρικτικό ρόλο και συμμετέχει στη μάθηση.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (στόχοι)
Ο μαθητής μέσα από τη δραστηριότητα αυτή(ιστοεξερεύνηση), μαθαίνει να :
- ερευνά, με στόχο την απάντηση ερευνητικών ερωτήσεων και να αποτιμά πληροφορίες και ιδέες
- αξιολογεί, την ακρίβεια της πληροφορίας και την αξιοπιστία της πηγής της
- παρουσιάζει και να επικοινωνεί τις ιδέες του
- συμμετέχει ενεργά σε μαθησιακές δραστηριότητες που υλοποιούνται στο εργαστήριο Η/Υ
- δημιουργεί αυθεντικό ηλεκτρονικό υλικό
- αξιοποιεί τα μέσα που παρέχονται στο διαδίκτυο για την οργάνωση και την προβολή του έργου του
- συνεργάζεται και να προσφέρει τις γνώσεις και τις ικανότητές του στην ομάδα για την υλοποίηση μιας δραστηριότητας-εργασίας
- πως να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του/της και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του/της ως ενεργό υποκείμενο της μάθησης.
- οικοδομεί γνώσεις και να αναπτύσσει δεξιότητες στις ΤΠΕ μέσα από την υλοποίηση έργων
- αναλύει, συνθέτει, αξιολογεί ή αλλιώς ‘μαθαίνει πώς να μαθαίνει’!
Οργάνωση Διδακτικών Δραστηριοτήτων
Στάδια-Διάρθρωση
Η ιστοεξερεύνηση χωρίζεται σε τρία στάδια. Κάθε στάδιο περιλαμβάνει διαφορετικές δραστηριότητες που αφορούν τόσο στην ψυχολογική και γνωστική προετοιμασία των μαθητών όσο και στη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου.
- Στάδιο I – Προετοιμασία-Εισαγωγή-Διερεύνηση (1η εβδομάδα- 2 διδακτικές ώρες)
- Στάδιο II – Ανάθεση Εργασίας-Εκπαίδευση (2η εβδομάδα- 2 διδακτικές ώρες)
- Στάδιο III – Υλοποίηση-Παρουσίαση-Αξιολόγηση (3η-4η εβδομάδα- 4 διδακτικές ώρες)
Στάδιο I:
Προετοιμασία
Ο εκπαιδευτικός ετοιμάζει το εκπαιδευτικό υλικό (ιστολόγιο). Επίσης, δημιουργεί ειδική σελίδα (ηλεκτρονική ιστοεξερεύνηση) με την περιγραφή, τους στόχους, το χρονοδιάγραμμα, τους τρόπους εργασίας και τα απαιτούμενα λογισμικά.
Εισαγωγή
Παρουσιάζεται αναλυτικά το θέμα και οι στόχοι της δραστηριότητας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες φυλλομετρούν το ιστολόγιο. Προσπαθούν να κατανοήσουν τη δομή του και τον τρόπο που οι πληροφορίες είναι οργανωμένες μέσα σε αυτό. Στη φάση αυτή ο εκπαιδευτικός είναι αρωγός της προσπάθειας των μαθητών, παρέχει επεξηγήσεις των άρθρων και διευκρινίσεις των εννοιών και των όρων, των θεμάτων του ασφαλούς διαδικτύου, ενώ προτρέπει τους μαθητές σε βαθύτερες αναζητήσεις μέσα από τους συνδέσμους του ιστολόγιου.
Διερεύνηση
Η εργασία υλοποιείται με τη συμμετοχή όλης τάξης. Παρουσιάζονται και συζητούνται στην τάξη τα θέματα του ιστολόγιου από τους μαθητές. Οι μαθητές απαντούν στο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο που έχει σαν στόχο την καλύτερη κατανόηση και εμπέδωση των εννοιών και των θεμάτων που πραγματεύεται το εκπαιδευτικό υλικό (ιστολόγιο).
Στάδιο II:
Ανάθεση Εργασίας
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αφού μελετήσουν προσεκτικά τις οδηγίες (στη σελίδα της ηλεκτρονικής ιστοεξερεύνησης) χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τις προτιμήσεις τους, διαλέγουν ‘επαγγέλματα’ και αναλαμβάνουν ρόλους με στόχο τη δημιουργία αυθεντικού, πρωτότυπου υλικού το οποίο θα χρησιμοποιηθεί και για τον εμπλουτισμό του ιστολόγιου. Στόχος της φάσης αυτής είναι οι μαθητές να συνεργαστούν αποτελεσματικά και να ενισχύσουν τη λειτουργία της ομάδας μέσω της αλληλεπίδρασης, της συζήτησης και της ανταλλαγής και επέκτασης ιδεών.
Εκπαίδευση
Οι μαθητές και οι μαθήτριες εκπαιδεύονται στα προτεινόμενα λογισμικά (ή προτείνουν άλλα) και εξοικειώνονται με τη χρήση τους. Παράλληλα συνεργάζονται και προτείνουν ιδέες χρησιμοποίησής τους για την υλοποίηση της εργασίας τους.
Στάδιο III:
Υλοποίηση
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο ουσιαστική φάση της εργασίας, η οποία αφορά στη συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές, στη συνδημιουργία περιεχόμενου και στην ανάπτυξη μιας κοινότητας μάθησης.
Παρουσίαση
Είναι η τελική φάση της εργασίας. Αφού έχει ολοκληρωθεί η φάση της υλοποίησης, γίνεται παρουσίαση των έργων των μαθητών και ακολουθεί συζήτηση μέσα στην τάξη. Στη φάση αυτή, αναμένεται ανάδραση από όλους τους μαθητές. Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της στην τάξη, γίνεται συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και σύνθεση ιδεών, ανασκόπηση των θεμάτων του ιστολόγιου και βγαίνουν συμπεράσματα. Οι ομάδες συμβάλουν με τα έργα τους στον εμπλουτισμό του ιστολόγιου ενώ προτείνουν τρόπους παραπέρα μελέτης και επέκτασης της δραστηριότητας τους.
Αξιολόγηση
Ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί το υλικό, όπως προκύπτει μέσα από την ανάπτυξη των έργων των ομάδων, τη συμμετοχή κάθε μαθητή και τη συμβολή του στην ομάδα. Η αξιολόγηση της εργασίας αφορά :
• στο περιεχόμενο και στη ποιότητα των έργων
• στην ευρηματικότητα και οργάνωση τους
• στη συμμετοχή και στην ατομική συμβολή κάθε μαθητή
• στη συνεργασία και στη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους μαθητές.
Τα σενάρια μαθήματος, αναλυτικά για κάθε στάδιο έχουν ως εξής: Στάδια Ιστοεξερεύνησης
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |