Διαδικασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΑ ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΚΛΑΣΜΑΤΑ
Ταυτότητα σεναρίου
Τίτλος: Ισοδύναμα κλάσματα
Γνωστική περιοχή: Άλγεβρα
Χρόνος υλοποίησης: 4 Διδακτικές ώρες
Τάξεις: Στ΄ Δημοτικού και Α΄ Γυμνασίου
Θέμα:
Το σενάριο αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας της διδακτικής ενότητας Κεφάλαιο 21 του βιβλίου μαθηματικών της Στ΄ Δημοτικού και Κεφάλαιο 2.2 του βιβλίου μαθηματικών της Α΄ Γυμνασίου, με την χρήση της τεχνολογίας που αφορά τα ισοδύναμα κλάσματα. Η προσέγγιση του θέματος μέσω του σχεδίου μαθήματος γίνεται σύμφωνα με τη μεθοδολογία της καθοδηγούμενης διερευνητικής μάθησης.
Τεχνολογικά εργαλεία:
Το λογισμικό που χρησιμοποιείται είναι το GeoGebra, το οποίο μπορεί να υποστηρίξει μία διδασκαλία με διερευνητικό χαρακτήρα.
Στο Εργαστήριο πληροφορικής με υπολογιστή ανά δυο μαθητές, συνδυασμένος με το συγκεκριμένο λογισμικό, αυξάνει τις διδακτικές επιλογές του διδάσκοντα.
Το Σχολικό βιβλίο (Διαδραστικό βιβλίο) για επιπλέον πληροφορίες και ασκήσεις εμπέδωσης που συμπληρώνουν το λογισμικό.
Φύλλα εργασίας, κατά την διάρκεια του μαθήματος συνδεδεμένα με το λογισμικό και στη συνέχεια ένα που θα δοθεί στους μαθητές στο τέλος της παράδοσης του μαθήματος (τεστ αξιολόγησης) και άλλο ένα για το σπίτι.
Σκεπτικό σεναρίου
Βασική ιδέα:
Στην αρχή του σεναρίου βασικός σκοπός είναι η διερεύνηση από τους μαθητές με τη χρήση λογισμικού, το κλάσµα ως µια αναπαράσταση του αποτελέσµατος της διαίρεσης δύο φυσικών αριθμών και να διακρίνουν τα ισοδύναµα κλάσµατα ως διαφορετικές αναπαραστάσεις του ίδιου αποτελέσµατος. Η διερεύνηση αποτελεί μια προσέγγιση της μάθησης που σχετίζεται με γενικού τύπου μηχανισμούς σκέψης και υψηλού επιπέδου γνωστικές δεξιότητες. Η διερεύνηση από τους μαθητές θα γίνει με χρήση των δυνατοτήτων του λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας.
Προστιθέμενη αξία:
Στη διαδικασία αυτή της διερευνητικής μάθησης η χρήση λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας μπορεί να έχει μεγάλη αξία. Ο μαθητής μπορεί να πειραματιστεί με διαφορετικές αναπαραστάσεις της ίδιας έννοιας αλλάζοντας τις παραμέτρους, αποσκοπώντας και μετασχηματίζοντας μαθηματικά αντικείμενα και κατασκευές βασιζόμενος στην ανατροφοδότηση του υπολογιστή. Έτσι ο μαθητής αναπτύσσει εικασίες και υποθέσεις σχετικά με το προς διαπραγμάτευση θέμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η χρήση του λογισμικού GeoGebra τούς δίνει τη δυνατότητα να πειραματιστούν με διαφορετικούς όρους του κλάσματος που παριστάνουν το ίδιο αποτέλεσμα άρα είναι ισοδύναμα κλάσματα και να διατυπώσουν διάφορες εικασίες που τα αφορούν.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Με βάση το αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:
Οι μαθητές:
- Να βρίσκουν ισοδύναµα κλάσµατα.
- Να μετατρέπουν κλάσματα σε άλλα ισοδύναμα.
- Να χρησιμοποιούν τα χιαστί γινόμενα για να ελέγχουν αν δύο κλάσματα είναι ισοδύναμα.
- Να βρίσκουν ανάγωγα κλάσµατα.
Σε σχέση με το Μαθηματικό Γραμματισμό:
Οι μαθητές:
- Να εργαστούν συνεργατικά σε ομάδες ανά δύο σε κάθε υπολογιστή.
- Να ακολουθήσουν τις οδηγίες του εκπαιδευτικού.
- Να δημιουργήσουν εικασίες, να θέσουν ερωτήματα και να απαντήσουν σε αυτά.
- Να καταφέρουν να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας.
Πλαίσιο εφαρμογής
Σε ποιους απευθύνεται:
Σε μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Α΄ Γυμνασίου.
Χρόνος υλοποίησης:
4 διδακτικές ώρες.