Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
1. ΕΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ/ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Θεματική Ενότητα: Φυσικοί Πόροι και Ενεργειακές Πηγές
Τίτλος Ιστοεξερεύνησης: Πηγές Ενέργειας
Εφαρμογή Ιστοεξερεύνησης: Project στους μαθητές
Βαθμίδα/Τάξη: Α΄Λυκείου ΕΠΑ.Λ
Η συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει την ενότητα <<Φυσικοί Πόροι και Ενεργειακές Πηγές>> στα Τμήματα Μηχανολογίας της Α’ Τάξης ΕΠΑ.Λ. Μπορεί όμως να αξιοποιηθεί και για μαθητές Γυμνασίου αλλά και Γενικού Λυκείου, στα μαθήματα ή στα Projects που πραγματεύονται τις Έννοιες: Ενεργειακές Πηγές, Συμβατικές Πηγές Ενέργειας, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Οι λόγοι που καθιστούν δυνατή την αξιοποίηση αυτής της ιστοεξερεύνησης είναι η απλότητα και η σαφήνεια οργάνωσής της και οι διαδραστικές της δραστηριότητες. Τα παιδιά δουλεύοντας ως ομάδες καλούνται να φέρουν σε πέρας μια μελέτη και μια παρουσίαση για να φτάσουν στην εμπέδωση των εννοιών που αναφέραμε παραπάνω, αλλά κυρίως όλη αυτή η ‘’διαδρομή’’ έρχεται να δώσει τροφή για συζήτηση και προβληματισμό για τις ενεργειακές μας επιλογές.
Για την υλοποίηση της ιστοεξερεύνησης δεν υπάρχουν προαπαιτούμενες γνώσεις, που να συνδέονται με διδασκαλία π.χ. προηγούμενων εννοιών. Αν μπορούμε να αναφέρουμε κάποιες προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες θα μπορούσαμε να αναφέρουμε:
- Την συνεργασία των μαθητών σε ομάδες (κάτι που επειδή υλοποιείται συχνά και στην τάξη υπάρχει εμπειρία).
- Την εξοικείωση των μαθητών με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης και την επιστημονική μεθοδολογία που περιλαμβάνει θέματα όπως παρατήρηση, αξιολόγηση πληροφοριών που θα αναζητήσουν από δοθέντα sites, ή που θα εκμαιεύσουν από videos, και κατ’ επέκταση ανάλυση δεδομένων, ερμηνεία, διατύπωση υποθέσεων, εξαγωγή συμπερασμάτων και παρουσίαση αυτών.
2. ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ – ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΙΑΣ
Στόχος αυτής της Ιστοεξερεύνησης είναι, οι μαθητές μέσω ενός Project, να αποκτήσουν επιπλέον γνώσεις αλλά και να ανασκευάσουν τις όποιες λανθασμένες αντιλήψεις είχαν για τις Συμβατικές και τις Εναλλακτικές Πηγές Ενέργειας. Σύμφωνα με τη Jolly (2009), οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δημιουργούν εμπειρίες στους μαθητές τους με σκοπό να αλλάξουν τις αντιλήψεις τους και να αποκτήσουν γνώσεις σύμφωνα με τους αναμενόμενους επιστημονικούς κανόνες. Ειδικά στον τομέα των Φυσικών Επιστημών, γνωστικές μελέτες δείχνουν ότι για να προκληθεί εννοιολογική αλλαγή, ο μαθητής από παθητικός αποδέκτης, πρέπει να γίνει ενεργός συμμετέχων στην κατασκευή των δικών του γνώσεων (Jolly, 2009). Σύμφωνα επίσης και με την McKenzie (2013), η εκπαίδευση των μαθητών αποτελεί το κλειδί για τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προς όφελος του κόσμου στο πλαίσιο της αναζήτησης και αξιοποίησης ενεργειακών συστημάτων χαμηλής ρύπανσης.
Με τη συγκεκριμένη Ιστοεξερεύνηση οι μαθητές μπορούν να ελέγξουν τις γνώσεις τους σχετικά με τις ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τη διερευνητική διαδικασία στις ομάδες εργασίας, αλλά και να επανεξετάσουν τις γνώσεις και αντιλήψεις τους χρησιμοποιώντας τα ψηφιακά οφέλη της τεχνολογίας.
3. ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ως Επέκταση αυτής της Ιστοεξερεύνησης θα μπορούσε να ήταν, οι μαθητές για παράδειγμα στο μάθημα των Εικαστικών να δημιουργήσουν ένα Κολάζ με εικόνες από τις Πηγές Ενέργειας ή από τις Ανανεώσιμες και τις Μη Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Εκπαιδευτικός : Αννούλα Παπαδοπούλου
Email: ananlimb@gmail.com
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |