Η τέχνη της Αναγέννησης

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών:
Η δραστηριότητα ενδείκνυται για βιωματική προσέγγιση της γνωστικής περιοχής  της Ιστορίας.

Τύπος δραστηριότητας: Σχέδιο εργασίας.

Εκτιμώμενη διάρκεια: 5 διδακτικές ώρες.

Το σκεπτικό επιλογής του αντικειμένου:
Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την πραγματική Τέχνη, να μάθουν να διακρίνουν και να αγαπούν το αληθινά ωραίο στην ζοφερή και ισοπεδωτική σύγχρονή μας εποχή

Πλαίσιο Εφαρμογής:

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:  ο ρόλος του συμβουλευτικός, καθοδηγητικός, υποστηρικτικός επαναπροσδιορίζοντας τη στόχευση σε περίπτωση απουσίας μαθητικής αυτορρύθμισης κατά την πλοήγηση στον Παγκόσμιο Κυβερνοχώρο.
ΜΑΘΗΤΗΣ: απευθύνεται σε μαθητές Β' Γυμνασίου και Β' Λυκείου στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου της Ιστορίας
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΜΑΔΩΝ: στα πλαίσια της αρμοδιότητας του καθηγητή προτείνεται να είναι ανομοιογενής ως προς το μαθησιακό επίπεδο, την κοινωνική τάξη και το φύλο.

 

Προϋποθέσεις Υλοποίησης:
• Διαθέσιμο εργαστήριο πληροφορικής
• Εξοικείωση μαθητών με      α) με ΤΠΕ
                                                  β) με πλοήγηση στο Διαδίκτυο, μηχανές αναζήτησης
                                                  γ) με ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
                                                  δ) με αναρτήσεις σε ιστοσελίδες, blogs
                                                  ε) με διάφορα λογισμικά π.χ. Παρουσιάσεων
OO (θα έχουν προηγηθεί 1-2 διδακτικές ώρες με σχετικές δραστηριότητες)
• συνεργασία με τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό
 
Εργαλεία:
• Φυλλομετρητής διαδικτύου
• Ηλεκτρονικές μηχανές αναζήτησης Google
• Ηλεκτρονικές Διευθύνσεις
• Youtube Downloader
• Επεξεργαστής κειμένου (word)
• Λογισμικό Παρουσιάσεων Power Point
• Συγκεκριμένες ιστοσελίδες διαδικτύου
• Σχολικό βιβλίο Ιστορίας
• Προζέκτορας
 
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:    ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
 
1. Γνωστικοί (κλασικός γραμματισμός):
Επιδιώκεται οι μαθητές
• μέσω της αυτενέργειας να παρατηρήσουν, να ερμηνεύσουν και να απολαύσουν έργα της Αναγέννησης (κυρίως ζωγραφικής και γλυπτικής).
• να παρατηρήσουν και να διαπιστώσουν τα κοινά και τα ιδιαίτερα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά, τη θεματογραφία και την τεχνοτροπία των δημιουργών.
• να αντιληφθούν την ιδεολογία μιας ιστορικής εποχής μέσα από τις συγκεκριμένες αναπαραστάσεις των έργων τέχνης.
• να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν γιατί ονομάζεται «Αναγέννηση» αυτή η περίοδος.
• να αποκτήσουν στάσεις και συμπεριφορές "ώριμου πολίτη", του ανθρώπου δηλαδή που αντιστέκεται στην κουλτούρα της ισοπέδωσης και ερμηνεύει και ζει την καθημερινότητα με κριτήρια ποιότητας.
• να διατυπώνουν προτάσεις και να σχεδιάζουν δράσεις - παρεμβάσεις για την ανάδειξη του πολιτισμού και της ποιότητας στον τόπο τους.
• να αναπτύξουν κριτήρια κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
• να εποπτικοποιήσουν το προς μελέτη θέμα.
 
2. Παιδαγωγικοί (κριτικός γραμματισμός):
• Να αναπτύξουν οι μαθητές ικανότητα δόμησης της νέας γνώσης πάνω στην ήδη υπάρχουσα μέσω της διερεύνησης-ανακάλυψης
• Να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μάθηση, στην αυτενέργεια, στην ανάληψη πρωτοβουλιών και στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης.
• Να μάθουν να διορθώνουν και να σχολιάζουν τις εργασίες των άλλων ομάδων των συμμαθητών τους και να λειτουργούν και ως ομάδα και ως ολομέλεια
• Να συνθέσουν την εμπειρία της ενεργητικής συμμετοχής σε δικά τους γραπτά κείμενα κινητοποιώντας σκέψη και φαντασία
• Nα δουν πώς δημιουργείται μια ραδιοφωνική εκπομπή και να συμμετέχουν σε αυτήν και να πάρουν το θάρρος της έκφρασης της γνώμης τους δημοσία σε κοινό
 
3. Τεχνολογικοί (νέος γραμματισμός):
• Να ασκηθούν οι μαθητές στη χρήση του επεξεργαστή κειμένου (word) και στις δυνατότητες που προσφέρει για συνεργασία
• Να ασκηθούν οι μαθητές στη χρήση του επεξεργαστή κειμένου (word) προκειμένου το προϊόν της εργασίας τους να το αναρτήσουν στο blog  του καθηγητή τους ή στην ιστοσελίδα του σχολείου τους
• Να εξοικειωθούν με τη χρήση των εργαλείων του Διαδικτύου, ως περιβάλλοντος μάθησης αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες αναζήτησης, αξιοποίησης και κριτικής επιλογής πληροφοριών από δικτυακούς τόπους
• Να εκφραστούν καλλιτεχνικά με τη χρήση Λογισμικού Παρουσιάσεων Power Point
• Να εξοικειωθούν με την αξιοποίηση των πολυμέσων στην αισθητική απόλαυση ενός λογοτεχνικού έργου (Youtube videos)
• Να αναρτήσουν και να κοινοποιήσουν το προϊόν της εργασίας τους  στο blog  του καθηγητή τους ή στην ιστοσελίδα του σχολείου τους
• Να αποκτήσουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού
• Να προβάλλουν με τον προζέκτορα το τελικό προϊόν της εργασίας τους και να συνέλθουν ως ολομέλεια

 Παιδαγωγική Φιλοσοφία:
• Προσανατολισμός στην πρακτική - βιωματική προσέγγιση της νέας γνώσης, σε πλαίσιο εμπλαισιωμένης-αυθεντικής μάθησης.
• Πραγμάτωση σε πλαίσια συνεργατικής μάθησης με περιθώρια αλληλεπίδρασης στο πλαίσιο του κοινωνικού εποικοδομισμού (Vigotsky) – Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης.
• Στόχευση σε λύσεις εφαρμοζόμενης κατεύθυνσης.
• Αποφυγή απλής παράθεσης γνώσεων και επιδίωξη ανακαλυπτικής μάθησης (Brunner).
• Προσανατολισμός στην ιδέα του σπειροειδούς προγράμματος, όπου η διάταξη των περιεχομένων διδασκαλίας γίνεται κατά ομόκεντρους κύκλους
 
Θεωρητική προσέγγιση:
Αυθεντική μάθηση:
Σύμφωνα με τους Herrington και Kervin, είναι  
• ενεργός συμμετοχή και αλληλεπίδραση όλων των μαθητών
• ομαδοσυνεργατική εργασία των μαθητών με στόχο την οικοδόμηση νέας γνώσης
• αξιοποίηση ανοιχτών και διαθεματικών προσεγγίσεων επίλυσης προβλημάτων
• κριτική διαπραγμάτευση και παράθεση απόψεων
• χρήση πολλαπλών πηγών
 
Διδακτική υποστήριξη (Scaffolding)
• Μετατόπιση του ρόλου του εκπαιδευτικού από αυτόν του «κατέχοντος» ενός γενικής αξίας νοήματος, στον ρόλο του διευκολυντή, συντονιστή, καθοδηγητή και συνοδοιπόρου της μαθησιακής διαδικασίας.
• Αξιοποίηση του δυναμικού και της ετοιμότητας του παιδιού (ζώνη επικείμενης ανάπτυξης, Vygotsky) Από τη διδασκαλία, ώστε να οδηγηθεί σε πιο προχωρημένο επίπεδο ικανοτήτων από ό,τι βρίσκεται.
 
Προστιθέμενη Αξία:
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης πρότασης το όφελος για τα παιδιά είναι πολλαπλό:                                                                                         
 -η γνώση προκύπτει ως αποτέλεσμα αναζήτησης                                                    
 -γίνεται πιο ενδιαφέρον το μάθημα                                                                               
 - τα παιδιά αντλούν αυθεντικό υλικό                                                                             
-προσεγγίζουν κριτικά τις ΤΠΕ.
Συνεπώς τα παιδιά, αξιοποιούν διαφορετικά τον σχολικό χρόνο, χώρο και έντυπα, διαμορφώνουν μια διαφορετική εγγράματη υποκειμενικότητα και αποκτούν γνώσεις κλασικού, νέου, κριτικού και πολιτισμικού γραμματισμού

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ - ΚΡΙΤΙΚΗ – ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
Θεωρώ πως ήταν πετυχημένη η εφαρμογή του σεναρίου και σε γενικές γραμμές οι στόχοι (γνωστικοί, παιδαγωγικοί και τεχνολογικοί) επετεύχθησαν σε ικανοποιητικό βαθμό.
Τα παιδιά πραγματικά απόλαυσαν σπάνια έργα Τέχνης, περιηγήθηκαν σε ιστοσελίδες με ποιότητα, πήραν γεύση του πραγματικά ωραίου.
Υποσχέθηκαν ότι θα συνεχίσουν να μάθουν περισσότερα γι αυτήν την μοναδική περίοδο στην Ιστορία της Τέχνης.
Τα επιτυχή σημεία του ήταν η περιήγηση σε όλες τις προτεινόμενες ιστοσελίδες που πραγματικά άρεσαν στα παιδιά που δεν ήθελαν να σταματήσουν την περιήγηση!
Τα προβλήματα εντοπίστηκαν στην διεισδυτικότητα της ματιάς σε επιμέρους τυπικά χαρακτηριστικά της εποχής και του κάθε καλλιτέχνη, στην ικανότητα εφαρμογής αφαιρετικής σκέψης για τον εντοπισμό των κύριων χαρακτηριστικών της εποχής και του κάθε καλλιτέχνη και στην κριτική αξιολόγηση πληροφοριών από το Διαδίκτυο για την σύνθεση της τελικού προϊόντος της εργασίας τους.
Ο αρχικός σχεδιασμός της Διδάσκουσας και η επιθυμία των μαθητών για παρουσίαση των απόψεων των μαθητών σε ζωντανή ραδιοφωνική εκπομπή, δεν πραγματοποιήθηκε λόγω έλλειψης συντονισμού και συνεννόησης των μελών των ομάδων  μεταξύ τους.

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.