Δραστηριότητα
Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΑΣ Η ΚΑΛΗ
Μαθησιακή Περιοχή:
Τέχνες (Εικαστικά)
Εμπλεκόμενες Μαθησιακές Περιοχές:
Γλώσσα (κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου), Τ.Π.Ε.(Γνωρίζω και Δημιουργώ, Διερευνώ – πειραματίζομαι- ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα), Προσωπική και κοινωνική Ανάπτυξη
Μέθοδοι:
Ερωταπαντήσεις, Εκπαίδευση μέσω Τέχνης, Εννοιολογικός Χάρτης, Εικόνες
Υλικά:
- έργα τέχνης ( Elena Flerova – Grandparents, First-Steps-country-Eugenio-Zampighi, grandparents - Brenda Clark, grandparents-detail-of-summer-jan-swaren Walking with My Grandmother),
- λογισμικό παρουσίασης power point, διαδραστικό σύστημα Teamboard, μουσική (Χαΐνιδες – Της γιαγιάς τα παραμύθια), λογισμικό εννοιολογικών χαρτών kidspiration, λογισμικό επεξεργασίας ήχου audacity
Στόχοι:
- Να έρθουν σε επαφή με έργα τέχνης διαφόρων χωρών και τεχνοτροπιών
- Να έρθουν σε επαφή με τα χαρακτηριστικά έργων διαφόρων περιόδων τέχνης
- Να κατανοήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους
- Να έρθουν σε επαφή με αυθεντικές εμπειρίες ζωής
- Να αναπτύξουν το αίσθημα του ανήκειν (κοινωνική ταυτότητα)
- Να έρθουν σε επαφή με ηθικές αξίες (να αντιληφθούν τις σχέσεις ανάμεσα στα εγγόνια και τους ηλικιωμένους και να ευαισθητοποιηθούν σε αξίες αμοιβαιότητας)
- Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση
- Να εκφράζονται με δημιουργικό τρόπο χρησιμοποιώντας διάφορα λογισμικά
- Να εξασκήσουν τη δημιουργική σκέψη και τη στοχαστική ικανότητα
- Να αναπτύξουν τη διερευνητική τους διάθεση
- Να εξοικειωθούν σε συνθήκες επικοινωνίας και να διακρίνουν διαφορετικά μοντέλα οργάνωσης του προφορικού λόγου
- Να συνειδητοποιήσουν ότι ο προφορικός λόγος αποτελεί αποτύπωση του γραπτού κειμένου
- Να αντιληφθούν τους σκοπούς της γραφής και τα μηνύματα που μεταφέρουν (παραγωγή γραπτού λόγου)
Δραστηριότητες
Επιλέγονται πέντε έργα τέχνης διαφόρων εποχών και τεχνοτροπιών, όλα με θέμα την Τρίτη Ηλικία και τη σχέση τους με τα εγγόνια.
Τα έργα προσεγγίζονται με τα προγράμματα των Visible Thinking και Artful Thinking
- "Η γιαγιά και ο παππούς"
- Η /ο Νηπιαγωγός προβάλει στο διαδραστικό πίνακα το πρώτο έργο ζωγραφικής ( Elena Flerova – Grandparents) και ρωτά τα νήπια:
- Τι συμβαίνει
σε αυτό το έργο;
- Τι βλέπεις;
- Τι νομίζεις ότι γνωρίζεις για αυτό το έργο;
- Τι θα ήθελες να ρωτήσεις; Υπάρχει κάτι που παρατηρείς στο έργο και δεν το καταλαβαίνεις; Αν είχε μπροστά σου το ζωγράφο τι θα ήθελες να τον ρωτήσεις
- Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να διερευνήσεις;
- Τι σου προκαλεί το ενδιαφέρον σ’ αυτό το έργο;
- Τι σου προκαλεί ενδιαφέρον στον τρόπο που το ζωγράφισε ο ζωγράφος;
- Τι συναισθήματα σου δημιουργούνται βλέποντας τη γιαγιά με τον παππού να προσπαθεί να ταΐσει το εγγόνι της;
- Έχεις παρόμοιες εμπειρίες (κάνετε τα ίδια πράγματα, σε ταΐζει η γιαγιά και ο παππού σου);
- Το έργο είναι παλιάς εποχής. Ποια στοιχεία μας δείχνουν ότι έγινε πριν από πολλά χρόνια;
- Η γιαγιά με τον παππού ζουν στην εξοχή. Πώς το καταλαβαίνουμε;
Τα παιδιά απαντούν στις διάφορες ερωτήσεις και ταυτόχρονα σημειώνουν πάνω στο έργο τέχνης στοιχεία τόπου και χρόνου
- Παρουσιάζονται τα επόμενα έργα τέχνης και εστιάζεται η συζήτηση στους παρακάτω άξονες:
- το θέμα (τι δείχνουν οι πίνακες;)
- τις προσωπικές εμπειρίες των μαθητών (έχετε την ίδια εμπειρία, π.χ. πηγαίνεις βόλτα με τη γιαγιά και/ ή τον παππού; )
- τα συναισθήματα (πώς νιώθεις όταν είσαι μαζί τους, τι νιώθεις γι’ αυτούς)
- το χρονικό προσδιορισμό (τώρα ή παλιά)
Η επεξεργασία γίνεται με τον ίδιο τρόπο στο διαδραστικό πίνακα