Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Διαδικασία

     

   θα ξεκινήσουμε αυτήν την εξερεύνηση, εκφράζοντας όλοι ελεύθερα τις λέξεις που μπορεί να συνδέσει αναφορικά με την ενέργεια, τις ανανεώσιμες και τις συμβατικές πηγές ενέργειας και καταγράφοντας όλες τις λέξεις σε ένα κενό έγγραφο word. Στη συνέχεια θα κάνουμε ομαδοποίηση των λέξεων  και ιεράρχησή τους κάτω από τις λέξεις - κλειδιά και από την διαδικασία αυτή θα προκύψουν οι δύο ομάδες συνεργασίας. Σε αυτό το σημείο η κάθε ομάδα συζητά το όνομά της και αρχίζει να διαμορφώνει μια ιδέα για το αντικείμενο μελέτης της.

  
     Για το κάθε γκρουπ λέξεων, η αντίστοιχη ομάδα θα φτιάξει το δικό της εννοιολογικό χάρτη οργανώνοντας, συνδέοντας και συνθέτοντας τις παραχθείσες πληροφορίες. Οι επιμέρους εννοιολογικοί χάρτες θα ομαδοποιηθούν μεταξύ τους και θα συμπεριληφθούν στο τελικό powerpoint. Ένα παράδειγμα παρατίθεται παρακάτω.
  
      Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα θα συνεχίσει την χαρτογράφηση των εννοιών που της αντιστοιχεί, κάνοντας:
προκειμένου να διευρευνήσει και να καταγράψει τις κυριότερες εφαρμογές των δύο κατηγοριών, την τεχνολογία τους συνοπτικά, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους κ.α. και να συλλέξει κατάλληλες φωτογραφίες ή και σχετικά βίντεο για την κάθε περίπτωση.
 
     Μεταξύ των μελών των ομάδων, είναι κατάλληλο να καθοριστεί από την αρχή ο ρόλος του καθενός ώστε να μοιραστεί η εργασία. Για παράδειγμα, κάποιος θα ασχοληθεί με την ηλιακή ενέργεια και τα φωτοβολταϊκά, ενώ ένας άλλος με την αιολική ενέργεια και τις ανεμογεννήτριες ή τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα της χρήσης ΑΠΕ ή την οικονομία των χωρών αναλόγως των ενεργειακής πολιτικής που ακολουθούν κοκ. Στο τέλος της ατομικής έρευνας, όλα τα μέλη της ομάδας είναι απαραίτητο να παρουσιάζουν την εργασία τους στην ολομέλεια της ομάδας, ώστε να αρχίζει να διαμορφώνεται η παρουσίαση. Η τελική μορφοποίηση του powerpoint θα γίνει μετά από συζήτηση στην ολομέλεια όλης της τάξης ώστε να παραχθεί συνολικά ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα, τόσο ως προς την έρευνα όσο και ως προς το αισθητικό μέρος της εργααίας.
 
      Το δεύτερο σκέλος αυτής της ενότητας μαθημάτων αποσκοπεί στην κατασκευή μιας λειτουργικής ανεμογεννήτριας μινιατούρας, για να τροφοδοτήσει ένα led λαμπάκι, το οποίο θα αποτελεί το φωτισμό για ένα χάρτινο σπιτάκι. Η κατασκευή θα βασιστεί σε μικρής διάρκειας βίντεο, τον σύνδεσμο του οποίου θα βρείτε στο πεδίο Πηγές - Μέσα. Για την κατασκευή, η κάθε ομάδα θα αναλάβει ένα μέρος της εργασίας και το κάθε μέλος θα ασχοληθεί με τη διαμόρφωση των μικρότερων τμημάτων της κατασκευής. Όταν όλα τα τμήματα είναι έτοιμα οι δύο ομάδες θα συναρμολογήσουν την ανεμογεννήτρια και θα ασχοληθούν με το ηλεκτρικό κύκλωμα και την τελική δοκιμή λειτουργίας.
     Για την κατασκευή της ανεμογεννήτριας θα αξιοποιηθούν υλικά του εργαστηρίου ηλεκτρολογίας του σχολείου και συγκεκριμένα χαρτόνι, ξυλόκολλα, πινακίδα, ένα μεταχειρισμένο αλλά λειτουργικό δυναμό (γεννήτρια συνεχούς ρεύματος) ποδηλάτου, καλώδια και ένα λαμπάκι led. Για να δοθεί κίνηση στον έλικα της ανεμογεννήτριας θα χρησιμοποιηθεί ανεμιστήρας ο οποίος τελικά θα περιστρέψει το κινητό μέρος της μικρής γεννήτριας και αυτή θα παράγει ηλεκτρεγερτική δύναμη (ηλεκτρική τάση), τόση ώστε να τροφοδοτήσει το λαμπάκι led.
    Για την καλύτερη κατανόηση της λειτουργίας της μικρής γεννήτριας Σ.Ρ., η κάθε ομάδα θα υλοποιήσει απλό πείραμα με υλικά του εργαστηρίου, το οποίο θα παρουσιάσει σε όλους, με απλό τρόπο, τις συνθήκες που πρέπει να ικανοποιούνται για την λειτουργία των γεννητριών. Η παρακάτω animated εικόνα θα σας βοηθήσει στην υλοποίηση αυτού του πειραματισμού.