Διαδικασία
ΚΟΙΝΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Διαβάστε την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου στη σελ.18 και 20 αντίστοιχα και εστιάστε σε πληροφορίες σχετικά με:
α)τις περιοχές επέκτασης των Αράβων.
β) τις συνέπειες της επέκτασης αυτής για το Βυζάντιο και τον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1254,4503/
Για να δείτε χάρτες που απεικονίζουν τη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού χώρου τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και αισθητοποιούν τις μεταβολές που επήλθαν, επισκεφτείτε τις παρακάτω διευθύνσεις:
http://eastwestwesteast.wordpress.com/tag/charles-martel/
2. Αξιοποιώντας το πρόγραμμα δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη xmind, δημιουργήστε με το υλικό που συγκεντρώσατε για το θέμα σας:
α) Χρονογραμμή της αραβικής επέκτασης κατά την περίοδο 632-838. Μπορείτε να την εμπλουτίσετε με κατάλληλο υλικό (Φάκελος «Εξάπλωση των Αράβων», αποθηκευμένος στην επιφάνεια εργασίας) και χάρτες.
β) Εννοιολογικό χάρτη με κεντρικό θέμα: «Συνέπειες επέκτασης των Αράβων». Επιλέξτε από το πρόγραμμα xmind το κλασικό πρότυπο.
ΟΜΑΔΑ 1
Η κατάκτηση της Αιγύπτου από τους Άραβες αποτέλεσε μεγάλη απώλεια για την Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Διαβάστε την πηγή «Η οικονομική σημασία της Αιγύπτου» (Expositio totius mundi et gentium, κεφ.36) του σχολικού βιβλίου και τα λήμματα «Κωνσταντινούπολη ως κέντρο εμπορίου» και «Προμήθεια τροφών στη Βυζαντινή Κωνσταντινούπολη» στον κόμβο http://constantinople.ehw.gr του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.
Ποια ήταν η σπουδαιότητα της Αιγύπτου για τον επισιτισμό της Κωνσταντινούπολης; Τι ήταν ο θεσμός της πολιτικής αννώνας; Ποιες περιοχές αποτέλεσαν τις νέες πηγές εφοδιασμού τις πρωτεύουσας;
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1254,4503/
http://constantinople.ehw.gr/forms/fLemma.aspx?lemmaId=10856
http://constantinople.ehw.gr/forms/fLemma.aspx?lemmaId=12476
Αξιοποιώντας το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου καταγράψτε τα συμπεράσματά της έρευνας σας σε έναν πίνακα έχοντας ως πρότυπο αυτόν που ακολουθεί:
Η Αίγυπτος και η σημασία της για το Βυζάντιο |
|
Αιτίες σπουδαιότητας |
Συνέπειες απώλειας |
|
|
ΟΜΑΔΑ 2
Επί της δυναστείας των Ομαυαδών ή Ομεγιαδών στόχος των Αράβων γίνεται η κατάληψη της Κωνσταντινούπολης. Η εμμονή στην πραγμάτωση του στόχου αυτού οδήγησε τελικά στην πρώτη σοβαρή στρατιωτική αποτυχία του Χαλιφάτου κατά την περίοδο των μεγάλων μουσουλμανικών κατακτήσεων του 7ου αι.
1η Δραστηριότητα:
Περιηγηθείτε σε κάποια μηχανή αναζήτησης προκειμένου να αντλήσετε πληροφοριακό υλικό σχετικά με την προσπάθεια των Αράβων να καταλάβουν την Κωνσταντινούπολη. Ενδεικτικά μπορείτε να επισκεφθείτε τις παρακάτω διευθύνσεις :
http://www.ehw.gr/asiaminor/forms/fLemma.aspx?lemmaId=6382
α)Πόσες φορές αποπειράθηκαν οι Άραβες να πολιορκήσουν την Κωνσταντινούπολη;
β)Συνθήκη ειρήνης 678 π.Χ: Ποιοι ήταν οι όροι και ποιες οι συνέπειες για τους Άραβες;
γ)Πού αποσκοπούσαν οι Άραβες με τη δεύτερη πολιορκία της Κωνσταντινούπολης και πού οφείλεται η αποτυχία τους;
Διερευνήστε επίσης τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της στη φύση της αραβοβυζαντινής αναμέτρησης και τη μακροϊστορική σημασία της απόκρουσης.
Καταγράψτε με συντομία τα συμπεράσματά της έρευνάς σας αξιοποιώντας το λογισμικό επεξεργασίας κειμένου.
2η Δραστηριότητα:
Στο Πουατιέ, το 732, οι Άραβες αναχαιτίζονται οριστικά από τους Φράγκους.
Συγκεντρώστε πληροφορίες για την ιστορική σημασία της μάχης στη Δυτική και στην αραβική ιστορία.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τη διεύθυνση http://chilonas.wordpress.com/2013/04/06/%CE%B7-%CE%BC%CE%AC%CF%87%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-tours-732-%CE%BC-%CF%87-%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B7%CF%82/
Αποθηκεύστε το υλικό που συγκεντρώσατε σε έναν φάκελο με τίτλο «Μάχη στο Πουατιέ, 732μ.Χ»
3η Δραστηριότητα:
Αξιοποιήστε το υλικό που συγκεντρώσατε και επιχειρήστε αξιοποιώντας το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου να συνθέσετε μια φανταστική διήγηση που θα επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα: «Τι θα είχε συμβεί αν οι Άραβες είχαν κατακτήσει την Κωνσταντινούπολη το 717 ή είχαν νικήσει τον Κάρολο Μαρτέλο το 732 μ. Χ
Ομάδα 3
Η Κωνσταντινούπολη απέκρουσε τις πολιορκίες των Αράβων το 678 και το 717, αξιοποιώντας το υγρό πυρ, τα τείχη και τον βυζαντινό στόλο.
1η Δραστηριότητα:
Με ποιον τρόπο οι Βυζαντινοί οργάνωναν την άμυνά τους; Ποιους τομείς ανέπτυξαν; Επισκεφθείτε τη διεύθυνση www.exploringbyzantium.gr και ακολουθήστε τη διαδρομή «Θεματικές μελέτες — Βυζαντινών Πολεμικά». Συγκεντρώστε γενικές πληροφορίες για την οργάνωση του στρατού, το ναυτικό, τα όπλα, το υγρό πυρ. Για τα οχυρωματικά έργα και ειδικά για τα Τείχη της Κωνσταντινούπολης περιηγηθείτε στις παρακάτω διευθύνσεις:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6bA78dJX-Q
www.slideboom.com/presentations/440547
Δημιουργήστε ένα έγγραφο στο λογισμικό επεξεργασίας κειμένου και καταγράψτε εκεί το υλικό που συγκεντρώσατε.
2η Δραστηριότητα:
Υγρό πυρ
Επισκεφθείτε τις διευθύνσεις: www.ellinikoarxeio.com/2010/12/ygro-pyr.html
http://t-logo.blogspot.gr/2012/06/10-2011-7.html
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1254,4503/
(Παράθεμα: Τρόποι χρήσης του υγρού πυρός, Ναυμαχικά Λέοντος Στ’ εκδ. A.Dain)
Διερευνήστε βασικές διαστάσεις του πολεμικού αυτού μέσου ως προς την πιθανή σύστασή του (θεωρίες περί σύστασης),τον τρόπο χρήσης του, την αποκλειστικότητά του.
Τα πορίσματα της έρευνάς σας καταγράψτε τα αξιοποιώντας το λογισμικό παρουσιάσεων (ppt) παραθέτοντας και το αντίστοιχο οπτικό υλικό που θα συγκεντρώσετε από την αναζήτηση στον φυλλομετρητή.
3η Δραστηριότητα:
Στις δύο προηγούμενες δραστηριότητες κατά την περιήγησή σας στο διαδίκτυο θα συναντήσατε το όνομα του Βυζαντινού αυτοκράτορα στη Β’ πολιορκία της Κωνσταντινούπολης (717).
α)Επισκεφθείτε τη διεύθυνση:
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%AD%CF%89%CE%BD_%CE%93%C2%B4
και αντλήστε πληροφορίες για τον Λέοντα Γ΄.
β)Αξιολογήστε τις πληροφορίες που δίνονται στην ιστορική αφήγηση και την πηγή «Η πολιτική αναγκαιότητα της εικονομαχίας»( Ε. Γλύκατζη - Αρβελέρ, Η πολιτική ιδεολογία του Βυζαντινού Κράτους) στο ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B131/179/1254,4504/
Σχολιάστε τις επιλογές του Λέοντα Γ’ στο επίπεδο της θρησκευτικής πολιτικής. Συνδέονται με την κρισιμότητα των Ανατολικών επαρχιών και την προέλαση των Αράβων;
Καταθέστε τις απόψεις σας σε ένα κείμενο που θα δημιουργήσετε με το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου. Δώστε έναν δικό σας τίτλο
Ομάδα 4
1η Δραστηριότητα:
Το 821-823 η αναστάτωση που προκλήθηκε στο Βυζάντιο από την εξέγερση του Θωμά του Σλάβου έδωσε την ευκαιρία σε Άραβες από την Ισπανία να καταλάβουν την Κρήτη και να κάνουν απόβαση στη Σικελία.
Μεταβείτε στην Εγκυκλοπαίδεια του Μείζονος Ελληνισμoύ http://www.ehw.gr/
στην ιστοσελίδα: http://asiaminor.ehw.gr/forms/fmain.aspx?lang=el-GR
Ακολουθήστε τη διαδρομή Γεγονότα> Εξεγέρσεις> Βυζαντινή Περίοδος> Στάσεις> Στάση Θωμά του Σλάβου 821-823. Πληροφορηθείτε για τις συνέπειες που είχε στο αμυντικό σύστημα του Βυζαντίου.
Στη διεύθυνση: http://www.fhw.gr/chronos/09/gr/p/610/main/p3c3.html πληροφορηθείτε για τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου. Με ποιο τρόπο αναταραχές και εμφύλιες συγκρούσεις στο εσωτερικό των κρατών αντανακλώνται στην σφαίρα της εξωτερικής πολιτικής;
Καταγράψτε τις σκέψεις σας σε μια παράγραφο 50-70 λέξεων αξιοποιώντας το λογισμικό επεξεργασίας κειμένου.
2η Δραστηριότητα:
Ποιες ήταν οι συνέπειες των Αραβοβυζαντινών συγκρούσεων στη Μ. Ασία, στην στρατιωτική οργάνωση, στην οικονομία, στο δημογραφικό τομέα μετά τον 7ο αι.; Ποιο μετασχηματισμοί συντελούνται στο εσωτερικό του Βυζαντινού κράτους προκειμένου να αντιμετωπίσει αποτελεσματικότερα τον εξωτερικό κίνδυνο;
Μπορείτε να επισκεφθείτε τη διεύθυνση:
www.ehw.gr/asiaminor/forms/flemmaBodyExtended.aspx?lemmaId=6252
Καταγράψτε τα συμπεράσματα της έρευνάς σας δημιουργώντας εννοιολογικό χάρτη αξιοποιώντας το πρόγραμμα xmind. Κεντρικό θέμα: «Οι συνέπειες των Αραβοβυζαντινών συγκρούσεων στη Μ. Ασία»
3η Δραστηριότητα