Προσφυγικές ιστορίες

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Διαδικασία

Γλωσσολόγοι

1η Αποστολή: Αφού μελετήσετε τους ορισμούς των λέξεων "μετανάστης" και "πρόσφυγας" από το ηλεκτρονικό λεξικό του Τριανταφυλλίδη:

  α. να γράψετε την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα σε έναν πρόσφυγα κι ένα μετανάστη. Αν χρειάζεστε επιπλέον βοήθεια, μπορείτε να συμβουλευτείτε και το παρακάτω νομικό κείμενο

  β. να εντάξετε τον ήρωα του κειμένου σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες αιτιολογώντας την απάντησή σας

 2η Αποστολή: Αφού μελετήσετε τις σελίδες 6-8 του παρακάτω κειμένου, να φτιάξετε έναν εννοιολογικό χάρτη με όλα τα είδη της μετανάστευσης χρησιμοποιώντας το παρακάτω εργαλείο.  Ο χάρτης σας να γίνει σύμφωνα με το παρακάτω υπόδειγμα:

Ιστορικοί 

Αφού μελετήσετε α) την παρακάτω ιστοριογραμμή με τους κυριότερους σταθμούς στην ιστορία της Γιουγκοσλαβίας από το 1945-2006 και β) το παρακάτω κείμενο  για τον πόλεμο στη Βοσνία,να φτιάξετε μία παρουσίαση 5 διαφανειών στην οποία θα παρουσιάζετε το ιστορικό υπόβαθρο του λογοτεχνικού αποσπάσματος εστιάζοντας κυρίως στα εξής σημεία:

Αν θέλετε να εμπλουτίσετε την παρουσίασή σας με εικόνες μπορείτε να  αξιοποιήσετε τις εξής πηγές: Τίτοσημαία της Γιουγκοσλαβίας.

Δημιουργοί ταινίας 

Αποστολή σας είναι να φτιάξετε την ψηφιακή ιστορία του Μπράνκο χρησιμοποιώντας το movie maker. Το βίντεο που θα φτιάξετε να έχει διάρκεια περίπου 2 λεπτά. Πριν ξεκινήσετε δείτε την ψηφιακή ιστορία της Berjoska, που έφυγε ως πρόσφυγας από τη Γιουγκοσλαβία στον Καναδά. Η ιστορία της βρίσκεται στην ιστοσελίδα του Μουσείου Μετανάστευσης του Καναδά.

 Για να εκτελέσετε την αποστολή σας θα χωριστείτε σε 2 υποομάδες: 

Α. Σεναριογράφοι: Η αφήγηση στο απόσπασμα γίνεται σε γ΄ πρόσωπο από έναν παντογνώστη ετεροδιηγητικό αφηγητή. Αφηγηθείτε με δικά σας λόγια και πιο σύντομα την ιστορία του Μπράνκο σε α΄ πρόσωπο, από τη δική του οπτική γωνία. Βρείτε το είδος του αφηγητή της ιστορίας σας και ηχογραφήστε την αφήγησή σας. 

Β. Σκηνοθέτες

1. Οπτικοποιήστε την ιστορία του Μπράνκο επιλέγοντας εικόνες από το διαδίκτυο. 

2. Συγχρονίστε τη διάρκεια των εικόνων με την αφήγηση.

3. Φροντίστε να βάλετε έναν τίτλο στο βίντεό σας και θυμηθείτε να αναφέρετε τους συντελεστές και τις πηγές σας στο τέλος.

4. Αν θέλετε να προσθέσετε και κάποιο μουσικό χαλί, κάποιες καλές ιδέες θα ήταν:  Σαν τον μετανάστηWe are the world. Φροντίστε ώστε η μουσική να μην καλύπτει την αφήγηση.

Ψυχολόγοι 

Συμμετέχετε σε ένα πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για την υποδοχή και την ομαλή ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών προσφύγων. Στα βιωματικά εργαστήρια που πραγματοποιούνται, τα προσφυγόπουλα καταθέτουν τις σκέψεις τους κι εκφράζουν τα συναισθήματα, τους φόβους-αγωνίες και τα διλήμματα που αντιμετωπίζουν. 'Ενα από τα προσφυγόπουλα είναι και ο Μπράνκο. Τι θα σας έλεγε; Γράψτε στον κειμενογράφο του word ένα κείμενο στο οποίο ο Μπράνκο σε α΄ πρόσωπο θα εκφράζει όλα τα παραπάνω. Σας δίνονται οι εξής βοήθειες:

1. Για το περιεχόμενο του κειμένου σας βασιστείτε στο λογοτεχνικό απόσπασμα. Χωριστείτε σε 2 υποομάδες και:

α) εντοπίστε  στο κείμενο τα σημεία που φαίνονται οι σκέψεις και τα συναισθήματα και στη συνέχεια καταγράψτε τα με δικά σας λόγια 

 

β) αποτυπώστε το δίλημμα του Μπράνκο με τη μορφή εννοιολογικού χάρτη χρησιμοποιώντας το παρακάτω εργαλείο. Στη δημιουργία του χάρτη μπορεί να σας βοηθήσει το παρακάτω υπόδειγμα:

2. για τη μορφή και το ύφος βασιστείτε α) στην ιστορία του Αχμέτ (σελ. 39) από τους  μονολόγους από το Αιγαίο  και β) στην ιστορία του Paulo από την Αγκόλα.

Αρχαιολόγοι-Αρχιτέκτονες

1η Αποστολή: Το λογοτεχνικό απόσπασμα κινείται σε δύο διαφορετικά χρονικά επίπεδαπαρόν και παρελθόν. Να τα εντοπίσετε στο κείμενό σας.

2η Αποστολή: Βρείτε σε ποιον τόπο εκτυλίσσεται το παρόν της ιστορίας και λύστε τον παρακάτω γρίφο: "Γιατί η συγγραφέας επέλεξε τον τόπο αυτό; Τι θέλει να δείξει;". Για την απάντησή σας έχετε στη διάθεση σας 2 στοιχεία, ένα η κάθε υποομάδα:

Αρχαιολόγοι Ιωλκός 

ΑρχιτέκτονεςΠροσφυγικά

Αξιοποιώντας τα παραπάνω στοιχεία δώστε μια ολοκληρωμένη απάντηση στον κειμενογράφο του word.

Φιλόλογοι

Χωριστείτε σε δύο υπομάδες:

1.    Θα μελετήσετε το κείμενο «Σαν τα χελιδόνια λέλε μου» και θα εντοπίσετε ομοιότητες ως προς το περιεχόμενο με το λογοτεχνικό απόσπασμα που διαβάσαμε.

2.    Θα μελετήσετε το κείμενο «Ο δρόμος για τον Παράδεισο είναι μακρύς» και θα εντοπίσετε διαφορές ως προς το περιεχόμενο με το λογοτεχνικό απόσπασμα που διαβάσαμε.

Καταγράψτε τις απαντήσεις σε ένα πίνακα δύο στηλών που θα δημιουργήσετε με τον κειμενογράφο του word.

 

Πρόσφυγες (η αποστολή εκτελείται από όλες τις ομάδες)

Θα παίξετε ένα παιχνίδι προσομοίωσης των περιπετειών και των προβλημάτων που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα πρόσφυγας από τη στιγμή της δίωξής του από την πατρίδα του μέχρι και την εγκατάσταση και διαμονή του στη νέα χώρα. Για να παίξετε το παιχνίδι θα ακολουθήσετε τις εξής οδηγίες.

Αφού ολοκληρώσετε το παιχνίδι απαντήστε στις εξής ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τον κειμενογράφο του word:

1. Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στον πρόσφυγα και στο μετανάστη;

2. Να συγκρίνετε τα προβλήματα του λογοτεχνικού Μπράνκο με τα προβλήματα του ήρωα του ψηφιακού παιχνιδιού.

3. Τώρα που ολοκληρώσατε τη σύγκριση πιστεύετε ότι η εικόνα του Μπράνκο στο λογοτεχνικό απόσπασμα ανταποκρίνεται στο στερεότυπο του πρόσφυγα έτσι όπως το γνωρίζουμε και όπως παρουσιάζεται στο ψηφιακό παιχνίδιΝα τεκμηριώσετε την απάντησή σας.