Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Γνωστικό Αντικείμενο - Ένταξη στο Πρόγραμμα Σπουδών
Η διδακτική δραστηριότητα εντάσσεται στις οδηγίες διδασκαλίας για τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) που έχουν προταθεί από το Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 33/267-2018 του Δ.Σ.) Φ.20/139456/Δ1 και έχει επικαιροποιηθεί για το Σχολικό έτος 2020-21 και αφορούν την Ε΄/ΣΤ Τάξη Δημοτικού. Το προτεινόμενο Αναλυτικό Πρόγραμμα, το οποίο είναι σε συμφωνία με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) (ΕΑΕΠ) (ΦΕΚ 1139/ 28-8-2010) για Δημοτικά, προσβλέπει στο να διαθέτουν οι μαθητές – σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο - τις κομβικές ιδιότητες, ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται στην κοινωνία του 21ου αιώνα, μέσα από την άριστη, δόκιμη και συνετή χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας. Γι αυτό μεταξύ άλλων εισάγει την ενότητα « Γνωρίζω το Διαδίκτυο-Επικοινωνώ και Συνεργάζομαι» σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού με διαφορετικό περιεχόμενο και προσανατολισμό ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. Το συγκεκριμένο σενάριο εντάσσεται στην παραπάνω ενότητα που διδάσκεται στηνΕ/ΣΤ Δημοτικού και αφορά τους κανόνες ασφαλείας και προστασίας από ηλεκτρονικούς κινδύνους.
Σκοπός & Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός της συγκεκριμένης ιστοεξερευνησης είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τους κινδύνους που υπάρχουν στο Διαδίκτυο, να αποκτήσουν μία κριτική και υποψιασμένη στάση απέναντι σε αυτούς και ιδιαίτερα να κατανοήσουν ένα σύγχρονο φαινόμενο: τον εθισμό στο διαδίκτυο.
Οι βασικοί στόχοι και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της δραστηριότητας είναι κάθε μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή να:
- Ως προς το επίπεδο των γνώσεων
- να προσδιορίζει τους βασικούς κινδύνους του διαδικτύου
- διακρίνει συμπεριφορές εθισμού
- αναγνωρίζει τη σοβαρότητα και τις επιπτώσεις συμπεριφορών Διαδικτυακού εθισμού
- Ως προς το επίπεδο δεξιοτήτων
- να παρουσιάζει τις απόψεις /ιδέες σχετικές με τον εθισμό στο Διαδίκτυο
- να χρησιμοποιεί διαδικτυακά λογισμικά και πηγές για να αντλήσει πληροφορίες
- να σχεδιάζει μία ολοκληρωμένη και σύντομη ιστορία (σε μορφή κόμικ) στην οποία θα αναπαριστά μία κατάσταση εθισμού χρησιμοποιώντας κατάλληλο λογισμικό
- να κατανοήσουν ότι οι χρήσεις του διαδικτύου δεν περιορίζονται μόνο στην αναζήτηση παιχνιδιών
- Ως προς το επίπεδο στάσεων
- να μπορεί να συνεργάζεται και να δημιουργεί ως μέλος μίας ομάδας.
- να συνθέτει και να παρουσιάζει μία ολοκληρωμένη ιστορία
- να εκτιμήσουμε με τη χρήση ερωτηματολογίου τυχόν συμπτώματα εθισμού μεταξύ των μαθητών μας.
Παιδαγωγική – Διδακτική προσέγγιση
Στο συγκεκριμένο σενάριο ο εκπαιδευτικός δρα καθοδηγητικά και υποστηρικτικά ενθαρρύνοντας τους μαθητές. Η ενορχήστρωση του σεναρίου δεν αποτελεί μία τυχαία διαδικασία αλλά οργανώνεται μέσα σε ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον μάθησης (LMS) σε μια δραστηριότητα τύπου Ιστοεξερεύνησης την οποία καλούνται να ακολουθήσουν οι μαθητές σε ομάδες των 2/3 ατόμων. Η ιστοεξερεύνηση επιλέχτηκε διότι είναι μία μαθησιακή δραστηριότητα η οποία στοχεύει στην ενεργοποίηση των μαθητών μέσα από μία προσανατολισμένη και καθοδηγούμενη διερεύνηση, πράγμα το οποίο είναι ζητούμενο τόσο για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται το σενάριο, όσο και για τις ομαδικές εργασίες. Μέσα σε αυτή προτείνονται ιστότοποι με πληροφορίες, βίντεο, υπάρχουν διαδικασίες που επιτρέπουν στους μαθητές να συμμετάσχουν σε ομαδικές δραστηριότητες και στο τέλος υπάρχει μια φόρμα/ερωτηματολόγιο για αυτοαξιολόγηση και μια ρουμπρίκα για ετεροαξιολόγηση. Το παραδοτέο είναι η δημιουργία ενός κόμικ με θέμα τον εθισμό στο διαδίκτυο. Η δομή του σεναρίου βασίστηκε στις παρακάτω διδακτικές /εκπαιδευτικές προσεγγίσεις:
-
Ανακαλυπτική - Διερευνητική Μάθηση. Η δομή του σεναρίου με την χρήση της ιστοεξερεύνησης έχει στόχο να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών ώστε να ενταχθούν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης. Η κεντρική ιδέα της μεθόδου είναι η διερεύνηση και η αποτύπωση των απόψεων των μαθητών σχετικά με τα θέματα που διαπραγματευόμαστε. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός καθώς κατευθύνει τους μαθητές μέσω των βίντεο και των προτεινόμενων πηγών. Επίσης τους ενθαρρύνει μέσω των δραστηριοτήτων να διατυπώνουν μία ολοκληρωμένη άποψη ως αποτέλεσμα της έρευνας και της μελέτης στο πλαίσιο που παρουσιάστηκε παραπάνω.
-
Συνεργατική Μάθηση. Η από κοινού εργασία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα γένεται με τρόπο τέτοιο ώστε να προωθείται η ατομική μάθηση μέσω των συνεργατικών διεργασιών. Ο στόχος αυτής της συνεργασίας είναι να μεγιστοποιήσουν τις προσωπικές γνώσεις μέσω της αλληλεπίδρασης με τα άλλα μέλη της ομάδας που προσπαθούν για το κοινό όφελος.
-
Αυθεντική Μάθηση. Η μάθηση έχει αφετηρία συνθήκες ή καταστάσεις της πραγματικής ζωής ή γίνεται με την εφαρμογή γνώσεων ή δεξιοτήτων, όπως είναι η επίλυση προβλήματος και η κριτική σκέψη. Οι αυθεντικές δραστηριότητες έχουν χρηστικότητα και αναφορά στην πραγματική ζωή, αναπαριστούν την περιπλοκότητα καθημερινών καταστάσεων και επιτρέπουν την επιλογή διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας ή ανάμειξης του μαθητευόμενου. Οι μαθητές αφού θέσουν τα δικά τους ερωτήματα και τα συσχετίζουν με την καθημερινότητά τους καλούνται να τα διερευνήσουν , να τα αποτυπώσουν και να τα παρουσιάσουν
-
Αυτοαξιολόγηση και Αξιολόγηση ομοτίμων Η οποία επιτυγχάνεται έμμεσα με την συμπλήρωση κατάλληλα δομημένου ερωτηματολογίου και τη χρήση κλίμακας διαβαθμισμένων κριτήριων βάσει των οποίων οι μαθητές καλούνται να αξιολογήσουν τους συμμαθητές τους.
Υπολογιστικά/Διαδικτυακά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα - Υλικοτεχνική υποδομή
Οι ιστοεξερευνήσεις (WebQuests) αποτελούν μια εναλλακτική και αποτελεσματική διδακτική επιλογή για τους εκπαιδευτικούς, καθώς εμπλέκουν τους μαθητές σε καλά σχεδιασμένες δραστηριότητες με σαφείς και νοηματοδοτούμενους στόχους για την αναζήτηση πληροφοριών, όπως είναι η επίλυση ενός προβλήματος, η κριτική αξιολόγηση και ανταλλαγή επιχειρημάτων, η διαμόρφωση απόψεων και η οικοδόμηση νέων ερμηνειών (Τζιμογιάννης & Σιόρεντα, 2007).
Για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης ιστοεξερευνησης θα χρησιμοποιηθεί το σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής, σύνδεση στο Διαδίκτυο, ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων για συνεργατική γραφή, συνεργατικά έγγραφα, λογισμικό δημιουργίας κόμικ, συμπλήρωση σταυρόλεξου, ερωτηματολογίου και μία ρουμπρίκα για την ετεροαξιολόγηση των μαθητών.
Ο ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων (με τη χρήση padlet) και τα έγγραφα google για τη συγγραφή συνεργατικών κειμένων είναι δικτυακά εργαλεία τα οποία δεν απαιτούν εγκατάσταση, ούτε εξειδικευμένες γνώσεις χειρισμού. Ωστόσο η εμπλοκή των μαθητών στη συγγραφή συνεργατικών κειμένων τους δίνει την δυνατότητα συνεργασίας, προωθώντας την οικοδόμηση της γνώσης ενώ η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου συμβάλλει στην αυτοαξιολόγηση των μαθητών.
Η δημιουργία ενός κόμικ με τη χρησιμοποίηση κατάλληλου online λογισμικού (cartoon story maker, Pixton) βοηθά τους μαθητές να παρουσιάσουν μία ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία προϋποθέτει την κατανόηση, την ανάλυση και τη σύνθεση του υπό διαπραγμάτευση θέματος.
Η συμπλήρωση σταυρόλεξου (από το αποθετήριο του Φωτόδεντρου) αποτελεί μία ευχάριστη δραστηριότητα για μαθητές Δημοτικού δίνοντας τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα του αναστοχασμού.
Η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης από το οποίο μπορούμε να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για το βαθμό κατανόησης των εννοιών με τις οποίες ασχολήθηκαν οι μαθητές αλλά και να εκμαιεύσουμε πιθανές περιπτώσεις εθισμού μεταξύ των μαθητών.
Η χρήση της κλίμακας διαβαθμισμένων κριτηρίων για την μεταξύ τους αξιολόγηση μας επιτρέπει τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εικόνας που σχετίζεται με την ενεργή συμμετοχή, εμπλοκή και κατανόηση του υπό διαπραγμάτευση θέματος.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |