Διαδικασία
Χωρισμός ομάδων - Συνεργασία
Οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν εφαρμόζοντας τη Συνεργατική Συναρμολόγηση (Jigsaw), μία από τις πιο δημοφιλείς τεχνικές για την προώθηση της συνεργασίας και συζήτησης μεταξύ των μελών μιας κοινότητας , όπου κάθε κομμάτι-μαθητής είναι αναγκαίο και απαραίτητο για την επιτυχή συμπλήρωση και το σχηματισμό της συνολικής εικόνας (επίλυσης προβλήματος ή ολοκλήρωσης του έργου).
Βήματα
- Το αρχικό πρόβλημα ή θέμα χωρίζεται από τον εκπαιδευτικό σε υπο-θέματα (υπο-προβλήματα) τα οποία καταγράφονται σε ειδικά Φύλλα Εργασίας (expert sheets). Τα ειδικά Φύλλα Εργασίας μπορεί να περιλαμβάνουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι μαθητές καθώς επίσης και ένα outline του υποθέματος με τη μορφή ερωτημάτων. Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες (Jigsaw Groups). Παρουσιάζεται το πρόβλημα και ανατίθεται σε κάθε μέλος της ομάδας ένα διαφορετικό τμήμα του. Ο εκπαιδευτικός μοιράζει τα ειδικά Φύλλα Εργασίας σε κάθε μαθητή της ομάδας Jigsaw, ο οποίος παίρνει τον ρόλο του ειδικού (expert) για το συγκεκριμένο τμήμα του αρχικού θέματος/προβλήματος.
- Οι μαθητές που έχουν αναλάβει το ίδιο τμήμα του προβλήματος «δουλεύουν» σε ομάδες ειδικών (Experts Groups) εμβαθύνοντας στο θέμα τους, ανταλλάσοντας ιδέες και προετοιμάζοντας τον τρόπο που θα παρουσιάσουν τις γνώσεις που αποκόμισαν στις αρχικές τους ομάδες (Jigsaw Groups). Έτσι οι επί μέρους ειδικοί στο κάθε θέμα συναντώνται, συζητούν, αναλύουν, εξετάζουν, συμφωνούν και καταλήγουν στην καλύτερη λύση ή στην ολοκληρωμένη παρουσίαση του θέματος που έχουν αναλάβει. Δίνουμε χρόνο στις ομάδες ειδικών να συζητήσουν τα βασικά σημεία, να βελτιώσουν και να συμπληρώσουν τυχόν ατέλειες. Εάν υπάρχει η δυνατότητα τους επιτρέπεται να εμβαθύνουν στο θέμα τους μέσα από διερεύνηση στο διαδίκτυο.
- Ο κάθε μαθητής παρουσιάζει στην ομάδα του την εργασία του. Κάθε μέλος της ομάδας παρουσιάζει τις γνώσεις που απέκτησε, απαντά στις ερωτήσεις των άλλων μελών και όλοι μαζί προσπαθούν να επιλύσουν το συνολικό πρόβλημα και να κατανοήσουν καλύτερα το θέμα.