Διαδικασία
Με αφορμή το βίντεο και την παρουσίαση που παρακολούθησαν οι μαθητές συζητούν, σχολιάζουν και καταθέτουν την άποψή τους για φαινόμενο των ψευδών ειδήσεων και την ταχύτατη διασπορά τους στο διαδίκτυο. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, όπου κρίνεται απαραίτητο, οι μαθητές διατυπώνουν ερωτήσεις για τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και καταλήγουν σε συμπεράσματα.
Στη συνέχεια Οι μαθητές/-ριες χωρίζονται σε μικρές ομάδες (2-3 ατόμων) και ενθαρρύνονται από τον/την εκπαιδευτικό να επιλέξουν και να αναλύσουν διαδικτυακές ειδήσεις (που τους δόθηκαν) για τις οποίες έπρεπε να εντοπίσουν αν πρόκειται για αληθινές ειδήσεις ή ψεύτικες. Η άσκηση πρέπει να διεξαχθεί σε βήματα, ακολουθώντας τις παρακάτω οδηγίες.
Βήμα πρώτο: Διαβάζω.
Στη διάρκεια αυτού του βήματος, είναι σημαντικό να αναρωτηθώ τα εξής:
- Βρήκα αυτή την είδηση/δημοσίευση και σε άλλα κανάλια;
- Διάβασα περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό σε άλλες πηγές;
- Είναι σίγουρος/-η ότι η φωτογραφία/είδηση δεν έχει υποστεί παραποίηση ή επεξεργασία;
- Έχω αναλύσει τις λεπτομέρειες της φωτογραφίας/είδησης καλά;
Βήμα δεύτερο: Αξιολογώ.
Στη διάρκεια αυτού του βήματος, συνεχίζω να αναρωτιέμαι τα εξής:
- Τι πληροφορίες ακριβώς εκφράζονται μέσω αυτής της φωτογραφίας/είδησης;
- Γιατί πρέπει να τη μοιραστώ;
- Είναι αυτή η φωτογραφία/είδηση αστεία, χρήσιμη; Είναι αυτή τη φωτογραφία/είδηση μη ενημερωτική και/ή άσχετη;
Βήμα τρίτο:
Σε αυτό το σημείο, εάν:
- Βρήκα τη φωτογραφία/είδηση μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media),
- Δεν τη βρήκα σε κάποια εφημερίδα,
- Δεν είμαι σίγουρος/-η ότι η φωτογραφία/είδηση έχει υποστεί παραποίηση ή επεξεργασία, και
- Δεν μπορώ να κατανοήσω ακριβώς τι πληροφορία εκφράζεται από αυτή τη φωτογραφία/είδηση
Τέλος , οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες για τη δημιουργία ψευδών ειδήσεων μέσω της διαδικτυακής εφαρμογής worldgreynews (https://www.worldgreynews.com/add-news?fbclid=IwAR3BBOA8TUfARs20SrzleJifINzDJlnCOyUpTnAqCZtcX3cPN0nSXmuxVjE) με θέμα της επιλογής τους.
Δίνεται παράδειγμα Δημιουργίας εξώφυλλου περιοδικού με ψεύτικες πληροφορίες