Διαδικασία
Το σύνολο των 20 μαθητών χωρίζεται σε πέντε τετράδες. Η κάθε τετραμελής ομάδα αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα από τα παραπάνω ερωτήματα. Ειδικότερα:
Η πρώτη ομάδα θα πρέπει μέσα από διάφορες πηγές:
- Να ορίσει την έννοια της ανεργίας.
- Να διακρίνει την διαφορά μεταξύ ανεργίας και αεργίας (τεμπελιάς).
- Να συνδέσει τις νέες αυτές έννοιες με την σημερινή πραγματικότητα στην Ελλάδα.
Τέλος, η ομάδα θα πρέπει να κάνει πρακτική εφαρμογή των παραπάνω γνώσεων, παρατηρώντας και τον πίνακα ζωγραφικής του Randy Dillon.
Η εργασία της δεύτερης ομάδας θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα εξής:
-
τον σαφή ορισμό και διαχωρισμό των κατηγοριών: εργατικό δυναμικό, απασχολούμενοι, άνεργοι, μη οικονομικά ενεργός πληθυσμός.
-
Να γίνει χρήση των διαγραμμάτων Venn.
- Τον τρόπο μέτρησης της ανεργίας, τόσο ως ποσοστό όσο και ως απόλυτο μέγεθος.
- Να δοθούν αριθμητικά παραδείγματα με όλες τις παραπάνω κατηγορίες και του τρόπου μέτρησης της ανεργίας. Η βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή κρίνεται απαραίτητη.
Τέλος, η ομάδα θα πρέπει να αναζητήσει, να εξηγήσει και να ερμηνεύσει τα μηνιαία νούμερα και ποσοστά ανεργίας της Ελλάδας για το έτος 2012.
Η τρίτη ομάδα θα πρέπει μέσα από μια ερευνητική έκθεση:
- Να καταγράψει, να αναλύσει και να διακρίνει τα διάφορα είδη ανεργίας.
- Να τα συσχετίσει με τα αίτια που την προκαλούν.
- Να δοθούν παραδείγματα.
Επίσης τα μέλη της ομάδας, αφού αναζητήσουν πέντε (5) άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά σχετικά με την ανεργία, να εξηγήσουν σε ποια κατηγορίας ανεργία αναφέρονται. Να γίνει σχολιασμός και συζήτηση και στην ολομέλεια.
Η τέταρτη ομάδα αναζητώντας πληροφορίες πρέπει:
- Να καταγράψει και να επισημάνει λεπτομερώς τις συνέπειες της ανεργίας τόσο σε ατομικό όσο και κοινωνικό επίπεδο.
- Να αντιληφθεί πως η ανεργία συνδέεται και με σοβαρά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας και υψηλότερα επίπεδα θνησιμότητας.
- Να αισθανθεί και να περιγράψει στην ολομέλεια ότι η ανεργία είναι ένας σοβαρός ψυχολογικός παράγοντας στρες παρατηρώντας τον πίνακα του Van Winslow.
Επίσης, διαβάζοντας το βιβλίο του John Steinbeck «Τα σταφύλια της οργής», η ομάδα να συντάξει μια περιεκτική έκθεση περιγραφής της δραματικής ζωής των φτωχών αγροτών της Αμερικής την εποχή της κρίσης του 1929.
Η πέμπτη ομάδα καλείται να ερευνήσει:
- Τα μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας.
- Την ανάπτυξη πολιτικών του κράτους για να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα της ανεργίας με τη λήψη διαφόρων μέτρων.
- Τα μέτρα αυτά πρέπει να αναπτυχθούν με απλό τρόπο συνοδευόμενα με παραδείγματα.
- Αναλυτικότερα, να επισημανθούν μέτρα αντιμετώπισης (νομισματικά, δημοσιονομικά, επαγγελματικής εκπαίδευσης ανέργων).
Επίσης, να βρεθούν από την ομάδα δύο (2) άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών σχετικά την φορολογική πολιτική και να τα συσχετίσουν με την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Τέλος, η ομάδα καλείται να ανατρέξει στο τοπικό γραφείο του Ο.Α.Ε.Δ. και να καταγράψει τα προγράμματα που εφαρμόζει ο οργανισμός αυτός για την αντιμετώπιση της ανεργίας.