Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
1. Το Σκεπτικό Επιλογής του Αντικειμένου
Μία από τις δραστηριότητες των μαθητών της Δ' τάξης του Δημοτικού σχολείου αποτελεί και το ποδήλατο. Στο σχολείο όμως, η αναφορά σε αυτό είναι περιορισμένη και έγκειται κυρίως σε συζητήσεις μεταξύ των μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό, κρίθηκε χρήσιμη η κατασκευή της συγκεκριμένης ιστοεξερεύνησης για την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου κυκλοφοριακής αγωγής και την ενημέρωσή τους γύρω από θέματα ασφάλειας.
2. Πλαίσιο Εφαρμογής της Ιστοεξερεύνησης
α) Εκπαιδευτικοί: Λόγω των δυνατοτήτων που παρέχει το θέμα για προεκτάσεις σε διάφορα πεδία
(μέσα μεταφοράς, ασφάλεια, κανόνες οδικής κυκλοφορίας, εξοικονόμηση ενέργειας, φυσική αγωγή κ.ά.) μπορούν να συνεργαστούν για τη συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων.
β) Μαθητές: Απευθύνεται στους μαθητές της Δ' τάξης του Δημοτικού Σχολείου που είτε χρησιμοποιούν ήδη είτε είναι εν δυνάμει χρήστες ποδηλάτου.
γ) Ένταξη στο πρόγραμμα: Λόγω των ποικίλων πεδίων που περιλαμβάνει το θέμα, όπως προαναφέρθηκε, προτείνεται να ενταχθεί στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης, σε συνδυασμό με το μάθημα των ΤΠΕ που πραγματοποιείται στα 800 πιλοτικά ολοήμερα δημοτικά σχολεία ΕΑΕΠ.
δ) Οργάνωση Ομάδων: Όπως φαίνεται και στην ενότητα "Εργασία", οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες. Αυτές κρίνεται σκόπιμο να είναι ανομοιογενείς και να οριστούν από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
ε) Προτεινόμενη έκβαση της εργασίας: Αφού ολοκληρωθούν οι επιμέρους παρουσιάσεις και το τελικό έργο, προτείνεται να συγκεντρωθούν και να αναρτηθούν όλα τα στοιχεία στο δικτυακό τόπο του σχολείου.
3. Διδακτικοί - Παιδαγωγικοί Στόχοι
Μετά το πέρας της ιστοεξερεύνησης οι μαθητές προβλέπεται να είναι ικανοί να:
1) Να εξιστορούν πληροφορίες από το παρελθόν μέχρι τις μέρες μας σχετικά με το ποδήλατο.
2) Να αναφέρουν τα θετικά στοιχεία του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου, συγκρίνοντάς το με τα άλλα μέσα μεταφοράς.
3) Να περιγράφουν τους κανόνες ασφαλείας που πρέπει να υφίστανται κατά την οδήγηση και κυκλοφορία με ποδήλατο.
4) Να αναφέρουν τους βασικούς κανόνες οδικής συμπεριφοράς του ποδηλάτη.
5) Να απαριθμούν τον απαιτούμενο εξοπλισμό του ποδηλάτου, αλλά και του ποδηλάτη.
6) Να παραθέτουν μερικά στατιστικά στοιχεία χρήσης του ποδηλάτου.
Αναπτυσσόμενες Δεξιότητες:
α) Όξυνση της οικολογικής συνείδησης των μαθητών και ευαισθητοποίησή τους γύρω από το θέμα της άσκησης μέσα από την καθημερινή δραστηριότητα της μεταφοράς.
β) Κοινωνικοποίηση των μαθητών, δεξιότητες δημοκρατικής συνείδησης και σεβασμού διαμέσου της εργασίας σε ομάδες.
γ) Ψυχοκινητικές δεξιότητες, κυρίως από την ομάδα των σκιτσογράφων.
δ) Δεξιότητες χρήσης τεχνολογίας. Συγκεκριμένα θα εξοικειωθούν με το PowerPoint και το Excel, τη χρήση του Διαδικτύου και των πηγών του, τη χρήση ηλεκτρονικών εγγράφων (είτε έγγραφα του Microsoft Word, είτε PDF έγγραφα).
ε) Όλοι οι μαθητές προβλέπεται να αναπτύξουν συναισθηματικές δεξιότητες γύρω από το θέμα της χρήσης του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου, καθώς και γύρω από το θέμα της ασφάλειας που πρέπει να διέπει τη χρήση αυτή.
στ) Οι μαθητές θα αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες τόσο κατά την εργασία τους σε ξεχωριστές ομάδες, όσο και κατά τη σύνθεση του τελικού προϊόντος, όπου όλη η τάξη θα αποτελέσει μια ομάδα, καθώς και κατά την παρουσίαση των έργων τους.
4. Αξιολόγηση
Για την αξιολόγηση παρατίθεται ένα διαβαθμισμένο πλαίσιο κριτηρίων στη σελίδα "Αξιολόγηση". Με βάση αυτό αξιολογείται το έργο της κάθε ομάδας. Την αξιολόγηση μπορεί να την κάνει μόνο ο καθηγητής, αλλά θα μπορούσαν να συμμετέχουν σ� αυτήν και οι μαθητές (πιθανή χρήση συνδυασμού αυτοαξιολόγησης της προσπάθειάς τους και ετεροαξιολόγησης μεταξύ των ομάδων).
5. Επίλογος
Μετά από όσα προαναφέρθηκαν γίνεται σαφές ότι πιστεύουμε στη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής από μικρή ηλικία για τους μαθητές μας. Υποστηρίζουμε μάλιστα ότι η προσπάθεια θα έχει απήχηση και θα προσελκύσει το ενδιαφέρον του συνόλου των μαθητών. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν όλοι για το καλύτερο.
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |