Δραστηριότητα
Εργασίες/δραστηριότητες
(ταξινομημένες κατά διδακτική ώρα και ομάδα εργασίας)
1η διδακτική ώρα (Αίθουσα διδασκαλίας)
►Ανάγνωση (από τον εκπαιδευτικό ή κάποιο μαθητή) των ποιημάτων του Μ. Αναγνωστάκη που βρίσκονται στο σχολικό εγχειρίδιο και ηχογράφηση των αναγνώσεων.
►Προβολή στον πίνακα της τάξης των ίδιων ποιημάτων, με τη μορφή που έχουν αναρτημένα στην ενότητα του Ψηφιακού Σχολείου «Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ.», «Eπιτύμβιον» και «Νέοι της Σιδώνος, 1970».
►Συζήτηση με αφορμή (α) τη σύγκριση των ποιημάτων στην έντυπη και ψηφιακή τους εκδοχή και (β) τη σύγκριση των ηχογραφημένων αναγνώσεών τους από εκπαιδευτικό ή μαθητή και τον ίδιο τον ποιητή.
2η και 3η διδακτική ώρα (Εργαστήριο πληροφορικής)
► Ομαδική εργασία διαφορετική για κάθε ομάδα. Πιο συγκεκριμένα:
1η Ομάδα
Αφού μελετήσουμε τα παρακάτω κείμενα:
Μανόλης Αναγνωστάκης – Χρονολόγιο, από την Ανεμόσκαλα,
Μανόλης Αναγνωστάκης, από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια,
Μανώλης Αναγνωστάκης 1925 – 2005 Η Τράπεζα Πληροφοριών του Σαν Σήμερα.gr,
Μανόλης Αναγνωστάκης - Η συνείδηση μιας γενιάς Διαδικτυακή έκδοση εφημερίδας «Έθνος»,
συνθέτουμε ένα κείμενο για τη ζωή του ποιητή (αρχείο προγράμματος επεξεργασίας κειμένου).
2η Ομάδα
Αφού μελετήσουμε τα παρακάτω κείμενα:
Μανόλης Αναγνωστάκης – Χρονολόγιο, από την Ανεμόσκαλα,
Η μεταπολεμική ανασυγκρότηση της Ελλάδας (1950 - 1974),
Η μεταπολεμική ανοικοδόμηση της Ελλάδας,
συνθέτουμε ένα κείμενο για την εποχή του ποιητή (αρχείο προγράμματος επεξεργασίας κειμένου).
3η Ομάδα
Αφού μελετήσουμε/παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
Μανόλης Αναγνωστάκης, από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια,
Μπαλλάντες - Μίκης Θεοδωράκης [ποίηση: Μ. Αναγνωστάκης],
Μιλώ - Μανώλη Αναγνωστάκη - Μίκη Θεοδωράκη, Ερμηνεία Μαρία Φαραντούρη,
Στίχοι ποιημάτων του Μ. Αναγνωστάκη που μελοποιήθηκαν, στον ιστότοπο stixoi.info,
Ο Μανόλης Αναγνωστάκης διαβάζει Αναγνωστάκη (1977),
Η απόφαση - Μανώλης Αναγνωστάκης, ανάγνωση ποιήματος από τον ίδιο τον ποιητή,
Μανόλης Αναγνωστάκης, Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού, Νέα Ελληνική Λογοτεχνία και Πολιτισμός,
συνθέτουμε ένα κείμενο για το έργο του, τα μελοποιημένα του ποιήματα και τις αναγνώσεις των ποιημάτων του συγκεκριμένου ποιητή (αρχείο προγράμματος επεξεργασίας κειμένου).
4η Ομάδα
Αφού μελετήσουμε τα παρακάτω κείμενα:
Μανόλης Αναγνωστάκης – Εργοβιογραφικό, από την Ανεμόσκαλα,
Ο πολιτικός ποιητής Μ. Αναγνωστάκης, περιοδικό «νέο επίπεδο»,
Επιτάφια ποίηση του Mανόλη Aναγνωστάκη, Δύο ποιήματα με τον τίτλο «Eπιτύμβιον», ένα «Eπιτάφιον» και δύο «Επίλογοι», και ο σαρκαστικός κόσμος τους, του Παντελή Mπουκαλά,
Αναγνωστάκης αυτοβιογραφούμενος, (22/6/2011) ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Ελευθεροτυπία,
συνθέτουμε ένα κείμενο για την κριτική που έχει ασκηθεί στο έργο του (αρχείο προγράμματος επεξεργασίας κειμένου).
5η Ομάδα
Αφού μελετήσουμε/παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
Παρασκήνιο – Μανόλης Αναγνωστάκης, Εκπομπή της ΕΤ1,
Μανόλης Αναγνωστάκης, Νόρα Αναγνωστάκη – Το αληθινό πρόσωπο των ποιητών, Ενενήντα Επτά - To Περιοδικό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Τεύχος 7ο,
Δικτυακή Βιβλιογραφία, Συγγραφείς – Μανόλης Αναγνωστάκης, e-yliko, Η Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,
Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Μανόλης Αναγνωστάκης,
Η προσωπική σελίδα του Μ. Αναγνωστάκη στο facebook,
Poetry International Rotterdam Manolis Anagnostakis,
Αφιέρωμα στον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη, στήλη «Σαν σήμερα» του διαδικτυακού περιοδικού LiFO,
Μανώλης Αναγνωστάκης: Ο μεγάλος ποιητής της ήττας (Αφιέρωμα), διαδικτυακό περιοδικό The insider,
συνθέτουμε ένα κείμενο για το πώς παρουσιάζουν τον ποιητή κάποια τηλεοπτικά αφιερώματα και ιστοσελίδες που έχουν ως θέμα τον ίδιο και το έργο του (αρχείο προγράμματος επεξεργασίας κειμένου).
4η διδακτική ώρα (Αίθουσα διδασκαλίας)
►Παρουσίαση των εργασιών των ομάδων, ανατροφοδότηση.
5η και 6η διδακτική ώρα (Εργαστήριο πληροφορικής)
► Ομαδική εργασία κοινή για όλες τις ομάδες. Πιο συγκεκριμένα:
Όλες οι ομάδες, αφού μελετήσουμε ποιήματα του Μ. Αναγνωστάκη από τους δικτυακούς τόπους:
Μανόλης Αναγνωστάκης, Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα,
Μανόλης Αναγνωστάκης, Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού, Νέα Ελληνική Λογοτεχνία και Πολιτισμός,
Μανόλης Αναγνωστάκης – Ποιήματα Ανθολογία ποιημάτων του Μ. Αναγνωστάκη σε προσωπική ιστοσελίδα
αποφασίζουμε από κοινού ποια από τα ποιήματα που μελετήσαμε θα κατατάξουμε στην ανθολογία που θα δημιουργήσουμε.
Σημείωση: Στο ψηφιακό βιβλίο, θα περιέχονται:
(α) μια εισαγωγή των μελών της ομάδας, όπου τεκμηριώνεται η επιλογή των συγκεκριμένων ποιημάτων,
(β) λίγα λόγια για τη ζωή του ποιητή (άντληση στοιχείων από την εργασία της πρώτης ομάδας),
(γ) λίγα λόγια για την εποχή του ποιητή (άντληση στοιχείων από την εργασία της δεύτερης ομάδας),
(δ) λίγα λόγια για το έργο του ποιητή, τη μελοποίηση και ανάγνωση ποιημάτων του (άντληση στοιχείων από την εργασία της τρίτης ομάδας),
(ε) λίγα λόγια για την κριτική που ασκήθηκε στο έργο του ποιητή (άντληση στοιχείων από την εργασία της τέταρτης ομάδας),
(στ) λίγα λόγια για τις τηλεοπτικές εκπομπές και τις ιστοσελίδες που έχουν αφιερώματα στον ποιητή (άντληση στοιχείων από την εργασία της πέμπτης ομάδας) και
(ζ) πέντε έως είκοσι ποιήματα επιλεγμένα από τους μαθητές, τα οποία να ανταποκρίνονται στα κριτήρια επιλογής που αναφέρθηκαν στην εισαγωγή.
Αφού συγκεντρώσουμε το υλικό μας και αποφασίσουμε για το κείμενο της εισαγωγής του βιβλίου μας, επισκεπτόμαστε ιστότοπους δημιουργίας ψηφιακού βιβλίου, όπως οι http://bookbuilder.cast.org/, http://issuu.com/, http://www.youblisher.com/, http://yudu.com/, και δημοσιεύουμε το έργο μας.
Στην περίπτωση που επιθυμούμε να δημιουργήσουμε το κείμενό μας σε πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου, το αποθηκεύουμε ως αρχείο pdf και στη συνέχεια το δημοσιεύουμε στον ιστότοπο http://www.yumpu.com/el/.
7η διδακτική ώρα (Αίθουσα διδασκαλίας)
► Παρουσίαση ψηφιακών βιβλίων από τις ομάδες. Ετεροαξιολόγηση με βάση το Φύλλο αξιολόγησης (βλ. καρτέλα Αξιολόγηση)
8η διδακτική ώρα (Αίθουσα διδασκαλίας)
► Συζήτηση/αναστοχασμός επί της όλης διαδικασίας. Αυτοαξιολόγηση μαθητών και ομάδων με βάση:
(α) το Δελτίο αυτοαξιολόγησης μαθητή, που αφορά το κάθε μέλος της ομάδας ατομικά και
(β) το Δελτίο αυτοαξιολόγησης της ομάδας, που αφορά την ομάδα ως σύνολο, (βλ. καρτέλα Αξιολόγηση).