Διαδικασία
Δεδομένου ότι έχουμε μία σχολική τάξη 20 μαθητών, θα πρέπει να χωριστούν σε 4 ομάδες των 5 ατόμων, όπου κάθε ομάδα θα αναλάβει να ολοκληρώσει μια υποενότητα της εργασίας.*
Η 1η ομάδα θα πρέπει να ορίσει τι είναι οικονομικές διακυμάνσεις, ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ της φάσης της καθόδου και της φάσης της ανόδου,πως δημιουργείται οικονομική κρίση σε μία οικονομία, πως μπορεί να αποφεχθεί και ποιες οι συνέπειές της στην κοινωνία.
Η 2η ομάδα θα πρέπει να ορίσει την έννοια της ανεργίας και του εργατικού δυναμικού, τη διαφορά μεταξύ ανεργίας και αεργίας, να καταγράψει, να αναλύσει και να διακρίνει τα διάφορα είδη ανεργίας και να τα συσχετίσει με τα αίτια που την προκαλούν δίνοντας και τα αντίστοιχα παραδείγματα.
Η 3η ομάδα θα πρέπει να εντοπίσει, να καταγράψει λεπτομερώς και να επισημάνει, τις συνέπειες της ανεργίας, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, πως συνδέεται η ανεργία με σοβαρά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας και αυτοκτονίες. Επίσης τι αντίκτυπο έχουν όλα αυτά στην κοινωνία και ποια τα μέτρα και οι πολιτικές τους κράτους για να βρεθεί κάποια λύση. Γενικότερα με ποια τα μέτρα μπορεί να αντιμετωπιστεί η ανεργία.
Η 4η ομάδα θα πρέπει να ορίσει τι είναι πληθωρισμός, τι χαρακτηρίζει το στασιμοπληθωρισμό, ποιες είναι ο συνέπειες του πληθωρισμού στα εισοδήματα διάφορων ομάδων ατόμων.
*Οι μαθητές, είναι ελεύθεροι να επιλέξουν, τα άτομα που επιθυμούν να συνεργαστούν στην ομάδα, άν όμως υπάρξει διαφωνία, θα γίνει κλήρωση μέσα στην τάξη, όπως και με κλήρωση θα καταμεριστούν οι ενότητες της εργασίας στους μαθητές.
--> όλες οι ομάδες θα απαντήσουν στις παρακάτω ερωτήσεις <--
- Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ της φάσης της καθόδου και της φάσης της ανόδου;
- Ποιες είναι ο συνέπειες του πληθωρισμού στα εισοδήματα διάφορων ομάδων ατόμων;
- Πώς ορίζεται το εργατικό δυναμικό;
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ανέργων και αέργων;
- Τι χαρακτηρίζει το στασιμοπληθωρισμό;
- Να σημειώσετε τη σωστή απάντηση.
- Στη φάση της ανόδου του οικονομικού κύκλου:
(α) Η παραγωγή αυξάνεται.
(β) Η απασχόληση αυξάνεται.
(γ) Η ανεργία μειώνεται.
(δ) Τα κέρδη αυξάνονται.
(ε) Όλα τα παραπάνω.
- Ο πληθωρισμός ευνοεί:
(α) τους δανειστές χρημάτων, γιατί υπάρχει μεγάλη ζήτηση χρηματικών κεφαλαίων.
(β) τους επιχειρηματίες γιατί πωλούν σε μεγαλύτερες τιμές.
(γ) το κράτος, γιατί εισπράττει περισσότερους φόρους.
(δ) όλα τα παραπάνω.
(ε) τίποτα από τα παραπάνω.
- Σε μια οικονομία οι απασχολούμενοι είναι 80, οι άνεργοι είναι 20 και οι άεργοι είναι 5. Το ποσοστό ανεργίας είναι:
(α) 13,3%
(β) 25%
(γ) 20%
(δ) 23,5%
(ε) τίποτα από τα παραπάνω
(ϊν)Όταν υπάρχει διαρθρωτική ανεργία, οι άνεργοι δεν μπορούν να βρουν απασχόληση (α) Επειδή δεν είναι κατάλληλη η εποχή (π.χ. είναι χειμώνας και δεν υπάρχουν δουλειές).
(β) Επειδή δεν έχουν τις κατάλληλες πληροφορίες.
(γ) Επειδή δεν ενδιαφέρονται να εργαστούν.
(δ) Επειδή δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις και ειδικεύσεις.
(ε) Επειδή προτιμούν τα επιδόματα ανεργίας.
(ν) Η ανεργία μπορεί να καταπολεμηθεί με μέτρα:
(α) Δημοσιονομικά (β) Νομισματικά (γ) Επαγγελματική κατάρτιση (δ) Με όλα τα παραπάνω (ε) Με κανένα από τα παραπάνω
- Να σημειώσετε το σωστό ή το λάθος. όλες οι ομάδες θα απαντήσουν στις παρακάτω ερωτήσεις
α) Οι οικονομικές διακυμάνσεις αναφέρονται και ως οικονομικοί κύκλοι, επειδή το οικονομικό κύκλωμα παρομοιάζεται με κύκλο. [Σ], [Λ]
β) Ο όρος "στασιμοπληθωρισμός" δηλώνει ότι επιταχύνεται η στασιμότητα της οικονομικής δραστηριότητας και της ύφεσης. [Σ], [Λ]
γ) Όταν ο πληθωρισμός μειώνεται, το επίπεδο των τιμών πέφτει. [Σ], [Λ]
δ) Η ανεργία τριβής δείχνει ότι υπάρχουν θέσεις εργασίας, όμως οι άνεργοι δεν μπορούν να τις καταλάβουν, επειδή δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις. [Σ], [Λ]
ε) Εποχιακή ανεργία σημαίνει ότι κάθε εποχή έχει το δικό της ποσοστό ανεργίας. [Σ], [Λ]