Προσφυγικές ιστορίες

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

 Η  Ιστοεξερεύνηση αυτή αποτελεί μια πρόταση διδασκαλίας στα πλαίσια του μαθήματος της Λογοτεχνίας στη Β΄ Γυμνασίου, προτεινόμενης διάρκειας 5 διδακτικών ωρών. Επίσης, αποτελεί μια πρόταση για διαθεματική διδασκαλία της Λογοτεχνίας:

α. με την Ιστορία, καθώς γίνεται αναφορά σε ένα σημαντικό γεγονός της σύγχρονης Ευρωπαϊκής Ιστορίας, τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, το οποίο δεν αναφέρεται στα βιβλία της Ιστορίας του Γυμνασίου.

β. με τη Νεοελληνική Γλώσσα και συγκεκριμένα με την Ενότητα 8.ΣΤ "Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα" αλλά και με την 9.Β για τον ορισμό, καθώς ζητούνται οι ορισμοί και η ειδοποιός διαφορά προσφύγων και μεταναστών.Τέλος, προσφέρεται και για την καλύτερη κατανόηση της διαίρεσης ως τρόπου ανάπτυξης παραγράφου, μέσω της αποστολής για τα είδη της μετανάστευσης.

γ. με τα Αγγλικά ή τα Γαλλικά, καθώς η ψηφιακή αφήγηση που δίνεται ως υπόδειγμα στους μαθητές είναι στα αγγλικά και οι υπότιτλοί της στα γαλλικά. 

Ειδικότερα,  η συγκεκριμένη πρόταση-σενάριο ενσωματώνει και αξιοποιεί ολιστικά τις ΤΠΕ στα πλαίσια ομαδοσυνεργατικού περιβάλλοντος μάθησης κι έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις διδακτικές αρχές και πρακτικές του Πιλοτικού Πρόγραμματος Σπουδών (ΠΠΣ) για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση (2011), το οποίο προτείνεται συμπληρωματικά προς το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών (ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ) σύμφωνα με τις οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο για το σχ. έτος 2016-2017.

  Σύμφωνα με το ΠΠΣ αν δεχόμαστε ότι η λογοτεχνία αποτελεί το κατάλληλο όχημα για να ενταχθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σύγχρονο πολιτισμό, να ζυμωθούν με τα προβλήματα της εποχής τους, να ασκηθούν στα εν χρήσει μέσα και στους κώδικες επικοινωνίας και, προπαντός, να δουν το σύγχρονο πολιτισμό κριτικά και δημιουργικά, να μετατραπούν από παθητικοί χρήστες σε δραστήριους παραγωγούς πολιτισμού, τότε είναι προφανές ότι οι ΤΠΕ ως μέρος του σύγχρονου πολιτισμού διαδραματίζουν πολυδιάστατο ρόλο σε ένα σύγχρονο μάθημα Λογοτεχνίας. Δεν είναι απλό εργαλείο μάθησης αλλά συμβάλλουν στη δημιουργία νέων τύπων "κειμένων", νέων πρακτικών παραγωγής, διάδοσης και πρόσληψης της λογοτεχνίας. Σε ένα σύγχρονο ψηφιακό σχολείο οι ΤΠΕ θα μπορούσαν να βοηθήσουν μεταξύ άλλων από την ανάπτυξη των τρόπων επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών και της ομαδικής διαπραγμάτευσης του νοήματος μέχρι την πολυμεσική παρουσίαση των ερμηνειών τους και την παραγωγή δικών τους πολυτροπικών κειμένων.

  Σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκε η παρούσα Ιστοεξερεύνηση. Όχι απλώς ως ένα ψηφιακό εργαλείο  αλλά ως ένας ολοκληρωμένος εκπαιδευτικός σχεδιασμός που αξιοποιεί ολιστικά τις ΤΠΕ στα πλαίσια μιας ποικιλίας συνεργατικών αυθεντικών μαθησιακών δραστηριοτήτων. Η ιστοεξερεύνηση άλλωστε βασιζόμενη κυρίως στη θεωρία του εποικοδομητισμού αποτελεί ένα ανοιχτό εργαλείο μάθησης που συντελεί στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική διαδικασίας και στην οικοδόμηση της γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές. Ο κεντρικός αυτός ρόλος που διαδραματίζει ο μαθητής συνάδει επίσης με το ΠΠΣ, σύμφωνα με το οποίο στο μάθημα της Λογοτεχνίας δε διδάσκουμε πλέον απρόσωπα το εκάστοτε κείμενο αλλά διδάσκουμε το μαθητή με την υποκειμενικότητά του.

   Πιο συκεκριμένα, ορισμένοι από τους γενικούς στόχους της παρούσας Ιστοεξερεύνησης, σύμφωνα πάντα με το Πρόγραμμα Σπουδών είναι:

  Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το λογοτεχνικό αποσπάσμα αποτελεί προσωπική επιλογή της εκπαιδευτικού, καθώς σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες (Οκτ. 2016),οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίζουν το υλικό των σχολικών εγχειριδίων με κείμενα και δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στις γνωστικές ανάγκες και στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών προκειμένου να επιτύχουν καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα σύμφωνα με τους στόχους που θέτουν τα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ (2003). Το συγκεκριμένο κείμενο αποτελεί απόσπασμα από ένα σύγχρονο εφηβικό μυθιστόρημα με θέμα τη μετανάστευση, "Τα πουλιά στο χιόνι" της Τούλας Τίγκα (2006). Εντάσσεται λοιπόν στη θεματική ενότητα της Ετερότητας που διδάσκεται στη Β΄Γυμνασίου, ενώ ένας από τους λόγους που επιλέχθηκε είναι ότι θίγει ένα επίκαιρο θέμα που δε θίγεται στο σχολικό ανθολόγιο, το θέμα "Παιδιά πρόσφυγες".

 

  

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.