Εισαγωγή
Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού του Μικρού Πρίγκιπα τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την έννοια του ηλιακού συστήματος. Με αυτό ως αφορμή ξεκινούμε την προσέγγιση του θέματος «Η Γη ως ουράνιο σώμα».
Περιγραφή δραστηριότητας ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας
Εισαγωγική συζήτηση και καταγραφή των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών σχετικά με το σχήμα και το μέγεθος της γης συγκριτικά με τον ήλιο, καθώς και τις σχετικές γνώσεις τους για τη Γη ως πλανήτης του ηλιακού συστήματος. Οργανώνουμε και ομαδοποιούμε τις απαντήσεις των παιδιών και αναμένουμε να εκφράζουν τις εναλλακτικές αντιλήψεις σύμφωνα με τη βιβλιογραφία. Τα παιδιά σε συνεργασία με τη νηπιαγωγό δημιουργούν τον εννοιολογικό χάρτη που αφορά στις γνώσεις τους για τη Γη (ιστόγραμμα) μέσω του λογισμικού http://www.inspiration.com/Kidspiration
Η εισαγωγή σε θέματα όπως η σφαιρικότητα της γης και το ηλιακό πλανητικό σύστημα είναι εξαιρετικά δύσκολη, καθώς έρχεται σε αντιπαράθεση με την καθημερινή εμπειρία των παιδιών.
Ξεκινούμε την πρώτη συζήτηση χρησιμοποιώντας μια μεγάλη υδρόγειο σφαίρα με γεωφυσικό χάρτη την οποία μπορούν να περιεργαστούν τα παιδιά. Ρωτούμε να μας πουν εάν γνωρίζουν το αντικείμενο και στο σημείο αυτό αξιοποιούμε κάποια απάντηση των παιδιών στην οποία η υδρόγειος αναγνωρίζεται ως αντικείμενο που αναπαριστά τη γη και συζητάμε με όλα τα παιδιά για το τι μπορούμε να δούμε. Στόχος μας στη φάση αυτή είναι να εξοικειωθούν με την υδρόγειο σφαίρα ως αντικείμενο, να την ακουμπήσουν, να την περιστρέψουν και να παρατηρήσουν τι απεικονίζεται πάνω της, βουνά, πεδιάδες, θάλασσα και ποτάμια.
Συνεχίζουμε τη συζήτηση συνδέοντας τις διαφορετικές περιοχές που προανέφεραν στην υδρόγειο με τη χλωρίδα, την πανίδα και τις ανθρώπινες δραστηριότητες (π.χ. στη θάλασσα ζουν ψάρια, φύκια κοχύλια ενώ στη στεριά άνθρωποι, ζώα, έντομα κτλ. Τι κάνει ο άνθρωπος στη στεριά και τι στη θάλασσα).