Διαδικασία
Οδηγίες για την υλοποίηση του μαθήματος
Φάση 1:Παρουσίαση σχετικού περιεχομένου στην ενότητα « Χάρτες : Είδη χαρτών »
Κατά την πρώτη φάση υλοποίησης του εκπαιδευτικού μας σεναρίου η εκπαιδευτικός προετοιμάζει τους μαθητές για τη διδασκαλία του νέου γνωστικού αντικειμένου χρησιμοποιώντας ως μαθησιακό αντικείμενο ένα video από το youtube.
Συγκεκριμένα, στέλνει αρχικά μέσω της ασύγχρονης πλατφόρμας e-me στον τοίχο της κυψέλης της τάξης το παρακάτω video 10 λεπτών από το youtube να το δούνε οι μαθητές με στόχο να έρθουν σε επαφή με τα είδη των χαρτών.
Video: « Είδη χαρτών »
Video: « Είδη χαρτών »
https://www.youtube.com/watch?v=a7IS33soL4A&t=2s
Φάση 2: Έναρξη επικοινωνίας και οργάνωσης διδασκαλίας
Στη δεύτερη φάση, συζητάμε μαζί τους και γίνεται διαμοιρασμός μαθησιακού αντικειμένου από το Φωτόδεντρο και συγκεκριμένα το λογισμικό παρουσίασης συλλογής φωτογραφιών που φέρει τον τίτλο: «Οι χάρτες μέσα στον χρόνο »
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-3038
ώστε να παρακολουθήσουν οι μαθητές τη διαχρονική εξέλιξη των χαρτών στον χρόνο με στόχο τη σύνδεση και ενεργοποίηση των πρότερων γνώσεων που είχαν αποκτήσει στο προηγούμενο μάθημα.
Φάση 3. Παρουσίαση θέματος
Σ’ αυτήν τη φάση θα παρουσιάσουμε στους μαθητές μας τη νέα γνώση του συγκεκριμένου κεφαλαίου της Γεωγραφίας, που αναφέρεται στα είδη των χαρτών. Ακολουθώντας το σχολικό βιβλίο και τις οδηγίες του Α.Π.Σ παρουσιάζουμε όλη τη θεωρία του θέματός μας. Εφαρμόζουμε την οπτικοποιημένη παρουσίαση της θεωρίας γιατί γίνεται καλύτερη αφομοίωση της πληροφορίας από τους μαθητές μας.
Ξεκινάμε με το Κεφαλαίο 2 της 1ης ενότητας του βιβλίου Γεωγραφίας της Ε΄ Δημοτικού.
Κατόπιν παρατήρησης των χαρτών και συζήτησης οι μαθητές εντοπίζουν, κατανοούν και περιγράφουν τις ιδιαιτερότητες του καθενός από αυτούς, αναφέροντας τα σύμβολα που εντοπίζουν και που τους διευκολύνουν στην περιγραφή των πληροφοριών. Έτσι αντιλαμβάνονται τις διαφορές μεταξύ των χαρτών και γίνεται κατανοητή και η διαφορά γενικού και θεματικού χάρτη.
Η εκπαιδευτικός βοηθάει τους μαθητές να συνθέσουν τις ονομασίες των χαρτών δίνοντάς τους
λέξεις – κλειδιά, όπως: μορφή εδάφους, έργα ανθρώπων – πολιτών, παραγωγή προϊόντων κλπ.
Ακολουθεί προβολή εννοιολογικού χάρτη που έχει δημιουργηθεί από την εκπαιδευτικό με την εφαρμογή Coggle για να έχουν οι μαθητές μια ολοκληρωμένη εικόνα με τα είδη των χαρτών.
Φ
Στη συνέχεια γίνεται προβολή στον υπολογιστή της εργασίας image slider με χάρτες διαφόρων ειδών που έχει δημιουργήσει η εκπαιδευτικός στην e-me content και ταυτόχρονα υπογραμμίζει και σημειώνει στο πίνακα τις παρατηρήσεις των μαθητών στον κάθε χάρτη.
e-me content image slider ( Ρυθμιστικό εικόνας )
https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=950184
Τέλος γίνονται κάποιες ερωτήσεις για μια πρώτη κατανόηση όπου οι μαθητές απαντούν σύντομα σε ερωτήσεις που αφορούν τα είδη των χαρτών.
Φάση 4: Επικοινωνία και συνεργασία
Κατόπιν δημιουργούνται 6 ομάδες των 4 ατόμων και καθορίζεται και ο συντονιστής – παρουσιαστής της κάθε ομάδας. Η εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε ομάδα διάφορους χάρτες (Γεωφυσικούς, Πολιτικούς, Ιστορικούς – Αρχαιολογικούς, Κλιματικούς, Παραγωγής Προϊόντων και Κατανομής Πληθυσμού) και η κάθε μια καλείται να παρατηρήσει προσεκτικά, να αναγνωρίσει το είδος χαρτών ανάλογα με τη θεματολογία που της έχει ανατεθεί και να καταγράψει τα βασικά στοιχεία που παρουσιάζει ο καθένας τους σε ένα κοινό έγγραφο για όλες τις ομάδες που έχει ετοιμάσει η εκπαιδευτικός και τους έχει μοιραστεί. Τα παιδιά έχουν 10 λεπτά στη διάθεση τους για να εργαστούν επάνω στο θέμα και να ετοιμαστούν για την παρουσίαση των συμπερασμάτων τους.
Η εκπαιδευτικός με ρόλο καθαρά συντονιστικό και διευκολυντικό επισκέπτεται τις ομάδες και επιλύει απορίες.
Φάση 5. Επικοινωνία –Παρουσίαση
Στη φάση αυτή αφού ολοκληρωθεί η εργασία στις ομάδες και έχει λήξει ο προκαθορισμένος χρόνος, η κάθε ομάδα ανακοινώνει τα αποτελέσματα – συμπεράσματα και χαρακτηριστικά του κάθε είδους χάρτη που της έχει ανατεθεί. Η παρουσίαση γίνεται από τον προκαθορισμένο αρχηγό της κάθε ομάδας στον οποίο παρέχεται η δυνατότητα να ανακοινώσει τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.
Η εκπαιδευτικός έχει ήδη προβάλει στον υπολογιστή το έγγραφο δίνοντας τη δυνατότητα στους παρουσιαστές να δείξουν συγχρόνως τους χάρτες της κατηγορίας τους. Έτσι οι μαθητές καταλήγουν στη διαπίστωση ότι υπάρχουν οι γενικοί χάρτες που αφορούν όλους τους ανθρώπους και οι θεματικοί οι οποίοι παρουσιάζουν ένα θέμα.
Φάση 6: Αξιολόγηση
Στην έκτη φάση της αξιολόγησης οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο με σύντομες ερωτήσεις που τους ανατίθενται από την εκπαιδευτικό μέσω του εργαλείου polling στη Webex και να αξιολογήσουν οι ίδιοι την αποτελεσματικότητα της νέας γνώσης. Με αυτόν τον τρόπο είναι σε θέση να αξιολογήσουν οι ίδιοι αν και πόσο την έχουν κατακτήσει και μέσα από την επανάληψη και τη συνεχή εξάσκηση μέσω όλων των δραστηριοτήτων που ακολουθούν μπορούν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.
Συγχρόνως, μέσα από τα εργαλεία της e-me με εύστοχες και ευχάριστες δραστηριότητες που έχει δημιουργήσει η εκπαιδευτικός δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αυτοαξιολογηθούν και στην εκπαιδευτικό να ελέγξει την πρόοδο των μαθητών της. Οι παραπάνω πλατφόρμες λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους και οι δραστηριότητες στοχεύουν στη γνωστική τους εξέλιξη.
Η αξιολόγηση βοηθάει και την εκπαιδευτικό να πάρει ανατροφοδότηση από τους μαθητές της και μέσα από την δική τους οπτική να διαπιστώσει λάθη και παραλείψεις που τυχόν να έκανε και να βελτιώσει το περιεχόμενο του σχεδίου εργασίας της.
Φάση 7: Συζήτηση
Μετά η εκπαιδευτικός δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για συζήτηση στην ολομέλεια. Όλοι μπορούν να θέσουν θέματα για συζήτηση και να λυθούν απορίες που μπορεί να προκύψουν. Επίσης δημιουργείται προβληματισμός στην ολομέλεια και γίνεται ανακεφαλαίωση των βασικών εννοιών. Τέλος γενικεύονται τα επί μέρους συμπεράσματα και επεκτείνεται αυτή η γνώση σε διάφορες μορφές της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Φάση 8: Εμπέδωση
Η εμπέδωση αποτελεί το δεύτερο μέρος της αξιολόγησης και πραγματοποιείται στην τάξη και με την ασύγχρονη εκπαίδευση στην πλατφόρμα της e-me όπου οι μαθητές μας έχουν την ευκαιρία να ελέγξουν τον βαθμό που έχουν κατακτήσει το γνωστικό αντικείμενο. Έτσι για την εμπέδωση της νέας γνώσης καλούνται να συμπληρώσουν τις εύστοχες και ευχάριστες δραστηριότητες που έχει δημιουργήσει και κάποιες τις συμπληρώνουν στην τάξη και άλλες τις έχει αναρτήσει η εκπαιδευτικός στον τοίχο της κυψέλης στην e-me με εργαλεία της e-me content όπως:
e-me find the words (Κρυπτόλεξο), e-me Drag the words (αντιστοίχιση), e-me Memory Game (ίδιες εικόνες – παιχνίδι μνήμης) e-me content, quiz (δημιουργία διαφορετικών τύπων ερωτήσεων)
Πέρα από τις εργασίες που καλούνται να συμπληρώσουν οι μαθητές ατομικά, η εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να αποτιμήσει την επίτευξη των στόχων τόσο κατά τη διαδικασία της εμπέδωσης με τις προτεινόμενες δραστηριότητες όσο και από την ισότιμη συμμετοχή των μελών στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων.