Σελίδα Εκπαιδευτικού
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |
Διάρκεια
6 διδακτικές ώρες
Τάξη Εφαρμογής : Ε', Στ΄ Δημοτικού
Ένταξη στο Α.Π.Σ.: Το προτεινόμενο διδακτικό σενάριο αφορά στη διδασκαλία του καλλιτεχνικού ρεύματος του ρεαλισμού στη ζωγραφική σε μαθητές της Ε' και Στ΄ Δημοτικού στα πλαίσιο του μαθήματος των Εικαστικών. Συγκεκριμένα, συνδέεται με την ενότητα “Ρεαλισμός» του κεφαλαίου Δ΄ “Ιστορία της Τέχνης” στο σχολικό βιβλίο «Εικαστικά Παρατηρώ & δημιουργώ, Ε΄& Στ΄ τάξης», η οποία προσεγγίζεται διαθεματικά.Θα μπορούσε, να συνδέσει την ενότητα 16 «Μουσεία» της μαθήματος της Γλώσσας με την ενότητα “Ρεαλισμός» στο βιβλίο των Εικαστικών της Στ΄ τάξης.
Σκοπός: Να μελετήσουν το καλλιτεχνικό κίνημα του ρεαλισμού και να απολαύσουν ως θεατές και δημιουργοί αντιπροσωπευτικά του έργα.
Επιμέρους στόχοι: Να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ρεαλισμού και να περιγράψουν το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναδύθηκε.
Να σχολιάσουν κριτικά τα μορφικά στοιχεία-υλικά, τα θέματα και το περιεχόμενο των έργων του.
Να χρησιμοποιήσουν στον προφορικό και γραπτό λόγο τους απαραίτητους όρους που περιγράφουν κατηγορίες ζωγραφικών έργων ανάλογα με το θέμα τους.
Να εφαρμόσουν τις τεχνικές του ρεαλισμού για να εκφραστούν ελεύθερα, δημιουργώντας εικόνες με ρεαλιστική προσέγγιση ( π.χ. να εκτελούν έργα με λεπτομέρεια, να αποδίδουν με ρεαλιστικά χρώματα τη φύση).
Να αναγνωρίζουν μέσα από πολλές πηγές του διαδικτύου τις κατάλληλες για τη θεματική που επιζητούν και να επιλέγουν από εκεί τις πληροφορίες που τους βοηθούν στη λύση του προβλήματός τους.
Να συνθέτουν, κριτικά, πληροφορίες, και να οργανώνουν τεκμηριωμένα και με σαφήνεια τις ιδέες τους στον γραπτό και προφορικό τους λόγο.
Υποκείμενη θεωρία μάθησης: Η ιστοεξερεύνηση επικεντρώνεται στην ενεργοποίηση των μαθητών και υποστηρίζει την ομαδοσυνεργατική και διερευνητική μάθηση σύμφωνα με το εποικοδομητικό μοντέλο. Επιδιώκεται η επίλυση προβλημάτων βάσει πληροφοριών που βρίσκουν οι μαθητές/τριες, κυρίως, από τον παγκόσμιο ιστό ως δημιουργικοί ερευνητές και όχι ως απλοί περιηγητές. Οι μαθητές οικοδομούν γνώσεις μέσω δραστηριοτήτων διαθεματικής προσέγγισης, όπου διαμοιράζουν ιδέες και ανταλλάσσουν απόψεις, αναπτύσσοντας δεξιότητες υψηλού επιπέδου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και εμψυχωτικός.
Οι μαθητές αυτών των τάξεων βρίσκονται στο στάδιο του οπτικού ρεαλισμού και απολαμβάνουν να παριστάνουν σκηνές που βλέπουν γύρω τους. Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί, συντονίζει, και εμψυχώνει, τονώνοντας την αυτοπεποίθησή τους, χωρίς να σχολιάζει τα έργα τους για την πιστότητα που έχουν με την πραγματικότητα.
Πρόβλεψη δυσκολιών
Στην περίπτωση που λόγω τεχνικού προβλήματος δεν υπάρχει σύνδεση στο διαδίκτυο, το σενάριο δεν θα υλοποιηθεί γιατί όλες οι πληροφορίες που χρειάζονται οι μαθητές προέρχονται από κατευθυνόμενη αναζήτηση στο διαδίκτυο, σε δικτυακούς τόπους επιλεγμένους από τον εκπαιδευτικό. Θα πρέπει να διευκρινιστούν, επίσης, στα παιδιά, αμέσως με το που θα δοθούν οι ρόλοι στις ομάδες που θα χωριστούν, τα χαρακτηριστικά αυτών των επαγγελμάτων, μιας και τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν είναι εξοικειωμένα με αυτά τα επαγγέλματα και δεν θα είναι εύκολο να υιοθετήσουν τον ρόλο που τους ανατίθεται. Οι μαθητές, τέλος, αν δεν είναι εξοικειωμένοι με τα λογισμικά επεξεργασίας κειμένου και παρουσιάσεων θα χρειαστούν πολύ περισσότερο χρόνο.
Επεκτάσεις
Στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πρότζεκτ με θεματική την Ιστορία της Τέχνης, η ιστοεξερεύνηση αυτή μπορεί να αποτελέσει το 1ο μέρος μιας σειράς ιστοεξερευνήσεων που μελετούν και άλλα καλλιτεχνικά ρεύματα. Θα μπορούσε, δηλαδή να επεκταθεί, ανάλογα, και σε άλλα θέματα όπως «Κοιτάζοντας έναν πίνακα- Ιμπρεσιονισμός, -Εξπρεσιονισμός, -Ποπ Αρτ» κτλ., ολοκληρώνοντας, έτσι, όλες τις ενότητες του κεφαλαίου Δ΄ Ιστορία της Τέχνης στο βιβλίο των Εικαστικών.
Οργάνωση Τάξης - Εφικτότητα Σχεδίασης
Το συγκεκριμένο σενάριο υλοποιείται στο εργαστήριο της Πληροφορικής. Στο εργαστήριο υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο σε όλους τους υπολογιστές. Οι μαθητές άλλοτε εργάζονται ατομικά όπως δραστηριότητες αξιολόγησης και άλλοτε ομαδικά, σε ομάδες των 3-4 ατόμων όπου κάθε μέλος έχει και ένα ρόλο. Οι ομάδες έχουν μεικτή σύνθεση όσο αφορά το φύλο, τις επιδόσεις και την εξοικείωση των μαθητών με τους υπολογιστές. Τις ομάδες ορίζει ο εκπαιδευτικός Τα μέλη της ομάδας μέσα από τις δραστηριότητες που τους δίνονται συνεργάζονται, αναπτύσσοντας δημιουργική και κριτική σκέψη για την επίτευξη ενός κοινού σκοπού.
Βιβλιογραφία
Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind, In Chapter 4, What the Arts Teach and How It Shows. Yale University Press.
Βούρας, Χ. (2009, 3 22). Ο ρεαλισμός στις Τέχνες τον 19ο αιώνα. Ανάκτηση 4 12, 2018, από http://christosb.blogspot.gr/2009/03/19.html
Μαγουλιώτης, Α. Ν., & Τσιπλητάρης, Α. (n.d.). Εικαστικά Ε΄& Στ΄Δημοτικού Παρατηρώ & Δημιουργώ Βιβλίο Δασκάλου. Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ'.
Ντόβα, Β. (2014, 05 27). Μια Ιστοεξερεύνηση για τις Ιστοεξερευνήσεις. Ανάκτηση από OpenWebQuest Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: https://digedu.korinthos.uop.gr/openwebquest/view/index.php?wq=775
Τζιμογιάννης, Α. (2016, 3 15). Διαδίκτυο_ WebQuests.pdf. Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΚΕΠ-5). Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ανάκτηση 2 18, 2019, από https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=SEP304&openDir=/5ba9f3deVuYz
Συζήτηση και σχόλια για την Ιστοεξερεύνηση |