Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Οι μαθητές καλούνται να εργαστούν σύμφωνα με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας της Α΄ Λυκείου προσεγγίζουν διαθεματικά το αντικείμενο της εργασίας τους και εμβαθύνουν σε πτυχές της αρχαίας ελληνικής τέχνης και της πρόσληψής της κατά τη διάρκεια των εποχών.
ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου, Α΄ Γενικού Λυκείου
ΤΥΠΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: Σχέδιο έρευνας (project) και εκπόνηση ερευνητικής εργασίας
ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Ένα σχολικό τετράμηνο (Λυκείου)
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- (οι μαθητές) να γνωρίσουν τον πλούτο των ελληνικών αρχαιοτήτων που φιλοξενούνται σε ξένα μουσεία
- να αντιληφθούν τη γιγαντιαία επιρροή που άσκησε και ασκεί ο ελληνικός πολιτισμός παγκοσμίως
- να κατανοήσουν τους μηχανισμούς μέσω των οποίων οι αρχαιότητες ανά τις εποχές διασχίζουν τα σύνορα και καταλήγουν σε ξένους τόπους
- να εμβαθύνουν στη συζήτηση για την επιστροφή των αρχαιοτήτων και στο βαθμό εγκυρότητάς της
- να συλλάβουν τη σχέση που διαπλέκεται ανάμεσα στην τέχνη, την πολιτική και τις διεθνείς σχέσεις
- να κατασταλάξουν σε μια διαμορφωμένη γνώμη, τεκμηριωμένη και έγκυρη
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να αυτενεργήσουν διερευνώντας πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές της γνώσης
- να εξοικειωθούν με το ομαδοσυνεργατικό τρόπο δουλειάς (που σπανίζει στο Λύκειο) αποκτώντας πολύτιμες μαθησιακές εμπειρίες
- να μάθουν να ιεραρχούν το σύνολο των πληροφοριών και να αξιολογούν κριτικά την προέλευσή τους
- να συνθέσουν το σύνολο των πληροφοριών σε ενιαίο σώμα δικού τους κειμένου επιλέγοντας ή απορρίπτοντας τμήματα του υλικού και αποφεύγοντας τη στείρα αντιγραφή αυτούσιων κειμένων από τον κυβερνοχώρο
- να προσεγγίσουν το γνωστικό τους στόχο διαθεματικά
- να καλλιεργήσουν την αισθητική αντίληψη και την ιστορική τους συνείδηση
- να συντονιστούν στο ρυθμό της ομαδικής εργασίας, στην εύληπτη ανακοίνωση των πορισμάτων τους, στην τεκμηριωμένη παρουσίαση
- να εξασκηθούν στην υιοθέτηση επιστημονικού ύφους διατύπωσης και προβολής της δουλειάς τους
ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να εξοικειωθούν με τη χρήση κατάλληλων λογισμικών, μηχανών αναζήτησης, μεθόδων πρόσβασης σε επίσημους ιστότοπους κ.ο.κ.
- να δουλέψουν πάνω σε κοινόχρηστα διαμοιραζόμενα έγγραφα (π.χ. Google) οικοδομώντας σταδιακά την τελική μορφή της εργασίας τους
- να κατανοήσουν ότι η άντληση υλικού από τον κυβερνοχώρο υπάγεται στη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων και να σεβαστούν τις σχετικές διατάξεις
- να γνωρίσουν πώς ένα κείμενο μπορεί να παρουσιαστεί μέσω ppt και να επεξεργαστούν τη μορφή και τη δομή της παρουσίασης
ΥΠΟΔΟΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
- υπολογιστές (αντίστοιχη αίθουσα πληροφορικής του σχολείου)
- ανοιχτή πρόσβαση στο διαδίκτυο (γραμμή τουλάχιστον ADSL)
- ανακλαστικός προβολέας
- ηχητικό σύστημα (ηχεία, μικρόφωνα, απλή κονσόλα ήχου)
ΠΙΘΑΝΑ ΠΡΟΣΚΟΜΜΑΤΑ:
- σοβαρότερη εκτιμώμενη δυσκολία ίσως είναι η μη δραστηριοποίηση του συνόλου των μαθητών (αδιαφορία ή απάθεια μεμονωμένων παιδιών)
- η αδυναμία πρόσβασης στο διαδίκτυο (σε 3 από τα 9 χωριά προέλευσης των μαθητών δεν υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης λόγω απουσίας υποδομών) ή η έλλειψη εμπειρίας σε θέματα περιήγησης, άντλησης πληροφοριών, έρευνας κ.λπ.
- δυσκολίες στο συντονισμό και στην αποτελεσματικότητα των ομάδων (απουσία σχετικής εμπειρίας από τα υπόλοιπα μαθήματα με εξαίρεση το άρτι αφιχθέν project)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: χρήσιμο θα ήταν να ζητηθεί αυτό-αξιολόγηση από τους ίδιους τους μαθητές. Παράλληλα η αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό μπορεί να είναι διαμορφωτική, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, και τελική.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ:
- Βρανόπουλος Επαμεινώνδας (1999), Οδοιπορικό στη Μεγάλη Ελλάδα, Πελασγός, Αθήνα.
- Σαμαρά Κάουφμαν Αλίκη (2001), Ελληνικές αρχαιότητες στο μουσείο του Λόύβρου, Αδάμ, Αθήνα.
- Σιμόπουλος Κυριάκος (2008), Η λεηλασία και καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων, Πιρόγα, Αθήνα.
- Σιμόπουλος Κυριάκος (2007), Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα (τετράτομο), Πιρόγα, Αθήνα.
- Συλλογικό (2009), Αθήνα και ελληνικές αρχαιότητες, 1853-1854, Μουσείο Μπενάκη.
- Συλλογικό, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (2000), Εκδοτική Αθηνών, τ. 14, 15, 16.
- Συλλογικό (2012), «Ξενιτεμένες» ελληνικές αρχαιότητες, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών, Αθήνα.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |