Διαδικασία
Δραστηριότητα 1η Πρώτη προσέγγιση και σχολιασμός του κειμένου (κοινή για όλους/ες τους/τις μαθητές/-τριες)
Αφού μελετήσετε προσεκτικά το συγκεκριμένο απόσπασμα (Ιλιάδα, Ραψ. Α΄, στ. 34-53) μεταβαίνοντας στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διαδραστικού βιβλίου της Ιλιάδας στο περιβάλλον του ψηφιακού σχολείου, μπορείτε να ακούσετε επίσης την ανάγνωση του αποσπάσματος (από την αρχή μέχρι το 3:46΄). Να καταγράψετε τις πληροφορίες, με βάση το συγκεκριμένο απόσπασμα, απαντώντας στα ερωτήματα: Τι συμβαίνει; Πού; Πότε; Πώς και γιατί οδηγήθηκαν τα πράγματα εκεί; Ποιος/οι είναι υπεύθυνος/οι γι' αυτό;
Δραστηριότητα 2η Διερεύνηση, σύγκριση, συζήτηση, καταγραφή (σε ομάδες)
Είναι η κατάλληλη στιγμή να αναλάβετε δράση μέσα στις ομάδες, υιοθετώντας συγκεκριμένους ρόλους. Θα δημιουργήσετε τέσσερις ομάδες, των πέντε ατόμων η καθεμία με βάση τα ενδιαφέροντά σας και κατανέμοντας αρμοδιότητες στα μέλη (συντονιστής, ερευνητής/-ές, χειριστής Η/Υ, γραμματέας, ίσως και εκπρόσωπος/παρουσιαστής), προκειμένου να προσεγγίσετε τις αντίστοιχες πηγές πληροφοριών: ΟΜΑΔΑ 1η - Οι φιλόλογοι, ΟΜΑΔΑ 2η - Οι ιστορικοί, ΟΜΑΔΑ 3η - Οι ιατροί, ΟΜΑΔΑ 4η - Οι καλλιτέχνες.
ΟΜΑΔΑ 1η - Οι φιλόλογοι
Οι μαθητές/-τριες-φιλόλογοι θα επισκεφθείτε την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας και συγκεκριμένα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας "Μνημοσύνη" θα αναζητήσετε το απόσπασμα από τον Πρόλογο της τραγωδίας του Σοφοκλή Οἰδίπους Τύραννος, στίχ. 22-30, και αφού το διαβάσετε από τη μετάφραση, θα εστιάσετε στην περιγραφή των συνεπειών του λοιμού στην πόλη των Καδμείων και θα αναζητήσετε ομοιότητες και διαφορές στον τρόπο της περιγραφής του λοιμού ανάμεσα στα δύο αποσπάσματα. Μπορείτε να αναζητήσετε έργα της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας, είτε στις διευθύνσεις που παρατίθενται (εδώ και εδώ) είτε αξιοποιώντας μια μηχανή αναζήτησης. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε κι ένα σύντομο διήγημα του Αλέξ. Παπαδιαμάντη με τίτλο "Η χολεριασμένη". Αφού συλλέξετε το υλικό σας, έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο εναλλακτικές προτάσεις: να δημιουργήσετε μια παρουσίαση των εκδόσεων των έργων που γνωρίσατε, επιλέγοντας κάποια από αυτά, συμπεριλαμβάνοντας και μια σύντομη παρουσίαση του περιεχομένου τους. Είτε εναλλακτικά να διαμορφώσετε τη βιτρίνα ενός σύγχρονου εικονικού/ψηφιακού βιβλιοπωλείου με “ευπώλητα” βιβλία σε καιρό πανδημίας.
ΟΜΑΔΑ 2η - Οι ιστορικοί
Οι μαθητές/-τριες-ιστορικοί θα επισκεφθείτε την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας και συγκεκριμένα θα αναζητήσετε το απόσπασμα από την Ιστορία του Θουκυδίδη που αναφέρεται στο λοιμό που ξέσπασε στην Αθήνα το καλοκαίρι του 430 π.Χ., κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου. Δίνονται δύο δυνατότητες προσέγγισης του κειμένου: είτε από τις “Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση” (όπου το κείμενο δίνεται σε μετάφραση του Ε. Βενιζέλου) ή εναλλακτικά, εφόσον από τα Σώματα κειμένων της αρχαίας ελληνικής και συγκεκριμένα το Ανθολόγιο της Αττικής Πεζογραφίας (όπου το κείμενο δίνεται επίσης και σε νεοελληνική μετάφραση του Ε. Λαμπρίδη), και αφού το διαβάσετε, θα εστιάσετε στην περιγραφή των συνεπειών του λοιμού στην πόλη των Αθηναίων. Στη συνέχεια μπορείτε να αναζητήσετε ομοιότητες και διαφορές στον τρόπο της περιγραφής του λοιμού ανάμεσα στα δύο αποσπάσματα. Μπορείτε ακόμη να παρακολουθήσετε ένα βίντεο που αναφέρεται στην «ισπανική γρίπη», η οποία εκδηλώθηκε το 1918, κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο εκατομμυρίων ανθρώπων. Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο για την ισπανική γρίπη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχουν ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες (π.χ. Wikipaedia) ή οι μηχανές αναζήτησης. Αφού συλλέξετε το υλικό σας, έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο εναλλακτικές προτάσεις: να δημιουργήσετε μια παρουσίαση με φωτογραφικό υλικό από την εποχή του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και της ισπανικής γρίπης, εστιάζοντας στην επίδραση της πανδημίας στη ζωή των ανθρώπων. Είτε εναλλακτικά να δημιουργήσετε μια αφίσα της εποχής που θα μπορούσε να συστήνει αντίστοιχα μέτρα προστασίας (χρήση μάσκας, κοινωνική απόσταση κ.ά.).
ΟΜΑΔΑ 3η - Οι ιατροί
Οι μαθητές/-τριες-ιατροί θα παρακολουθήσετε ένα βίντεο που αναφέρεται στα αίτια της νόσου Covid-19, που πήρε διαστάσεις πανδημίας, επιφέροντας πολλούς θανάτους σε παγκόσμιο επίπεδο, εστιάζοντας στην περιγραφή των αιτίων. Να συζητήσετε και να σχολιάστε με τα μέλη της ομάδας σας το περιεχόμενο του βίντεο που παρακολουθήσατε, εστιάζοντας στις ιδιαίτερες συνθήκες και στα αίτια της συγκεκριμένης πανδημίας. Μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας αλλά και την επίσημη ιστοσελίδα για την πανδημία του ελληνικού κράτους και να συλλέξετε στοιχεία και πληροφορίες για τα ιατρικά δεδομένα που σχετίζονται με τη σύγχρονη πανδημία Covid-19. Αφού επεξεργαστείτε το υλικό σας, έχετε τη δυνατότητα στα μέλη της ομάδας να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο εναλλακτικές προτάσεις: να διαμορφώσετε μια αφίσα με τα μέτρα προστασίας που αφορούν στον χώρο του σχολείου και πρόκειται να αναρτηθεί σε κεντρικά και συχνά επισκέψιμα σημεία στο σχολικό περιβάλλον. Είτε εναλλακτικά να δημιουργήσετε μια παρουσίαση με θέμα τα επικαιροποιημένα μέτρα προστασίας στο σχολείο για την ενημέρωση μαθητών/-τριών.
ΟΜΑΔΑ 4η - Οι καλλιτέχνες
Οι μαθητές/-τριες-καλλιτέχνες θα επισκεφθείτε και θα περιηγηθείτε στις συλλογές της Europeana που φιλοξενούνται κάτω από τον τίτλο “Pandemics”, με ποικίλο θεματικό και τεχνοτροπικό περιεχόμενο. Να συζητήσετε και να σχολιάσετε το περιεχόμενο, εστιάζοντας στους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης σε καιρό πανδημίας, Μπορείτε να επισκεφθείτε και να περιηγηθείτε τη συλλογή της Europeana που αφορά στις μάσκες και στα προστατευτικά καλύμματα για το κεφάλι που συνδέονται με την προστασία, τη λατρεία, την παράδοση ή τη μόδα. Έχετε να επιλέξετε ανάμεσα σε δύο εναλλακτικές προτάσεις: να φτιάξετε ένα δικό σας δημιούργημα (ποίημα, μάσκα κ.ά.) ή μια παρουσίαση συλλογής έργων άλλων καλλιτεχνών σχετικών με την πανδημία.
Δραστηριότητα 3η Κοιτώντας στο φως:
Μπορείτε να δείτε τα παγκόσμια δεδομένα της Covid-19 από το Πανεπιστήμιο του John Hopkins. Στον ψηφιακό πίνακα που έχει διαμορφωθεί, μπορείτε να αναρτήσετε (ο καθένας και η καθεμία) ό,τι εσείς επιλέγετε ως ένα επιλογικό σχόλιο για το φαινόμενο του "λοιμού" με το οποίο ασχοληθήκατε, κρατώντας την ελπίδα, κοιτώντας ...στο φως, όπως βλέπετε και στη χαρακτηριστική φωτογραφία από το Νοσοκομείο της Γιουχάν.