Εισαγωγή
-
«Πώς περνώ με τη γιαγιά και τον παππού μου»
Στο λογισμικό εννοιολογικών χαρτών Kindspiration η / ο νηπιαγωγός έχει εισάγει εικόνες που δείχνουν συνήθειες των ηλικιωμένων και των εγγονών τους. Τα παιδιά εκ περιτροπής επιλέγουν μια εικόνα και αναφέρουν τι κάνουν τα ίδια με τους δικούς τους συγγενείς. Οι ιδέες των παιδιών ηχογραφούνται από το ίδιο το λογισμικό.
-
«Η γιαγιά και ο παππούς μου σαν ταινία»
- Το κάθε παιδί παρουσιάζει τα αντικείμενα και τις φωτογραφίες των συγγενών του. Αν θέλει, λέει δυο λόγια για τη γιαγιά ή τον παππού του.
- Στη συνέχεια, μαθαίνουν να εισάγουν στο λογισμικό του Υπολογιστή (scanner) φωτογραφίες των δικών τους γιαγιάδων ή παππούδων. Με αυτές τις φωτογραφίες δημιουργούν μια ταινία στο λογισμικό δημιουργίας ταινίας movie maker. Επιλέγεται η κατάλληλη μουσική (Χαΐνιδες – «Της γιαγιάς τα παραμύθια»).
-
«Η γιαγιά και ο παππούς μου υπερήρωες»
Στο λογισμικό εννοιολογικών χαρτών δίνονται δυο εικόνες ηλικιωμένων, ένα από κάθε φύλλο. Τα παιδιά καλούνται να
επιλέξουν από τη βιβλιοθήκη του λογισμικού το περιβάλλοντα χώρο και μια κατάσταση που βιώνει το πρόσωπο και να συνθέσουν μια ιστορία με θέμα έναν υπερήρωα παππού ή γιαγιά. Το θέμα δίνεται στους μαθητές ως εξής:«Φαντάσου ότι η γιαγιά ή ο παππούς σου είναι ένας υπερήρωας (superman – superwoman). Πού θα ζούσαν; Tι φαντάζεσαι ότι θα έκαναν;»
Η / ο νηπιαγωγός ηχογραφεί τις ιστορίες στο λογισμικό επεξεργασίας ήχου audacity
-
«Της γιαγιάς τα παραμύθια»
Στόχοι:
- Λεκτική έκφραση των νηπίων
- Εικαστική έκφραση των νηπίων
- Δημιουργικότητα
- Επαφή με έργα έκφρασης (τραγούδι)
Μια φορά γιε μου κι έναν καιρό
|
Να μου μιλεί σιργουλευτά |
Θυμούμαι ως τώρα τη γιαγιά |
Για βασιλιάδες νιους καλούς |
Εξέλιξη:
Α ΄ ΦΑΣΗ
- Τα παιδιά στην ολομέλεια της τάξης παρακολουθούν το βίντεο από τις υπηρεσίες δικτύου web 2.0, το τραγούδι των Χαήνιδων «Της γιαγιάς τα παραμύθια».
- Γίνεται απαγγελία των τεσσάρων στροφών. Σε κάθε στροφή εντοπίζονται και ερμηνεύονται οι άγνωστες λέξεις. Επισημαίνεται ότι οι στιχουργοί αυτού του τραγουδιού προέρχονται από μια περιοχή της Ελλάδας (Κρήτη), στην οποία μιλούν μ’ αυτόν τον τρόπο (γίνεται παρατήρηση στο λογισμικό προσομοίωσης Google Earth).
- Εσωκειμενικές ερωτήσεις:
Προβάλλεται ταυτόχρονα στο διαδραστικό πίνακα το ποίημα μερικών εικονοποιημένο. Επειδή το τραγούδι παρέχει πολλές πληροφορίες, γίνεται μια προσπάθεια να ενεργοποιηθεί η μνήμη των μαθητών με σκόρπιες εικόνες.
- πρώτη στροφή: πώς αρχίζει το τραγούδι; Τι σας θυμίζει η αρχή του τραγουδιού;
- τι λέει η δεύτερη στροφή; Τι θυμάται ο στιχουργός; Πώς θυμάται τη γιαγιά του;
- Τρίτη στροφή και τέταρτη στροφή: τι παραμύθια έλεγε η γιαγιά; Πώς τα έλεγε (σιργουλευτά: η γίνει η ερμηνεία της λέξης).
- Δραματοποίηση: τα παιδιά αποφασίζουν ποια εικόνα μπορούν να αναπαραστήσουν από το τραγούδι (προφανώς τη γιαγιά και γύρω τα εγγόνια της να τους λέει ιστορίες)
Β΄ΦΑΣΗ
- Τα παιδιά μαθαίνουν το τραγούδι, με τη συνοδεία της μουσικής, στίχο – στίχο.
- Ορθοφωνία : ασκήσεις στις λέξεις: σιργουλευτά – έτοιας - ο νου τση – μάισσες
- Επαναλαμβάνουν το τραγούδι χωρίς μουσική
Γ΄ ΦΑΣΗ
Ζωγραφική του ποιήματος
-
«Τo δώρο μου»
Με αφορμή τη γιορτή των ηλικιωμένων, μαθαίνουμε τις μίξεις χρωμάτων και την παραγωγή συμπληρωματικών από τα βασικά χρώματα. Τα παιδιά σε μικρές ομάδες αναμιγνύουν ανά δυο χρώματα για την κάθε παλάμη του χεριού τους και την αποτυπώνουν σε χαρτί. Κόβουν την παλάμη περιμετρικά και την κολλούν σε άλλα χαρτιά κάνσον πάνω από τη φωτογραφία τους. Γράφουν μια ευχή για τη γιαγιά ή τον παππού τους ή και τους δύο.
-
«Ποιήματα και Τραγούδια της γιαγιάς και του παππού»
Δίνεται στους γονείς ένα χαρτάκι στο οποίο γράφουν ένα γνωστό τους ποίημα ή τραγούδι και το φέρνουν στο σχολείο. Διαβάζεται στα παιδιά και όσα από αυτά τα γνωρίζουν τα απαγγέλουν ή τα τραγουδιού.
-
Φύλλα εργασίας
- Περιέγραψε τη γιαγιά και τον παππού σου (ατομικό φύλλο εργασίας, το οποίο παρουσιάζεται στην ολομέλεια της τάξης)