Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Το διδακτικό αυτό σενάριο ακολουθεί το Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για τη Λογοτεχνία αναφορικά με τα μέσα και τη μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται και τους στόχους που υπηρετεί.
Το σκεπτικό της διδακτικής παρέμβασης βασίστηκε:
Στην εμπειρία από τη διδασκαλία του συγκεκριμένου έργου της λογοτεχνίας στο πλαίσιο του συμβατικού γραμματισμού. Οι μαθητές γνωρίζουν ελάχιστα το Νίκο Καζαντζάκη ως συγγραφέα, ως άνθρωπο, ως φιλοσοφία και στο άκουσμα του ονόματος Ζορμπάς ο μοναδικός συνειρμός που τους γεννάται είναι το συρτάκι. Τους δίνεται επομένως η ευκαιρία να προσεγγίσουν το συγγραφέα, το έργο του, την κοσμοθεωρία του, καθώς και την κοσμοθεωρία ενός εκ διαμέτρου αντίθετου χαρακτήρα, του Αλέξη Ζορμπά.
Στην αναγνώριση της παιδαγωγικής αξίας της εργασίας σε ομάδες, η οποία συνίσταται στην εξασφάλιση της δυνατότητας για ανατροφοδότηση των μαθητών με πληροφορίες και αξιολογικές κρίσεις που προέρχονται από την ίδια την ομάδα και προκύπτουν ως αποτέλεσμα μιας διδακτικής πρακτικής εστιασμένης στην ανακαλυπτική πορεία μάθησης και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε όλες τις φάσεις της μαθησιακής διαδικασίας.
Στις ποικίλες δυνατότητες που προσφέρει η χρήση των γενικών εργαλείων των ΤΠΕ και του διαδικτύου στην επίτευξη μίας εμπλουτισμένης ερμηνευτικής προσέγγισης, καθώς και στην αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή, σύνθεση και παρουσίαση πληροφοριών, στην ενθάρρυνση του πειραματισμού και της δημιουργικότητας μέσω της αξιοποίησης των ηλεκτρονικών περιβαλλόντων
ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Α. ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Επιδιώκεται οι μαθητές:
- Να γνωρίσουν το συγγραφέα Νίκο Καζαντζάκη, το έργο του, τον τρόπο γραφής του, την απήχηση του έργου του και την παγκόσμια αναγνώρισή του.
- Να τον τοποθετήσουν στο ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο της εποχής του.
- Να τον προσεγγίσουν ως προσωπικότητα, ως κοσμοθεωρία, ως στάση και θέση ζωής αντλώντας στοιχεία και από το έργο του «Αναφορά στο Γκρέκο», που αποτελεί την αυτοβιογραφία του.
- Να γνωρίσουν τις επιρροές που δέχτηκε και συντέλεσαν στη διαμόρφωση του κοσμοειδώλου του και κατ’ επέκταση της γραφής του.
- Να προσεγγίσουν τον Αλέξη Ζορμπά ή κατά κόσμον Γιώργη Ζορμπά ως κοσμοθεωρία και φιλοσοφία ζωής.
- Να διεισδύσουν στις αντιθέσεις των δύο αυτών χαρακτήρων και να κατανοήσουν τη διαφορετικότητά τους ως σημείο έλξης και βάση μιας δυνατής φιλίας.
- Να προσεγγίσουν την τέχνη ως τρόπο έκφρασης, ως στάση ζωής.
- Να ασκηθούν στην παραγωγή του γραπτού και προφορικού λόγου.
Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Επιδιώκεται οι μαθητές:
- Να εξοικειωθούν με τις αρχές και λειτουργίες της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας.
- Να εξοικειωθούν με τη βιωματική και διερευνητική μάθηση.
- Να αντιληφθούν την πληθώρα των πηγών γνώσης, των συμβατικών αλλά κυρίως των ψηφιακών και να εξασκηθούν στην αναζήτηση, την κριτική αξιολόγηση και επιλογή του υλικού μέσα από την ποικιλία που εξασφαλίζει το διαδίκτυο.
- Να αυτενεργήσουν και να οικοδομήσουν νέα γνώση, αξιοποιώντας, εμπλουτίζοντας ή τροποποιώντας υφιστάμενες γνωστικές δομές.
- Να αξιοποιήσουν τις εμπειρίες και τα βιώματά τους και να καλλιεργήσουν ατομικές και κοινωνικές αξίες και αρχές.
Γ. ΨΗΦΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Επιδιώκεται οι μαθητές:
- Να εξοικειωθούν με τον υπολογιστή και το διαδίκτυο ως περιβάλλοντα μάθησης, επικοινωνίας και δημιουργίας.
- Να γνωρίσουν επιλεγμένους δικτυακούς τόπους και να καλλιεργήσουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού.
- Να ασκηθούν στην παραγωγή κειμένων με τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου και στην παραγωγή πολυτροπικών κειμένων σε προγράμματα παρουσιάσεων.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης και επιλογής πληροφοριών στο διαδίκτυο.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση και αξιοποίηση των πολυμέσων για την προσέγγιση και αισθητική απόλαυση του έργου.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |