Διαδικασία
1η διδακτική ώρα
Οι μαθητές μετά από μια σύντομη παρουσίαση θα διαβάσουν τα κείμενα από το ψηφιακό βιβλίο στο οποίο το καθένα βρίσκεται
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση για τα δύο λογοτεχνικά έργα με βασικούς άξονες:
α) το θέμα τους,
β) τους ήρωές τους (τα χαρακτηριστικά, η συμπεριφορά, οι πράξεις τους, οι ιδιαιτερότητές τους) και
γ) τη συμπεριφορά των άλλων απέναντί τους
Φύλλο εργασίας 1ο
1.Να αναζητήσετε στους παρακάτω συνδέσμους τα λογοτεχνικά έργα και να τα διβάσετε.
2.Να συγκρίνετε τα δύο λογοτεχνικά έργα ως προς
α) το θέμα τους,
β) τους ήρωές τους (τα χαρακτηριστικά, η συμπεριφορά, οι πράξεις τους, οι ιδιαιτερότητές τους) και
γ) τη συμπεριφορά των άλλων απέναντί τους
2η διδακτική ώρα
Αρχικά παρουσιάζεται το μελωποιημένο ποίημα του Βάρναλη « οι Μοιραίοι» για να έχουν καλύτερη αντίληψη της εικόνας και του ήχου της εποχής. Εναλλακτικά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί απόσπασμα από την ταινία « Ο μεθύστακας» με τον Ορέστη Μακρή, που δημιουργήθηκε την ίδια εποχή.
Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση για το ιστορικό, κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο της εποχής και τον τρόπο που αυτή παρουσιάζεται στις κινηματογραφικές ταινίες τις εποχής, στη μουσική, σε φωτογραφίες και ζωγραφικούς πίνακες.
Φύλλο εργασίας 2ο
Ομάδα Β
- Αφού ακούσετε μελοποιημένο το ποίημα προσπαθήστε να αναζητήσετε τραγούδια με παρόμοιο θέμα ή τραγούδια της εποχής που φωτογραφίζουν τους μοιραίους.
- Ποια πιστεύετε πως είναι τα σημερινά τραγούδια που θα περιέγραφαν τη ζωή των «Μοιραίων» ή τη ζωή του Παναγιωτάκη.
Δεν είναι απαραίτητο τα τρογούδια αυτά να είναι γραμμένα στα ελληνικά.
Φύλλο εργασίας 2ο
Ομάδα Α
- Να συντάξετε ένα γλωσσάρι του κειμένου, δηλαδή έναν κατάλογο λέξεων ή φράσεων, κατά αλφαβητική σειρά, που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας και είναι χαρακτηριστικές, δεν τις συναντάμε ούτε τις χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας επικοινωνία στη Κοινή Νεοελληνική.
Για το σκοπό αυτό θα κάνετε τα εξής: θα μεταβείτε στην ιστοσελίδα της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα / και στο πεδίο «Νέα Ελληνική» --- «εργαλεία» --- «ηλεκτρονικά λεξικά» --- «Λεξικό της Νέας Ελληνικής (Τριανταφυλλίδη)" και στο πεδίο «αναζήτηση» πληκτρολογείτε κάθε λέξη ή φράση που εντοπίζετε στο κείμενο.
(Αφού βρείτε τη σημασία κάθε λήμματος, κάνετε κλικ στο εικονίδιο με το καλαθάκι και αυτή αποθηκεύεται αυτομάτως σε λίστα. Όταν ολοκληρώσετε την ανεύρεση των λέξεων, κάνετε κλικ στο πεδίο «καλάθι» και θα εμφανιστεί αυτόματα η λίστα με τις επιλογές σας κατά αλφαβητική σείρα. Αντιγράψτε τη λίστα και επικολλήστε την σε κείμενο word).
Εναλλακτικά μπορείτε να συμβουλευτείτε και το λεξικό της λαικής και περιθωριακής γλώσσας
Φύλλο εργασίας 2ο
Ομάδα Γ
- Να αναζητήσετε πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφικό υλικό ή εικόνες που παρουσιάζουν την κοινωνική πραγματικότητα που απεικονίζεται στους «Μοιραίους» και «Τα χταποδάκια».
Να έχετε στο νου σας την εποχή, την κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ηρώων και της εποχής.
Θα μπορούσατε να ολοκληρώσετε την παρουσίαση με αναφορές και παράθεση σύγχρονων εικόνων.