Η Κυρία Ανακύκλωση

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Διαδικασία

Δραστηριότητα 1η : Όλοι μαζί μια ομάδα!

Στόχος: Να χαλαρώσετε και να μπείτε σιγά-σιγά στο πνεύμα της συνάντησης.

Περιγραφή: Στέκεστε σε κύκλο και σας δίνω σε ένα από ένα υλικό που ανακυκλώνεται και το καλείστε  να πείτε το όνομά του και ένα υλικό που μπαίνει στον κάδο της ανακύκλωσης με βάση το πρώτο γράμμα του ονόματός σας. Για παράδειγμα: «Με λένε Τάσο , τενεκεδάκι αλουμινένιο», «Με λένε Χριστίνα , χαρτί»… Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κάποιο υλικό που ανακυκλώνεται από αυτό το γράμμα,  πρέπει να βρειτε υλικό από το δεύτερο γράμμα του ονόματός σας. Για παράδειγμα: «Με λένε Ιάσονα, αλουμινόχαρτο»… Το κουτάκι πηγαίνει από χέρι σε χέρι μέχρι να συστηθούμε όλοι. Στο τέλος, χωρίζεστε  σε 4 ομάδες (κόκκινη, πράσινη, κίτρινη, μπλε) και κάθεστε στις καρέκλες με βάση το χρώμα τους. Ο διαχωρισμός γίνεται προσπαθώντας να τηρηθεί ο ίδιος αριθμός παιδιών σε κάθε ομάδα (αν είναι δυνατόν).

Δραστηριότητα 2η : Τι λέτε; Ξεκινάμε;

 Στόχος: Να δοθούν τα πρώτα ερεθίσματα και βασικές πληροφορίες για το πρόβλημα των απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως προτεινόμενη λύση.

 Περιγραφή: Αναφερόμαστε στο θέμα της ημέρας. Σημαντικό είναι να υπάρχει διάδραση με τα παιδιά, για αυτό ξεκινάμε με το να πληροφορηθούμε τι ξέρουν τα ίδια για το θέμα. Συζητούμε για το βιβλίο που διάβασαν. Αναρτούμε στην οθόνη / πίνακα ένα ερωτηματολόγιο και μας το συμπληρώνουν προφορικά (μία-μία ερώτηση) ή γραπτά. Κάνουμε διάλογο  με βάση τις απαντήσεις που έχουν δοθεί. Δείχνουμε την παρουσίαση.

Το ήξερες;

1. Ποιο είναι το πρόβλημα των απορριμμάτων και γιατί είναι πρόβλημα;

 2. Ποια υλικά ανακυκλώνονται;

3. Για ποιο λόγο κάνουμε ανακύκλωση;

Δραστηριότητα 3η: Μάθε παίζοντας!

Στόχος: Συνεργάζεστε  σε ομάδες και να εκτιμάτε  το διάστημα που κάποια απορρίμματα παραμένουν στη χωματερή. Επίσης, θέλω να αναλογιστείτε  τις περιβαλλοντικές συνέπειες της μη ανακύκλωσης.

Περιγραφή: Δίνω  στις ομάδες την παρακάτω λίστα με υλικά απορριμμάτων:

 • Αλουμινένιο κουτάκι

 • μπανανόφλουδα

 • αποτσίγαρο

 • ίνες βαμβακιού

 • γυάλινο μπουκάλι

 • δερμάτινη μπότα

 • χαρτοσακούλα

 • πλαστικό διχτάκι

 • πλαστική κανάτα

• λαστιχένια σόλα

• ποτήρι από φελιζόλ

 • τενεκεδένιο κουτάκι

 • μάλλινη κάλτσα

 Αρχικά συζητάμε:

 • τι κοινό έχουν όλα αυτά τα υλικά.(Καταλήγουμε ότι αυτά τα υλικά πιθανό να καταλήξουν στη χωματερή κάποια μέρα).

 • τι θα συμβεί στα υλικά αυτά όταν πάνε στη χωματερή;

• πόσο χρόνο πιστεύετε ότι θα παραμείνουν εκεί;

  • θα εξαφανιστούν/αποσυντεθούν αμέσως ή θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να πιάνουν χώρο στη χωματερή;

Στη συνέχεια ανά ομάδες  θέλω να κατατάξετε  τα υλικά κατά χρόνο αποσύνθεσης σύμφωνα με τη δική σας εκτίμηση από αυτό που θα αποσυντεθεί πιο γρήγορα ως αυτό που θα αποσυντεθεί πιο αργά. Αφού ολοκληρώσετε  την εργασία, αξιολογήστε  το αποτέλεσμα (ένας εκπρόσωπος κάθε ομάδας το διαβάζει) και έπειτα σας  δίνω  τη σωστή σειρά (την προβάλλω  στην οθόνη).

 Η σωστή σειρά

• μπανάνα

 • χαρτοσακούλα

 • ίνες βαμβακιού

 • μάλλινη κάλτςα

 • αποτσίγαρο

• δερμάτινη μπότα

 • λαστιχένια σόλα

 • τενεκεδένιο κουτάκι

 • αλουμινένιο κουτάκι

 • πλαστικό διχτάκι

 • πλαστική κανάτα

 • ποτήρι από φελιζόλ

 • γυάλινο μπουκάλι

 Έπειτα,θέλω να εκτιμήσετε πόσο χρόνο (εβδομάδες, μήνες, χρόνια) πιστεύετε  ότι χρειάζεται το κάθε υλικό για να αποσυντεθεί.

Και πάλι, μόλις ολοκληρώσετε την εργασία, θα σας δείξω  στην οθόνη το σωστό αποτέλεσμα.

 • Μπανάνα (3-4 εβδομάδες)

• Χαρτοσακούλα (1 μήνας)

• ίνες βαμβακιού (5 μήνες)

 • μάλλινη κάλτσα (1 χρόνος)

• αποτσίγαρο (2 με 5 χρόνια)

• δερμάτινη μπότα (40 με 50 χρόνια)

• λαστιχένια σόλα (50 με 80 χρόνια)

• τενεκεδένιο κουτάκι (80 με 100 χρόνια)

• αλουμινένιο κουτάκι (200 με 500 χρόνια)

 • πλαστικό διχτάκι (περίπου 450 χρόνια)

• πλαστική κανάτα (1 εκατομμύριο χρόνια)

 • ποτήρι από φελιζόλ (άγνωστο, ίσως για πάντα;)

 • γυάλινο μπουκάλι (άγνωστο, ίσως για πάντα;)

Τέλος συζητάμε τα παρακάτω:

 • Τα στοιχεία αυτά τι σας λένε για τις χωματερές;

• Πιστεύετε ότι τα απορρίμματα αποσυντίθενται αρκετά γρήγορα ώστε να δώσουν χώρο σε νέα;

 • Οι χωματερές θα γεμίσουν κάποια στιγμή;

 • Μπορείτε να καταλάβετε από αυτό τη σημασία της ανακύκλωσης; Γιατί;

 

Δραστηριότητα 4η: Τι μπορούμε να κάνουμε!

 Στόχος: Η Ανακύκλωση ξεκινά από τον καθένα μας ατομικά, ωστόσο σε συλλογικό επίπεδο θα μπορούσαν ομάδες/οργανισμοί να παίξουν έναν αποφασιστικό ρόλο στη διαδικασία. Στόχος είναι να εξετάσετε τις δυνατότητες της συλλογικής διαχείρισης στην υποστήριξη της αλλαγής.

 Περιγραφή: Μέσα από παιχνίδι ρόλων, θέλω  να ανακαλύψετε πως διαφορετικές ομάδες μπορούν να συμβάλλουν στην εξάπλωση της διαδικασίας της ανακύκλωσης και επομένως της μείωσης των απορριμμάτων και της προστασίας του περιβάλλοντος. Έτσι καλείστε ανά ομάδες να δημιουργήσετε  μία καμπάνια ενημέρωσης για την προώθηση της ανακύκλωσης. Η καμπάνια ενημέρωσης θα αναπτύσσεται μέσω ενός πλάνου ενεργειών προώθησης, μηνυμάτων και σλόγκαν, έντυπου υλικού προώθησης (π.χ. αφίσα), ραδιοφωνικού σποτ, κ.λπ.

 Οι ομάδες που θα εργαστούν μπορεί να είναι:

  Κίτρινη ομάδα                                         Δημοτική Αρχή

Κόκκινη ομάδα                                         Σχολείο

Μπλε ομάδα                                             ΜΚΟ

 Πράσινη ομάδα                                        Φορέας Περιβαλλοντικής Διαχείρισης

  Οι ομάδες εργασίες θα πρέπει να λάβετε υπόψη :

 • Να απαντάτε  στο θέμα

 • Να βρείτε τρόπους προώθησης

 • Οι τρόποι αυτοί να έχουν αποτέλεσμα και να κάνουν τη διαφορά

 • Πώς βεβαιώνονται ότι θα έχουν αποτέλεσμα;

Περιγραφή δραστηριοτήτων: Η κάθε ομάδα ανάλογα του ποια είναι και αφού εργαστεί πάνω στην καμπάνια υπό μορφή brainstorming θα παρουσιάσει:

1. το πλάνο ενεργειών προώθησης (σε μορφή διαγράμματος)

2. τα μηνύματα ή/και σλόγκαν

 3. την αφίσα ή/και το ραδιοφωνικό σποτ

 

Δραστηριότητα 5η : Έργο Ανακύκλωσης

Στόχος: Να εμπνευστείτε  και να δημιουργήσετε το δικό σας έργο τέχνης (trash art).

Περιγραφή: Να  διαλέξετε τα ανακυκλώσιμα υλικά που θέλετε να χρησιμοποιήσετε και δημιουργήστε τα δικά σας μοναδικά έργα.  

Δραστηριότητα 6η : Ερευνώ & Βελτιώνω τον κόσμο γύρω μου

 Στόχος: Να διαδοθούν τα μηνύματα της διαχείρισης των απορριμάτων – ανακύκλωσης και έξω από τη σχολική κοινότητα, λειτουργώντας το σχολείο ως μοχλός ευαισθητοποίησης και αφύπνισης των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και ειδικότερα της ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ & της ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ ως ένας κύριος παράγοντας για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής.

 Περιγραφή: Αφορά την ανάπτυξη δράσης διάδρασης των μαθητών με το οικογενειακό τους περιβάλλον και την τοπική κοινωνία. Κατάρτιση ερωτηματολογίου έρευνας και υλοποίηση έρευνας για το βαθμό ανακύκλωσης στο περίγυρο. Ανάπτυξη σχεδίου δράσης μαθητών σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς για τη βελτίωση της ανακύκλωσης / διαχείρισης απορριμμάτων σε τοπικό επίπεδο.