Διαδικασία
Η κάθε ομάδα μαθητών θα ασχοληθεί με διαφορετικό θέμα και θα επεξεργαστεί τα ερωτήματα του φύλλου εργασίας που θα της δοθεί.
1η ομάδα - Ιστορική διερεύνηση για τις τρεις πρώτες σταυροφορίες
1. Τι ήταν οι σταυροφορίες; Γιατί ονομάστηκαν έτσι; Από πού ξεκίνησαν; Ποιος ήταν ο σκοπός τους; Ποια ιστορικά πρόσωπα πρωταγωνίστησαν στη διεξαγωγή τους; Πότε πραγματοποιήθηκε η κάθε σταυροφορία;
2. Να αναζητήσετε τα πραγματικά αίτια των σταυροφοριών, τις αφορμές τους και τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν οι εμπνευστές τους για να πείσουν το λαό να πάρει μέρος σε αυτές.
2. Προς τα πού κατευθύνθηκαν οι σταυροφόροι των τριών πρώτων σταυροφοριών; Ποιες περιοχές κατέκτησαν οι σταυροφόροι σε κάθε σταυροφορία; Να αναζητήσετε σχετικούς χάρτες και να δείξετε τη διαδρομή και τις κατακτήσεις των σταυροφόρων.
2η ομάδα - Ιστορική διερεύνηση για την Δ' σταυροφορία
1. Ποιος ήταν ο εμπνευστής της Δ΄σταυροφορίας και ποιος ήταν ο αρχικός σκοπός της; Ποιοι βοήθησαν τους σταυροφόρους και για ποιο λόγο κατέληξαν οι σταυροφόροι έξω από την Κωνσταντινούπολη;
2. Να αφηγηθείτε τα γεγονότα που οδήγησαν στην άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους (1204).
3. Να αναζητήσετε τις συνέπειες της Δ΄ σταυροφορίας.
3η ομάδα - Σταυροφορίες και Τέχνη
1. Να αναζητήσετε πίνακες ζωγραφικής που απεικονίζουν γεγονότα από τις τρεις πρώτες σταυροφορίες και πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σε αυτές. Να περιγράψετε με συντομία τα έργα που βρήκατε (2-3) και να τα εντάξετε στο ιστορικό τους πλαίσιο.
2. Να αναζητήσετε πίνακες ζωγραφικής (2-3) που απεικονίζουν γεγονότα από την Δ΄ σταυροφορία. Αφού αναφέρετε τον καλλιτέχνη και την εποχή κατά την οποία δημιουργήθηκαν, να προσπαθήσετε να "ζωντανέψετε" ένα ή περισσότερα από τα εικονιζόμενα πρόσωπα, γράφοντας έναν φανταστικό διάλογο ή μονόλογο σχετικό με τα ιστορικά γεγονότα της Δ' Σταυροφορίας (εργασία δημιουργικής γραφής).
4η ομάδα - Σταυροφορίες και Λογοτεχνία
1. Να αναζητήσετε ποιήματα και τραγούδια (2-3) που σχετίζονται με τα ιστορικά γεγονότα των σταυροφοριών. Να αναζητήσετε πληροφορίες για τους δημιουργούς τους και να τα εντάξετε στο ιστορικό τους πλαίσιο.
2. Να αναζητήσετε μυθιστορήματα που έχουν εμπνευστεί από τις σταυροφορίες (2-3) και να τα παρουσιάσετε με συντομία (συγγραφέας, εξώφυλλο, θέμα, τόπος και χρόνος έκδοσης).
3. "Μία μέρα από τη ζωή ενός σταυροφόρου": Να γράψετε μία φανταστική καταχώριση στο ημερολόγιο ενός σταυροφόρου, αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις (εργασία δημιουργικής γραφής).
Η κάθε ομάδα αφού ολοκληρώσει τη διερεύνησή της θα συνεργαστεί για τη δημιουργία μιας παρουσίασης των απαντήσεών της που θα περιλαμβάνει κείμενο, εικόνες και ενδεχομένως ηχητικά αρχεία. Οι απαντήσεις πρέπει να είναι πρωτότυπα κείμενα των μαθητών που θα προκύψουν ύστερα από μελέτων των πηγών και επιλογή των πιο ουσιαστικών πληροφοριών. Μετά την παρουσίαση θα ακολουθήσει συζήτηση και αξιολόγηση των εργασιών κάθε ομάδας.