Συμπέρασμα
Διδακτικές πρακτικές
Το σενάριο έχει ως αντικείμενο την αραβική εξάπλωση ως την άλωση του Αμορίου (838) και ακολουθεί το Διαθεματικό ενιαίο Πλαίσιο προγράμματος Σπουδών της Ιστορίας και ειδικότερα το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας του Λυκείου. Βασικός στόχος του σεναρίου είναι η υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσα από την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ με τη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών μάθησης.
Η θεωρία που ακολουθείται είναι του δομικού εποικοδομισμού (Piaget). Η γνώση δεν είναι μια απλή καταγραφή της πραγματικότητας αλλά μια εποικοδόμηση αυτής. Η γνώση εποικοδομείται με βάση τις αναπαραστάσεις και την εμπειρία του ατόμου και κατά συνέπεια αναγνωρίζεται ο κεντρικός ρόλος της άμεσης και ενεργητικής εμπλοκής του παιδιού στη διαδικασία μάθησης με ερεθίσματα και δραστηριότητες που αφορούν ομάδες μαθητών, καθώς η διδασκαλία δεν είναι απλή μετάδοση πληροφοριών αλλά ενεργοποίηση των δυνάμεων του μαθητή (Gagne).
Ο ρόλος των μαθητών παύει είναι παθητικός. Με την ανακαλυπτική μάθηση ο μαθητής μαθαίνει πώς να μαθαίνει, δεν είναι απλός δέκτης αλλά παραγωγός και μετασχηματιστής της πληροφορίας.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι αυτός του εμψυχωτή και διευκολυντή στη διαδικασία της ανακάλυψης.
Η μέθοδος που θα εφαρμοστεί είναι η ομαδοσυνεργατική.
Δίνεται έμφαση στην εργασία σε ομάδες, στην οποία κάθε μαθητής θα έχει το ρόλο του και θα συμβάλλει ενεργητικά στη διερεύνηση και αξιολόγηση της πληροφορίας των πηγών και στη εκπόνηση των τελικών συμπερασμάτων της ομάδας στα πλαίσια της βιωματικής-διερευνητικής μάθησης.
Κατά την εφαρμογή του σεναρίου θα αξιοποιηθεί η περιήγηση στο διαδίκτυο, το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου, παρουσίασης διαφανειών (ppt) και το πρόγραμμα κατασκευής εννοιολογικών χαρτών xmind.
Στόχοι
Γνώσεις για το γνωστικό αντικείμενο
- Να κατανοήσουν τις αιτίες ραγδαίας προέλασης των Αράβων και να γνωρίσουν τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που ευνόησαν την επικράτησή τους.
- Να γνωρίσουν και να αξιολογήσουν τις στρατηγικές που εφάρμοσε το Βυζαντινό κράτος στην αντιμετώπιση των Αράβων.
- Να αντιληφθούν τη δομική σημασία του φαινομένου για την εξέλιξη του Βυζαντινού κράτους.
- Να κατανοήσουν την ευρύτερη ιστορική σημασία τις επέκτασης του Ισλάμ στις μεσογειακές χώρες.
- Να εξοικειωθούν με την ανάγνωση χαρτών, που αισθητοποιούν γεωγραφικές περιοχές άγνωστες στους μαθητές.
- Να ασχοληθούν διαθεματικά με την ακριτική ποίηση.
Γνώσεις για τον κόσμο
- Να συλλαμβάνουν το ιστορικό παρελθόν ως ολότητα, ως συνάρθρωση των ποικίλων πεδίων της ανθρώπινης δραστηριότητας και να κατανοούν την επίδραση και τον αλληλοκαθορισμό τους.
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της αξιοποίησης της τεχνολογίας και της επιστήμης.
- Να αντιληφθούν το διασπαστικό ρόλο των δογματικών διαφορών και πολιτικών ανταγωνισμών στην ενότητα ενός κράτους.
- Να συνειδητοποιήσουν ότι η προσωπική αντεκδίκηση σε επίπεδο ηγεσίας έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ευρύτερο ανθρώπινο σύνολο.
- Να αντιληφθούν ότι παρά τις διαφορές σε επίπεδο κρατών, οι λαοί καταφέρνουν να βρουν κοινά σημεία αναφοράς και τρόπους συμβίωσης.
Γραμματισμοί και ΤΠΕ
- Σε επίπεδο νέου γραμματισμού να αναπτύξουν τη δυνατότητα πρόσληψης της γνώσης μέσω της ανακάλυψης-διερεύνησης, την ικανότητα αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο και της κριτικής αξιολόγησης και αξιοποίησής τους.
- Σε επίπεδο ανάπτυξης κριτικής σκέψης και οπτικής να είναι σε θέση να εντοπίσουν τις αιτίες που οδήγησαν στη ραγδαία εξάπλωση των Αράβων και τις συνέπειες που είχε αυτό για το Βυζάντιο και τον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου.
- Σε επίπεδο ψηφιακού γραμματισμού να εξασκήσουν την ικανότητα παραγωγής συνεχούς γραπτού λόγου σε περιβάλλον προγράμματος επεξεργασίας κειμένου.
- Να παράγουν πολυτροπικά κείμενα χρησιμοποιώντας απλές λειτουργίες ενός λογισμικού παρουσιάσεων για να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα συνθετικών εργασιών.