Δραστηριότητα
Ο εκπαιδευτικός εισάγει τους μαθητές στο προς μελέτη θέμα χρησιμοποιώντας την τεχνική του καταιγισμού ιδεών. Αρχικά διαμορφώνει το θέμα σε μία ερώτηση π.χ. Τι λέμε απορρίμματα; Πού τα βρίσκουμε; Τι κάνουμε με αυτά; κ.α. Οι μαθητές συμμετέχουν ελεύθερα και αυθόρμητα με τις ιδέες τους και κανένας δεν σχολιάζει ούτε κρίνει τις ιδέες των άλλων. Οι ιδέες όλων καταγράφονται από τον εκπαιδευτικό σε κάποιο ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη (coggle) την ώρα που οι μαθητές τις εκφράζουν και μπορούν να τις παρακολουθούν στο διαδραστικό πίνακα του σχολείου.
Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τον τεράστιο όγκο των απορριμμάτων, για τους τρόπους διαχείρισης αυτών. Ο δάσκαλος λειτουργεί ως συντονιστής της συζήτησης, ώστε να μην ξεφεύγουν από το θέμα και να παροτρύνει τους μαθητές που δεν εκφράζονται εύκολα να συμμετέχουν στην συζήτηση.
Έπεται μία σύντομη βόλτα γύρω από το σχολικό κτίριο, ώστε οι μαθητές να παρατηρήσουν τον περιβάλλοντα χώρο με στόχο να εντοπίσουν αν υπάρχουν και τι είδους κάδοι στην περιοχή, να καταγράψουν το πόσο καθαροί είναι οι χώροι. Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες κρατώντας σημειώσεις και αποτυπώνοντας όλα αυτά τραβώντας φωτογραφίες. Όσο οι ομάδες εργάζονται, ο εκπαιδευτικός ως εμψυχωτής πηγαίνει από την μία ομάδα στην άλλη για να δώσει διευκρινήσεις.
Επιστρέφοντας όλοι στην τάξη γίνεται παρουσίαση των φωτογραφιών που τράβηξαν οι υπεύθυνοι της κάθε ομάδας. Τα μέλη όλης της ομάδας περιστοιχίζουν τον εκπρόσωπο καθώς έτσι αισθάνονται όλοι υπεύθυνοι για το παραγόμενο υλικό. Κατόπιν ακολουθεί συζήτηση για τα προβλήματα που παρατήρησαν, αναφέρουν τους λόγους για τους οποίους πιστεύουν ότι συνέβη αυτό και παρουσιάζουν τις δικές τους προτάσεις βελτίωσης.
Γίνεται προβολή βίντεο από το διαδίκτυο σχετικά με ποια υλικά ανακυκλώνονται, ποια είναι τα βασικά στάδια της διαδικασία της ανακύκλωσης, πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ξανά αντικείμενα που δεν χρειαζόμαστε χωρίς να τα πετάξουμε. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα γίνει αντιληπτή η στενή σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον και θα αναλάβουν δράση. Παρακάτω δίνονται οι σύνδεσμοι των βίντεο που χρησιμοποιήθηκαν.
Ακολουθεί ένα διασκεδαστικό και ανταγωνιστικό κινητικό παιχνίδι διαχωρισμού των ανακυκλώσιμων ειδών. Ζητείτε από τα παιδιά να φέρουν διάφορες συσκευασίες προϊόντων από το σπίτι τους. Έχει προηγηθεί η κατασκευή από κάθε ομάδα ενός κάδου ανακύκλωσης, ένας για γυάλινες, ένας για χάρτινες, ένας για πλαστικές και ένας για μεταλλικές συσκευασίας, χρησιμοποιώντας αντίστοιχη σήμανση πάνω σε αυτούς. Χωρισμένοι σε δύο ομάδες και με οδηγό ένα γρήγορο μουσικό κομμάτι προσπαθούν να τοποθετήσουν τις συσκευασίες στο σωστό κάδο, κάθε φορά που σταματά το τραγούδι. Στο τέλος υπάρχει έλεγχος για το αν έχουν τοποθετηθεί όλα τα υλικά σωστά. Τα παιδιά διασκεδάζουν και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τους βασικούς κανόνες για ορθή ανακύκλωση.
Επίσης, αξιοποιούν όλα τα υλικά που έφεραν στο σχολείο για το παραπάνω παιχνίδι, φτιάχνοντας με πολύ φαντασία ομαδικές κατασκευές. Οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ποια υλικά θα χρησιμοποιήσουν, τον τρόπο εκτέλεσης και τον τίτλο του έργου τους. Έτσι κατανοούν την αξία της επαναχρησιμοποίησης των υλικών. Κατά τη διάρκεια της εργασίας ο εκπαιδευτικός φωτογραφίζει τα στάδια συνεργασίας, σημειώνει σχόλια ή διαλόγους της επικοινωνίας της ομάδας, καταγράφει τα συναισθήματα των παιδιών σε σχέση με το έργο τους αλλά και τις δυσκολίες που συνάντησαν. Τα έργα που ετοιμάζουν οι μαθητές/τριες αναρτώνται σε εμφανές σημείο στο σχολείο για να κοινοποιήσουν τις εμπειρίες και τις σκέψεις τους σε άλλους συμμαθητές. Επίσης, δημοσιεύονται φωτογραφίες από τις κατασκευές στην ιστοσελίδα του σχολείου, προκειμένου να κοινοποιηθούν στους γονείς.
Τέλος, ακολουθούν ψηφιακά παιχνίδια στο σχολικό εργαστήριο υπολογιστών, τα οποία χρησιμοποιούνται ως κουίζ αξιολόγησης.