Διαδικασία
Στάδιο Ι
Πριν ξεκινήσεις, θα πρέπει να αναπτύξεις τη δική σου γνώμη σχετικά με το ζήτημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Για το σκοπό αυτό παρακολούθησε τα βίντεο που ακολουθούν προσεκτικά αναζητώντας πληροφορίες και κρατώντας σημειώσεις. Για τα βίντεο αυτά σημείωσε τις απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:
-
Που αποδίδεται η υπερθέρμανση του πλανήτη
-
Τα στοιχεία που κατατίθενται.
Τα βίντεο είναι τα εξής:
Επίσης, μελετώντας τις πηγές που σου προτείνει η δραστηριότητα βεβαιώσου ότι έχεις κατανοήσει
-
ποια είναι η διαφορά μεταξύ κλίματος και καιρού
-
τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη, με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, με σκοπό τη διερεύνηση ερωτημάτων όπως τα παρακάτω (καταφατική ή αρνητική απάντηση). Η υπερθέρμανση του πλανήτη:
-
συμβαίνει και μπορεί να καταστρέψει τη Γη
-
αποτελεί φυσική συνέχεια και δε μπορούμε να την ελέγξουμε
-
είναι απόρροια της ανθρώπινης δραστηριότητας
-
είναι επιβλαβής για το περιβάλλον.
-
διογκώνεται ως πρόβλημα από τα μέσα ενημέρωσης
-
είναι φαινόμενο που απαιτεί τη λήψη μέτρων για την αποφυγή του.
Στάδιο ΙΙ
Στη συνέχεια, και αφού συγκροτηθούν οι ομάδες και αποδοθούν οι ρόλοι σε κάθε μέλος, πρέπει να διερευνήσεις τις πηγές που περιλαμβάνονται στη δραστηριότητα. Φυσικά, μπορείς να εντοπίσεις αντίστοιχες πηγές στον παγκόσμιο ιστό, ελέγχοντας κάθε φορά την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους. Ανάλογα με το ρόλο που έχεις αναλάβει θα ετοιμάσεις μιας μικρή έκθεση:
-
Επιστήμονας του κλίματος: Διερεύνηση επιστημονικών δεδομένων πίσω από την αλλαγή του κλίματος και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Ποιοι παράγοντες κυρίως ευθύνονται για τις σημαντικές αλλαγές στο κλίμα; Ποιοι από αυτούς είναι φυσικοί και ποιοι οφείλονται στην ανθρώπινη δραστηριότητα;
-
Πολιτικός αναλυτής: Πως η νομοθεσία και συγκεκριμένες πολιτικές μπορούν να επηρεάσουν την κλιματική αλλαγή. Παρουσίαση δράσεων διαφόρων κρατών/οργανισμών.
-
Οικονομολόγος: Οικονομικές επιπτώσεις που συνδέονται με την υπερθέρμανση του πλανήτη.
-
Εμπειρογνώμονας της ενέργειας: Πώς παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια αλλά η ενέργεια για τις μεταφορές και πώς τη χρήση της επηρεάζει το κλίμα.
-
Μηχανικός/αρχιτέκτονας: Πώς οι ειδικοί των κατασκευών ανταποκρίνονται στην αλλαγή του κλίματος με τη χρήση βιώσιμων υλικών και ενεργειακά αποδοτικών σχεδίων;
-
Εναλλακτική ομάδα: Κατάθεση επιχειρηματολογίας για την άποψη πως η κλιματική αλλαγή είναι μέρος του φυσικού κύκλου και δεν μπορεί να παρέμβει ο άνθρωπος παρά μόνο να προσαρμοστεί στις επιπτώσεις από την αλλαγή του κλίματος.
Όταν ολοκληρωθεί η ατομική έρευνα, θα μοιραστείτε τις γνώσεις σας με την ομάδα και θα προετοιμάσετε έναν γραφικό οργανωτή που θα περιέχει τις αιτίες υπερθέρμανσης του πλανήτη και τις συνέπειες του φαινομένου.
Επίσης, θα προετοιμάσετε μια ολιγοσέλιδη έκθεση που θα υποβληθεί στην πολιτεία. Η έκθεση θα πρέπει να περιλαμβάνει αναφορά στο πρόβλημα, παράγοντες που σύμφωνα με τις πηγές το εντείνουν και προτάσεις αντιμετώπισης από πλευράς του κράτους. Κάθε ομάδα θα προετοιμάσει και υλικό στο λογισμικό παρουσιάσεων που θα χρησιμοποιήσει στη συνάντηση με τους υπηρεσιακούς παράγοντες της πολιτείας και θα παρουσιάσει τη συνολική της δουλειά στην τάξη. Θα ακολουθήσει συζήτηση και κριτική αναφορικά με τις εκθέσεις που παρουσιάστηκαν.
Στάδιο ΙΙΙ
Στη συνέχεια όλοι οι μαθητές θα ανασυγκροτήσουν νέες ομάδες με σκοπό τη δημιουργία
-
παρουσίασης με ενημερωτικό υλικό (παράθεση πηγών) με διαγράμματα απεικόνισης αύξησης θερμοκρασίας του πλανήτη, διοξειδίου του άνθρακα, στάθμης της θάλασσας κ.λπ.
-
αφίσα για την ευαισθητοποίηση των πολιτών
-
δελτίο τύπο προς τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης (το πολύ μια σελίδα)
-
κόμικς/γελοιογραφίας με αναφορές στο ζήτημα
-
βίντεο μικρής διάρκειας με συνοπτική αναφορά και προτάσεις αντιμετώπισης
-
ιστολογίου με υλικό και σημαντικούς συνδέσμους σχετικά με το θέμα. Στο ιστολόγιο θα ενσωματωθεί και το υλικό που θα προετοιμάσουν οι υπόλοιπες ομάδες.