Στις Γειτονιές της Φυσικής Βρέθηκαν Τόσες Επιστήμες; Το Σωματίδιο του Θεού, Ενώνει Επιστήμες κι Επιστήμονες στο CERN

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Σελίδα Εκπαιδευτικού

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help

 

Για την επιλογή του θέματος, προηγήθηκε συζήτηση με τους μαθητές και έγινε προσπάθεια να ικανοποιηθούν οι απόψεις τους.

     Στη συνέχεια, προκειμένου να συμπεριληφθεί στα υλοποιούμενα από το σχολείο προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, διαμορφώθηκε ο τίτλος έτσι ώστε να συμφωνεί με τη θεματολογία των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα, με το θεματικό τομέα: «Ανθρωπογενές Περιβάλλον – Παράμετροι Υποβάθμισης – Το περιβάλλον ως έκθεμα – Μουσεία Επιστημών και Τεχνολογίας».

     Ως εκ τούτου, το συγκεκριμένο project θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως ερευνητική εργασία, η οποία θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο προγράμματος  Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

 

 

1.    Τρόπος εισήγησης του θέματος στους μαθητές

     Παραθέτουμε στοιχεία από το διάλογο με τους μαθητές για την επιλογή και διαμόρφωση του θέματος:

Εκπαιδευτικός: Συγκεντρωθήκαμε σήμερα για να συζητήσουμε το θέμα του project  που θα υλοποιήσουμε. Ας δούμε πρώτα ένα ενδιαφέρον video:

(To video έχει ως θέμα την ανακάλυψη του μποζονίου του Higgs, τη σχετική ειδησεογραφία και κλείνει με την παρουσίαση του CERN ως χώρου με ασύλληπτες αρχιτεκτονικές και επιστημονικές διαστάσεις). …………… Πώς σας φάνηκε;

Μαθητής Α: Πολύ ωραίο…

Μαθητής Β: Λίγο «τραβηγμένο» και ειδικά αυτός που έκλαιγε!

Μαθήτρια Α: Κυρία, πώς το φτιάξανε το CERN; Πόσα χρόνια πάλευαν γι’ αυτό;

Εκπαιδευτικός: Προφανώς με πολύ κόπο, αυστηρό και προσεκτικό σχεδιασμό και πολλές συνεργασίες. Πώς βρίσκετε την ιδέα να μελετήσουμε ό,τι και οι επιστήμονες στο CERN;

Μαθήτρια Β: Καλή!

Μαθητής Γ: Θα μας δυσκολέψει..

Εκπαιδευτικός: Ο σκοπός είναι να συνεργαστούμε και να διαλύσουμε τις δυσκολίες. Δύο χρόνια τώρα θυμάστε πως σε πολλές ερωτήσεις σας απαντώ: «Θα το δούμε παρακάτω» ή «Αυτό ξεφεύγει από τα όρια της μελέτης μας» ή κάτι αντίστοιχο. Φέτος, με την ωριμότητα που έχετε αλλά και με τη σύνθεση της ομάδας σας,  πιστεύω πως είστε σε θέση να κατανοήσετε  βασικές αλήθειες της Φυσικής.

Συμφωνείτε να είναι αυτός ο άξονας της εργασίας μας; Σα να είμαστε επιστήμονες στο CERN και μελετάμε τα υποατομικά σωματίδια, αναζητώντας και τα στοιχεία για το μποζόνιο του Higgs.

Μαθητής B:  Κυρία, πώς θα είμαστε οι επιστήμονες του CERN αφού ούτε ζωγραφιστό δεν το έχουμε δει;

Εκπαιδευτικός: Κι όμως, σας έχω μια έκπληξη! Έχουμε ήδη κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να μας δοθεί η δυνατότητα επίσκεψης στο εντυπωσιακό από κάθε άποψη ερευνητικό αυτό κέντρο!

Μαθητές: Ζήτω! Μπράβο! Ε τότε κυρία, συμφωνούμε , το ρωτάτε;

Εκπαιδευτικός: Συμφωνείτε όλοι; Ωραία. Τι προτείνετε ως θέμα;

Μαθητής Γ: Το σωματίδιο του Θεού.

Μαθήτρια Γ: Πώς ήταν ο χώρος πριν κατασκευαστεί  ο επιταχυντής του  CERN και πώς έγινε τώρα. Ποιοι και πώς εργάστηκαν εκεί!

Μαθήτρια Δ: Καλύτερα ποιοι εργάζονται τώρα εκεί και τι ανακαλύπτουν!

Μαθητής Ε: Μήπως κάτι για τη δομή του ατόμου, ίσως με την ιστορία των Φυσικών Επιστημών;

     …………………………………………………….

Μετά από συζήτηση περίπου μιας διδακτικής ώρας, καταλήγουμε στα εξής σημεία:

·      Να μελετηθεί η δομή του ατόμου – υποατομικά σωματίδια, από τις πρώτες θεωρίες (Δημόκριτος) έως τις πλεον σύγχρονες.

·      Να εξεταστεί το θέμα διεπιστημονικά, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων των μαθητών που θα εμπλακούν.

·      Να μην ασχοληθούμε με φιλοσοφικές προεκτάσεις. Αυτό αποτελεί αντικείμενο του 2ου τμήματος (θεωρητικής κατεύθυνσης) που θα υλοποιήσει παράλληλα αντίστοιχο πρόγραμμα και θα επισκεφθεί επίσης το CERN.

·      Να ασχοληθούμε με την ανθρώπινη παρέμβαση στο αστικό περιβάλλον και το ρόλο του μεγάλου ερευνητικού κέντρου ως «οικοδομήματος» στα θεμέλια μιας ολόκληρης πόλης.

 

 

2.    Τίτλος του project

     Βάσει των παραπάνω, ο τίτλος που προέκυψε ήταν:

«Στις γειτονιές της Φυσικής,  βρέθηκαν τόσες επιστήμες;Το σωματίδιο του Θεού ενώνει επιστήμες κι επιστήμονες στο CERN»,

στη συνέχεια όμως , για να συμπεριληφθεί η περιβαλλοντική διάσταση και με δεδομένο ότι την ηθική διάσταση ανέλαβε να μελετήσει άλλη ομάδα μαθητών της ίδιας τάξης, ο τίτλος διαμορφώθηκε στον περισσότερο περιγραφικό και ίσως περισσότερο περιεκτικό:

«Στις γειτονιές της Φυσικής,  βρέθηκαν τόσες επιστήμες;

Η Τεχνοκρατική Διάσταση της Ανακάλυψης του Μποζονίου του Higgs,

σ' ένα Μοναδικό Δείγμα Ανθρωπογενούς Περιβάλλοντος, το CERN

 

3.Τα στάδια διεξαγωγής του project

     6α.   Σχεδιασμός, οργάνωση και προγραμματισμός των εργασιών

     Ο αρχικός σχεδιασμός  στηρίχθηκε στα ακόλουθα σημεία:

•  θεωρητική-βιβλιογραφική αναζήτηση πληροφοριών

•  προβολή ταινιών ντοκιμαντέρ και παρουσιάσεων με σχετική θεματολογία στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) του νομού.

•  επίσκεψη στο χημικό εργαστήριο του Ε.Κ.Φ.Ε. Λακωνίας και υλοποίηση πειραμάτων σχετικών με την ερευνητική δραστηριότητα. 

•  συγκέντρωση, αξιολόγηση και επεξεργασία στοιχείων ερευνητικής εργασίας

•   δράσεις διάχυσης γνώσεων στην τοπική κοινωνία, μέσω των τύπου έντυπων και ηλεκτρονικών ΜΜΕ

•  παρουσίαση εργασιών ομάδων, εικαστικές/επιστημονικές δημιουργίες μαθητών.

 

     Η  οργάνωση και ο προγραμματισμός επικεντρώθηκαν στο ακόλουθο πλαίσιο δράσεων:

 

1ος ΜΗΝΑΣ: Κατανομή των μαθητών στις ομάδες εργασίας, ανάθεση εργασιών

- προγραμματισμός 1ης φάσης αναζήτησης υλικού

-  παρουσίαση «ακατέργαστου» υλικού από την επισκόπηση της βιβλιογραφίας, θεωρητική ενημέρωση των μαθητικών ομάδων για τα εξεταζόμενα αντικείμενα.

 

2ος ΜΗΝΑΣ: Παρακολούθηση ταινιών – προβολών με σχετική θεματολογία

- ενημέρωση από εκπαιδευτικούς αντίστοιχων ειδικοτήτων για την εμπλοκή τους στη διαδικασία και επαγγελματίες με σχετικές δραστηριότητες.

 

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

 

3ος ΜΗΝΑΣ: Επισκέψεις στο  εργαστηριακό κέντρο φυσικών επιστημών Λακωνίας, διεξαγωγή εργαστηριακών ασκήσεων, επισκέψεις στη βιβλιοθήκη της Σπάρτης για επισκόπηση βιβλιογραφίας και δικτυογραφίας.

 

 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ

 

4ος ΜΗΝΑΣ:  Προετοιμασία για την επισκεψη στο CERN.

- επίσκεψη στο cern

-  επισκέψεις στο  εργαστηριακό κέντρο φυσικών επιστημών Λακωνίας, για αναστοχασμό και καταγραφή εντυπώσεων και νέων γνώσεων.

 

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ

 

5ος ΜΗΝΑΣ: Οργάνωση δεδομένων, κατανομή – ταξινόμηση γνώσεων και γνωστικών ευρημάτων

-    εικαστικές δημιουργίες, πειράματα ή θεατρικές παραστάσεις εμπνευσμένες από τις προαναφερθείσες δράσεις.

 - παρουσιάσεις εργασιών, προσπάθεια διάχυσης αποκτηθείσας γνώσης στο σχολείο και την κοινωνία.

 

6β.   Υλοποίηση των εργασιών

     Η υλοποίηση των εργασιών προβλέπεται να ακολουθήσει το πρόγραμμα που περιγράφηκε παραπάνω.

 

6γ.   Παρουσίαση των εργασιών

     Η παρουσίαση των εργασιών θα γίνει στο σχολείο την ημέρα που αφιερώνεται στις σχολικές δραστηριότητες και καινοτόμες δράσεις, αλλά και στο χώρο του Πνευματικού Κέντρου της Πόλης, όπου παρουσιάζονται τα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

     Παράλληλα, η ιστοσελίδα του σχολείου ενημερώνεται διαρκώς από τα δεδομένα των εργασιών των μαθητών, ενώ διαμορφώνεται ελεγχόμενης πρόσβασης χώρος κοινωνικής δικτύωσης - wiki, για την συγκέντρωση του υλικού και την διαμόρφωση ενός ηλεκτρονικού «προϊόντος» χρήσιμου για την ενημέρωση και πληροφόρηση άλλων ενδιαφερομένων.

     Τέλος, οργανώνεται ιστοεξερεύνηση  “webquest” με τη δομή του project, ώστε να αποτελέσει βάση για άλλες σχολικές ομάδες με ανάλογα ενδιαφέροντα.

 

6δ. Αξιολόγηση

     Η αξιολόγηση των μαθητών γίνεται διαμορφωτικά κατά τη διάρκεια της εξέλιξης του προγράμματος, με φύλλα εργασίας και φύλλα αξιολόγησης που συμπληρώνονται κατά τη διάρκεια διδακτικών επισκέψεων,  ενημερώσεων και άλλων δραστηριοτήτων.

     Επίσης, οι εργασίες των μαθητών καταχωρούνται σε ατομικούς και ομαδικούς φακέλους (portfolio), ώστε να γίνει και η τελική αξιολόγηση τόσο των μαθητών όσο και του προγράμματος, με στόχο τον εντοπισμό σημείων που θα διευκολύνουν τη σχετική ανατροφοδότηση.

     Τέλος, διανέμεται και ερωτηματολόγιο στους μαθητές, για την τελική αξιολόγηση και ανίχνευση του επιπέδου αλληλεπίδρασης του καθενός με τη γνώση που διαχειρίστηκε. Το ερωτηματολόγιο αυτό, συμπληρώνεται ατομικά.

     Τα αποτελέσματα, χρήσιμα τόσο για τους μαθητές όσο και για τον εκπαιδευτικό, μπορούν να δημοσιευθούν σε έντυπο ή ηλεκτρονικό μέσο και να αποτελέσουν πηγή για άλλους ενδιαφερομένους.

 

 

7. Διεπιστημονική / διαθεματική προσέγγιση του project, τρόπος διαρρύθμισης τάξης, διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν

     Το θέμα του project, μετά και τη σχετική συζήτηση, εξετάζει διεπιστημονικά την ανακάλυψη του σωματιδίου του Higgs, με εμπλεκόμενες κατά κύριο λόγο τις ακόλουθες επιστήμες:

Χημεία: Δομή του ατόμου , υποατομικά σωματίδια, κβαντική Χημεία.

Αρχιτεκτονική: Η δόμηση του τεχνολογικού περιβάλλοντος του CERN στο αστικό περιβάλλον και κάτω από αυτό.

Τεχνολογία: Ο πρωταγωνιστικός και απαραίτητος ρόλος της στις επιστημονικές ανακαλύψεις.

Θεολογία-Φιλοσοφία: σύγκρουση της Φυσικής με θεολογικά και φιλοσοφικά πεδία;

Γεωγραφία-Γεωλογία: Επιδράσεις / Επιπτώσεις αντίστοιχων κοσμοϊστορικών ανακαλύψεων στο  φυσικό περιβάλλον

 

     Σχετικά με τον τρόπο διαρρύθμισης της τάξης, οι μαθητές εργάζονται στο εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του σχολείου, σε πάγκους εργασίας, μία ομάδα ανά πάγκο.

 

     Στις διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν, δόθηκε έμφαση στην ανακαλυπτική – διερευνητική μάθηση και εφαρμόστηκαν τόσο ο «καταιγισμός ιδεών», όσο και η μελέτη περίπτωσης με θέμα «Γιατί έκλαψε ο Higgs», με στόχο να γίνει εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων που έχουν συγκεντρώσει οι μαθητές, το «παιχνίδι ρόλων», με τους μαθητές να υποδύονται ρόλους επιστημόνων και σε άλλη περίπτωση ρόλους …. υποατομικών σωματιδίων και τέλος η τεχνική του «debate» με τους μισούς από την ολομέλεια να υπερθεματίζουν για την ανακάλυψη του «σωματιδίου του Θεού» και τους υπόλοιπους να αντιστέκονται.

 

 

1.    Πιθανές δυσκολίες – τρόπος υπέρβασής τους

     Δύο πιθανές δυσκολίες που εντοπίζονται στην υλοποίηση του προγράμματος είναι

· Η αδυναμία μερικών μαθητών να συμμετάσχουν &

 

Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση help
Η ιστοεξερεύνηση δεν έχει κλειδωθεί με κωδικό εκπαιδευτικού.