Δραστηριότητα
1. ΡΥΘΜΟΣ-ΚΙΝΗΣΗ
Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, τα παιδιά μπορούν να νιώσουν και να αντιληφθούν καλύτερα τις σχετικές ρυθμικές μουσικές έννοιες, μέσω της ώθησης που δίνει ο ρυθμός.
1α. Στα ρυθμικά χτυπήματα με ηχώ ,ο δάσκαλος χτυπάει μια μικρή φράση και τα παιδιά επαναλαμβάνουν. Αυτό βοηθά τα παιδιά να ασκηθούν σε ακριβή ακρόαση, γρήγορες αντιδράσεις ,μνήμη και απόκτηση της αίσθησης της μουσικής φόρμας. Στην αρχή τα χτυπήματα γίνονται σε «τέταρτα, όγδοα, ήμισυ».
1β. Ρυθμός λόγου.
Χρησιμοποιούμε λέξεις, φράσεις ή και έννοιες για να φτιάξουμε ρυθμικά μοτίβα .Μπορούμε να τα αντλήσουμε και από το μάθημα της ημέρας στη γλώσσα στη γεωγραφία, ιστορία κ.λ.π. Στα ρυθμικά χτυπήματα που συνοδεύουν τις λέξεις, μπορεί να γίνει συνδυασμός και με τις ηχητικές κινήσεις του σώματος.
Μέσω των ρυθμικών σχημάτων που δημιουργούνται απ `το ρυθμό των λέξεων και το συνδυασμό τους σε φράσεις ,είναι δυνατό να γίνει και η εισαγωγή των παιδιών στη μουσική σημειογραφία για ανάγνωση και γραφή
1γ. Ρυθμική κίνηση
Ελεύθερη κίνηση στο χώρο
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν και τη φαντασία τους .Μπορεί να προτείνουν μόνα τους τις κινήσεις που να έχουν και μιμητικό χαρακτήρα .π.χ. κινήσεις ζώων, πουλιών ανθρώπινων χαρακτήρων ή και ήχους μηχανών π.χ τρένο, αεροπλάνο.
2. ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Η κίνηση βασίζεται¨
α Στο ρυθμό
β Στο κείμενο του τραγουδιού
2α. Αν οι κινήσεις βασισθούν στο ρυθμό και στη μελωδία τότε θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τις τρεις πλευρές του μουσικού κομματιού, που συναντάμε σε κάθε τραγούδι. Χρόνος, ρυθμός μελωδίας και τα σημεία έμφασης .στην αρχή κάθε μέτρου .Π.χ .Στο βαλς που έχει ρυθμο3/4 μετράμε 1-2-3,τονιζοντας το 1ο μέρος του μέτρου. Οι κινήσεις είναι΄΄
α Βασικές κινήσεις όπως περπάτημα, τρέξιμο ,πήδημα κ.λ.π
β Ελεύθερη κίνηση
γ Μιμητικές κινήσεις.
2β. Απλά τραγούδια-Παιχνίδια για κίνηση π.χ Η μάγια του Οδυσσέα Ελύτη, Η Συννεφούλα του Διονύση Σαββόπουλου
Διονύσης Σαββόπουλος - Η συννεφούλα - Official Audio Release - Bing video
Απλά τραγούδια, βοηθούν τα παιδιά στην δημιουργική κίνηση, γιατί είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για να συνοδεύουν κινήσεις αλλά ακόμη και να θεωρηθούν η κεντρική ιδέα για ομαδική δημιουργικότητα. Προσφέρονται για να ανακαλύψουν τα παιδιά καινούργιες κινήσεις με ετοιμότητα, αυθορμητισμό και αυτοσχεδιασμό.