Εισαγωγή
Το Υλικό του Υπολογιστή
Για τους μαθητές:
Μόλις οι γονείς σας είπαν ότι ο υπολογιστής που έχετε στο σπίτι είναι παλιός και πρέπει να τον αντικαταστήσουν με έναν καινούριο. Κάποιοι φίλοι τους πρότειναν να τον αναβαθμίσουν. Σας ζήτησαν τη βοήθεια ποιά είναι η γνώμη σας για την καλύτερη λύση. Και αν μπορείτε να βοηθήσετε στην αντικατάσταση κάποιων εξαρτημάτων.
Στη συνέχεια σε αυτή τη δραστηριότητα θα είσαι σε θέση να γνωρίζεις ποιά είναι τα κύρια μέρη ενός υπολογιστή, ποια είναι τα βασικά μέρη που απαρτίζουν το εσωτερικό του, καθώς και τον τρόπο διασύνδεσής τους. Ποιές είναι οι κυριότερες θύρες επικοινωνίας και ποιές οι κυριότερες κάρτες επέκτασής του.
Στην πορεία αυτή θα αποκτήσεις γνώσεις για τα δομικά στοιχεία του υπολογιστικού συστήματος. Ταυτόχρονα μπορείς να σκεφτείς τι σημαίνει ένα καινουριο μέλος στην οικογένεια. Τι θα χάσεις, τι δεν θα τα έχεις, και θα πρέπει να τα εγκαταστήσεις από την αρχή ή να τα μεταφέρεις από τον παλιό.
Τα παρακάτω video θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις τις έννοιες Υπολογιστικό Σύστημα, Υλικό, Λογισμικό και Λειτουργικό Σύστημα και πως συνδέουν διάφορα μέρη ενός υπολογιστικού σύστήματος.
Γνωριμία με το Υπολογιστικό Σύστημα
Συναρμολόγηση υπολογιστή Βήμα Βήμα
σε εικονικό περιβάλλον σε πραγματικό περιβάλλον
Για τους διδάσκοντες:
Το προτεινόμενο διδακτικό σενάριο αφορά στη διδασκαλία του Υλικού του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή και απευθύνεται: σε μαθητές της Α’ τάξης Γυμνασίου στο μάθημα της Πληροφορικής.
Βασικός σκοπός του σεναρίου είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τα υλικά μέρη ενός υπολογιστικού συστήματος καθώς και τα κυριότερα αποθηκευτικά μέσα. Να διαχωρίζουν τις έννοιες υλικό και λογισμικό. Οι μαθητές να επεξεργαστούν, να αγγίξουν και να συνδέσουν τα υλικά μέρη ενός υπολογιστικού συστήματος, εικονικά στην αρχή, σε εκπαιδευτικό λογισμικό, που είναι εγκατεστημένο στους υπολογιστές του εργαστηρίου και στη συνέχεια με πραγματικά υλικά, σε πάγκους μέσα στο εργαστήριο.
Σκοπός είναι επίσης οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με έννοιες τις οποίες πλέον συναντούμε σε αντικείμενα της καθημερινότητας μας καθώς ο υπολογιστής στις μέρες μας είναι η μηχανή που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Έχει διεισδύσει σε όλους σχεδόν τους τομείς των δραστηριοτήτων του ανθρώπου, με τα καλά του και τα κακά του. Έννοιες που τις συναντούμε σε ένα απλό διαφημιστικό ενός υπολογιστικού συστήματος, στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, στην αγορά μιας τηλεόρασης, ακόμη και στα χαρακτηριστικά μιας συσκευής κινητού τηλεφώνου, δηλαδή σε αντικείμενα της καθημερινότητας μας. Ο πληροφορικός δρα υποστηρικτικά, καθοδηγώντας και εμψυχώνοντας όπου χρειάζεται, καταπολεμώντας την τεχνοφοβία ή συμβουλεύοντας για σεβασμό στις νέες τεχνολογίες.
Το μαθητικό δυναμικό πολύ συχνά παρουσιάζει ανομοιομορφία και θεωρείται ότι προϋπάρχουσες γνώσεις δεν είναι προαπαιτούμενες, αλλά αν υπάρχουν μόνο θετικό αποτέλεσμα μπορούν να έχουν. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται ανίχνευση των παραστάσεων των μαθητών. Έχουν εντοπισθεί συνηθισμένες παρανοήσεις ή απλουστεύσεις που προκύπτουν στην πορεία της εξοικείωσης με το υλικό του η/υ ή το λογισμικό και μπορούν να αντιμετωπισθούν από το παρόν διδακτικό σενάριο. Τέτοιες παρανοήσεις αφορούν στο ότι οι νεαροί μαθητές δυσκολεύονται να διαχωρίσουν τις βασικές έννοιες του υλικού, του λογισμικού και την κατάταξη των μερών του υπολογιστικού συστήματος σε αυτές τις κατηγορίες, όπως τη χρησιμότητα τους και τη σχέση τους. Όπως πιο είναι το πρόβλημα του ολοκαίνουργιου υπολογιστή που με χαρά πήραμε.