Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η αντιρατσιστική εκπαίδευση πραγματοποιείται σε τρία επίπεδα:
- Μικρο-επίπεδο: Αφορά τη σχολική τάξη. Συγκεκριμένα διερευνά τη στάση του/της εκπαιδευτικού. Ο/η εκπαιδευτικός οφείλει να είναι σε εγρήγορση-επαγρύπνηση, να παρατηρεί τις σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των παιδιών και να χρησιμοποιεί το θεατρικό παιχνίδι, ιστορίες και άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικά με τις διακρίσεις, τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τον καθημερινό ρατσισμό.
- Μεσο-επίπεδο: Αφορά το σχολείο. Προσπαθεί να χειριστεί τα πιθανά ρατσιστικά φαινόμενα και τις πιθανές συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών και μαθητριών που προκύπτουν εξαιτίας της διαφοράς ηλικίας, εξετάζει αν επιμερίζονται οι ευθύνες και ποια μορφή επικοινωνίας επικρατεί μεταξύ των εκπαιδευτικών. Αν η περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεν είναι θετική, οποιαδήποτε προσπάθεια για την αντιρατσιστική εκπαίδευση θα αποτύχει.
- Μακρο-επίπεδο: Στο επίπεδο αυτό το παιδί μαθαίνει να διερευνά τι συμβαίνει στον κόσμο, για παράδειγμα μέσα από τις εφημερίδες και τα μέσα ενημέρωσης μελετά επίκαιρα ρατσιστικά γεγονότα. Αυτό το επίπεδο πρέπει πάντα να συνδέεται με το μικρο-επίπεδο (Poort-Van Eeden, 2003).
Το περιεχόμενο της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη μετάδοση γνώσεων και αντιρατσιστικών αντιλήψεων και την ανάπτυξη αντίστοιχων δεξιοτήτων, ικανοτήτων και στάσεων. Εξίσου σημαντικό ρόλο διαδραματίζει, όμως, και ο τρόπος μετάδοσης αυτών, δηλαδή ο τρόπος διδασκαλίας (Freire, 1970). Η αντιρατσιστική εκπαίδευση θα πρέπει να καλύπτει θέματα που αφορούν τα αίτια και τα αποτελέσματα των διακρίσεων και του ρατσισμού και να θέτει υπό συζήτηση τις πολιτικές και κοινωνικές πτυχές αυτών. Είναι πιθανό ότι το επίκεντρο των κοινωνικών και ανθρώπινων συνεπειών των διακρίσεων και των ρατσιστικών φαινομένων ενδέχεται να προκαλέσει τέτοιες συναισθηματικές αντιδράσεις, που θα μπορούσαν υπό ορισμένες συνθήκες να κινητοποιήσουν τους εκπαιδευόμενους (παιδιά, εφήβους, ενήλικες) σε δράση. Η κοινωνικοποίηση αποτελεί, επίσης, το σημείο εκκίνησης της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης. Θα πρέπει να στοχεύει στις αναπτυσσόμενες σχέσεις εντός των ομάδων, για παράδειγμα στην ανεκτικότητα έναντι της ετερότητας και στην ισότητα μεταξύ των μελών της κάθε ομάδας αντί στην εξιδανίκευση της «δικής τους» ομάδας. Η αντιρατσιστική εκπαίδευση είναι ένας επιστημονικός κλάδος που μακροπρόθεσμα στοχεύει στην αλλαγή της αντίληψης του ατόμου για τους «άλλους» με ορθολογικό και ψυχολογικό τρόπο. Επιδιώκει να μεταδώσει στα άτομα αυτά που πρέπει να αποδεχθούν, προκειμένου να γνωρίσουν καλύτερα τους άλλους, αυτά που 115 πρέπει να αισθάνονται, για να τους κατανοήσουν και αυτά που πρέπει να κάνουν, προκειμένου να συνεργαστούν μαζί τους. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας αναμένεται η αλλαγή της στάσης και της συμπεριφοράς των ατόμων απέναντι στους άλλους (Blenesi, 2003). Για να επιτευχθεί, όμως, η αλλαγή της σκέψης των ατόμων που είναι αποτέλεσμα και απόρροια των κοινωνικών και πολιτισμικών δομών, πρέπει η αντιρατσιστική εκπαίδευση να καλλιεργήσει πρώτα την κριτική σκέψη.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Οι δημιουργικές εργασίες έχουν συνθετικό χαρακτήρα και επιδιώκουν την ανάπτυξη της δημιουργικής ικανότητας του μαθητή και γενικότερα την καλλιέργεια ερευνητικού πνεύματος με την αναζήτηση στοιχείων από διαφορετικές πηγές και πόρους και την τελική σύνθεση των στοιχείων αυτών.
- Οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να είναι ομαδικές ή ατομικές και να έχουν τη μορφή μικρής πραγματείας, ανάλογης προς τις δυνατότητες των μαθητών, ή να είναι συλλογές ή κατασκευές ή καλλιτεχνικές συνθέσεις.
- Τα θέματα των εργασιών αυτών δίνονται από τους διδάσκοντες στους μαθητές ή προτείνονται από αυτούς και εγκρίνονται από τους διδάσκοντες.
Σχετικά με τις δημιουργικές εργασίες στο Λύκειο
1.Οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να είναι ομαδικές ή ατομικές και να έχουν τη μορφή μικρής πραγματείας, ανάλογης προς τις δυνατότητες των μαθητών, ή να είναι συλλογές ή κατασκευές ή καλλιτεχνικές συνθέσεις.
2.Τα θέματα των εργασιών αυτών δίνονται από τους διδάσκοντες στους μαθητές ή προτείνονται από αυτούς και εγκρίνονται από τους διδάσκοντες.
Υποχρεωτικότητα της δημιουργικής εργασίας
1. Μία τουλάχιστον δημιουργική εργασία σε ένα γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα της επιλογής του μαθητή είναι υποχρεωτική στην Α΄ και Β΄ τάξη.
2.Η εκπόνηση δημιουργικών εργασιών στη Γ΄ τάξη είναι προαιρετική.
3 Για την υποχρεωτική εργασία κατατίθεται μέσα στο Α΄ δίμηνο του σχολικού έτους γραπτή δήλωση των μαθητών στον υπεύθυνο καθηγητή κάθε τμήματος, στην οποία αναγράφεται το μάθημα στο οποίο επιθυμούν να εκπονήσουν εργασία, καθώς και δύο ακόμη μαθήματα ως εναλλακτικές δυνατότητες.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |