Διαδικασία
Στάδιο 1ο:
Θα χωριστείτε σε πέντε ομάδες 4 μαθητών. Τα μέλη της κάθε ομάδας πρέπει να αναλάβουν από ένα καθορισμένο ρόλο μετά από συνεννόηση μεταξύ τους. (Χειριστής Η/Υ, Συντονιστής, Ερευνητής και Συντάκτης). Κάθε ομάδα, ανάλογα με την κατηγορία που έχει αναλάβει, θα εκπονήσει μια εργασία, στο περιβάλλον που της ζητείται, με τα στοιχεία που έχει ακολουθώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
1η ομάδα: «Το ιστορικό πλαίσιο»
Αφού αντλήσετε πληροφορίες από τους συνδέσμους (βλ. Πηγές - Μέσα) να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις, δημιουργώντας μια παρουσίαση PowerPoint:
- Πότε, πού, από ποιους διαμορφώθηκε ο Μυκηναϊκός πολιτισμός και γιατί ονομάστηκε έτσι;
- Πού εγκαταστάθηκαν τα ελληνικά φύλα και ποια είναι τα σπουδαιότερακέντρα του Μυκηναϊκού κόσμου;
- Από πού αντλούμε πληροφορίες για τον Μυκηναϊκό πολιτισμό;
-
Ποια εποχή αρχίζει να παρακμάζει το Μυκηναϊκό κράτος και για ποιο
λόγο;
2η ομάδα: «Η κοινωνία»
Αφού μελετήσετε τις πληροφορίες που θα βρείτε στους συνδέσμους (Πηγές - Μέσα) να απαντήσετε σύντομα σε ένα αρχείο word στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Ποια είναι η μυκηναϊκή ιεραρχία; Ποια τα καθήκοντα του Wanax, (άνακτας) Lawagetas, (εκείνος που άγει το λαό);
- Ποιος ο ρόλος της τάξης των ευγενών, τι ήταν ο damo, οι doero και doera; Ποια άλλη τάξη πρόσφερε στον τομέα της εργασίας;
- Ποιες οι μυκηναϊκές νεκρικές τελετές και από πού τις γνωρίζουμε, Πού βρίσκονταν τα μυκηναϊκά νεκροταφεία; Τι ήταν οι κιβωτιόσχημοι τάφοι, οι λακκοειδείς, οι θαλαμοειδείς, οι θολωτοί (επιγραμματικά); Τι ήταν τα κτερίσματα;
- Ποιες οι ενδυματολογικές προτιμήσεις των Μυκηναίων.
- Τι ήταν οι αθλητικές εκδηλώσεις; Ποια τα κυριότερα αθλήματα; Πότε και πού γίνονταν αθλητικοί αγώνες; Τελούνταν τα ταυροκαθάψια στις Μυκήνες; Πού χρησιμοποιούνταν το άρμα; Ποια η προσφορά των αθλημάτων στη μυκηναϊκή κοινωνία;
- Ποια είναι τα μουσικά όργανα; Από πού προέρχονται οι πληροφορίες μας; Ποιος ο ρόλος της μουσικής στις θρησκευτικές τελετουργίες;
3η ομάδα: «Η Γλώσσα και η γραφή»
Αφού περιηγηθείτε στους συνδέσμους (βλ. Πηγές - Μέσα) να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις, δημιουργώντας έναν εννοιολογικό χάρτη με τη βοήθεια του mindomo:
-
Ποιοι οι λόγοι δημιουργίας της Γραμμικής Β ́; Γιατί και από ποιον ονομάστηκε έτσι; Από τι αποτελείται και ποια είναι τα βασικά της γνωρίσματα; Πώς και πού είναι
γραμμένα τα κείμενα; Ποιες έννοιες καταγράφονται κυρίως στις πινακίδες σε Γραμμική Β ́ και με ποια σύμβολα αποδίδονται; Γιατί σώθηκαν; Πότε σταμάτησε η χρήση της; - Πότε και από ποιον έγινε η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β ́; Γιατί η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β ́ αποτελεί τεκμήριο που αποδεικνύει την ελληνικότητα του Μυκηναϊκού πολιτισμού;
4η ομάδα: «Η τέχνη»
Αφού μελετήσετε το αντίστοιχο υλικό (βλ. Πηγές - Μέσα) να απαντήσετε σύντομα σε ένα αρχείο word στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Να επισημάνετε τα χαρακτηριστικά της μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής α) για τα ανάκτορα και β) για τους τάφους;
- Πότε χρονολογούνται τα περισσότερα δείγματα τοιχογραφιών, γιατί δημιουργούνταν, ποια τα χρώματα που χρησιμοποιούνταν και ποιο το θεματολόγιό τους; Σε τι είδους κτίσματα εντοπίζονται οι μυκηναϊκές τοιχογραφίες και ποιους σκοπούς εξυπηρετούσαν;
- Ποιοι είναι οι βασικοί τύποι αγγείων ;
- Ποια είναι τα είδη των μετάλλων που χρησιμοποιούσαν οι Μυκηναίοι; Ποιος εμπορευόταν και διένειμε τα μέταλλα; Πού βρίσκονταν τα εργαστήρια; Πού χρησιμοποιούνταν τα πολύτιμα μέταλλα; Τι είδους όπλα υπήρχαν κατά τη μυκηναϊκή εποχή (επιγραμματικά);
- Ποια τα χαρακτηριστικά της μυκηναϊκής υφαντικής;
- Πώς χρησιμοποιούνταν οι σφραγίδες και ποια πετρώματα χρησιμοποιήθηκαν;
5η ομάδα: «Η θρησκεία»
Αφού μελετήσετε τις πηγές (βλ. Πηγές - Μέσα), να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις δημιουργώντας μια παρουσίαση PowerPoint:
- Από πού προέρχονται τα πρώτα στοιχεία για τη μυκηναϊκή λατρεία;
- Ποιες ήταν οι θεότητες;
- Ποια τα αγαπημένα θέματα της θρησκευτικής εικονογραφίας; Ποια είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από τη μελέτη των εικονιστικών παραστάσεων; Ποια τα ιερά σύμβολα; Ποια τα είδη των λατρευτικών προσφορών; Ποια είναι τα πιο χαρακτηριστικά λατρευτικά αντικείμενα των Μυκηναίων; Πού ήταν τοποθετημένα τα ειδώλια;
- Ποια είναι τα μέλη του ιερατείου (άνδρες – γυναίκες); Ποιες είναι οι σχέσεις ιερατείου και πολιτικής εξουσίας;
Στάδιο 2ο:
Στάδιο 3ο:
Όλες οι ομάδες μαζί θα δημιουργήσουν μία παρουσίαση PowerPoint για τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, την οποία θα αναρτήσουν στο ιστολόγιο του σχολείου.