Διαδικασία
Χωρισμός των μαθητών/τριών σε 3 ομάδες όσες είναι και οι υποενότητες της εργασίας, δηλαδή «Άνθρωπος και Χρήμα»,«Καθημερινή Ζωή» και «Προς την Επανάσταση». Κάθε ομάδα κατανέμει στα μέλη της αριθμό ερωτημάτων της ενότητας που έχουν αναλάβει. Στη συνέχεια τα μέλη κάθε υποομάδας, προκειμένου να απαντησούν στα ερωτήματα που έχουν αναλάβει, περιηγούνται στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού http://www.e-history.gr, στον ηλεκτρονικό κόμβο της Οθωμανικής περιόδου http://www.ime.gr/chronos/11/gr/index.html , αναζητούν και αποδελτιώνουν τις κατάλληλες πληροφορίες στις παρουσιάσεις-πηγές. Οι απαντήσεις σας πρέπει να είναι γραμμένες και τυπωμένες σε κειμενογράφο του Η/Υ σας ακολουθώντας το εξής πρότυπο: όνομα ενότητας και αριθμός ερώτησης όπως φαίνεται παρακάτω:
«Προς την Επανάσταση»
I. Απάντηση…
II. Απάντηση… κ. ο. κ.
Επίσης πρέπει να είναι ακριβείς και καθώς είναι σύντομες οι σωστές απαντήσεις, οι περιττές προσθήκες θα αξιολογούνται αρνητικά. Ακολουθούν οι 3 ενότητες με τα αντίστοιχα ερωτήματα.
«Άνθρωπος και Χρήμα»
- Τι αντιμετώπισε η Οθωμανική αυτοκρατορία στο ξεκίνημα του 17ου αιώνα;
- Ποιες πρακτικές υιοθέτησε όσον αφορά τη φορολόγηση των υπηκόων της; (Να τις αναφέρεις χωρίς λεπτομέρειες).
- Ποιες ήταν οι επιπτώσεις της δυσβάσταχτης φορολόγησης των υπηκόων στον ελλαδικό χώρο;
- Ποιες ήταν οι ομάδες πληθυσμού με ειδικές φορολογικές απαλλαγές (προνόμια);
- Γιατί ο υποχρεωτικός εξισλαμισμός μεγάλων πληθυσμιακών ομάδων θα αποτελούσε καταστροφή για το οθωμανικό κράτος;
- Ποιοι λόγοι ωθούσαν πληθυσμιακές ομάδες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην αλλαγή τόπου εγκατάστασης;
- Σε ποια millet (μιλέτι) ανήκαν οι διάφορες πληθυσμιακές ομάδες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας;
- Γιατί τον 14οκαι τον 15ο αιώνα υπήρξε κινητικότητα πληθυσμών σε ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές;
- Γιατί υπήρξε αύξηση πληθυσμού στις πεδινές περιοχές τους επόμενους αιώνες;
- Τι αποτέλεσε το βασικό στοιχείο της οθωμανικής αντίληψης για την οργάνωση του κράτους;
- Τι ήταν τα τσιφλίκια και με ποιο τρόπο η διαχείρισή τους είχε αρνητικές συνέπειες στους χωρικούς;
- Ποια ήταν τα αίτια της αποδημίας Οθωμανών υπηκόων της Βαλκανικής προς χώρες της δυτικής και κεντρικής Ευρώπης;
- Ποιοι συγκροτούσαν παροικία και ποιες οι πρώτες επιδιώξεις τους;
- Τι ήταν η αδελφότητα και ποιοι λόγοι επέβαλαν την δημιουργία της;
- Ποιοι κατέφυγαν στην Ιταλική χερσόνησο με την άλωση της Πόλης και πως συνέβαλαν στην Αναγέννηση;
- Σε τι αποσκοπούσε η Αικατερίνη της Ρωσίας με την ίδρυση της Οδησσού και πως πέτυχε τον στόχο της;
- Τι ήταν οι διομολογήσεις και τι επιπτώσεις είχαν για ολόκληρες περιοχές του ελλαδικού χώρου;
«Καθημερινή Ζωή»
- Σε ποιες εργασίες εργάζονταν οι γυναίκες στις οθωμανικές πόλεις;
- Με ποιες εργασίες ασχολούνταν οι γυναίκες στο σπίτι;
- Σε τι ωφέλησε ο θεσμός της προίκας;
- Ποιοι χαρακτηρίζονταν «αόρατοι»;
- Τι ήταν τα «μπουλούκια» ή «κομπανίες»;
- Τι αγώνες και διαγωνισμούς διοργάνωναν στα πανηγύρια και στις γιορτές στα χωριά;
- Γιατί ο περίπατος ήταν μία από τις πιο διαδεδομένες συνήθειες αναψυχής στις μεγάλες πόλεις;
- Γιατί η αγορά αποτελούσε το πιο ζωντανό κομμάτι της πόλης κατά τη διάρκεια της ημέρας;
- Που στάθμευαν τα καραβάνια;
- Ποιοι συναθροίζονταν στις κοινοτικές συνελεύσεις και για ποιο σκοπό;
- Ποιο σημαντικό ρόλο διαδραμάτιζαν οι γιορτές και οι τελετές στις ελληνικές περιοχές;
- Ποιος ήταν ο ρόλος της θρησκείας κατά την περίοδο της Οθωμανικής κατάκτησης;
- Ποιοι είναι οι Λαοί της Βίβλου σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο;
- Με ποιο τρόπο διέσωσε ο κάθε χριστιανός τα βασικά στοιχεία της ταυτότητας του;
- Τι ήταν οι αρματολοί;
- Ποιες καταστάσεις ευνοούσαν την ανάπτυξη ασθενειών και επιδημιών;
- Ποια μέτρα λαμβάνονταν για την αντιμετώπιση των επιδημιών;
- Τι είναι το κισμέτ;
«Προς την Επανάσταση»
- Ποιες ήταν οι ηγετικές ομάδες του υπόδουλου Ελληνισμού;
- Τι ήταν ο Πατριάρχης πέρα από θρησκευτικός ηγέτης;
- Πως λειτουργούσε η εκπαίδευση των ορθοδόξων τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας;
- Τι άλλαξε στην εκπαίδευση από τον 17ο αιώνα και ύστερα;
- Τι κήρυττε ο Κοσμάς ο Αιτωλός όσον αφορά την παιδεία και τη γλώσσα;
- Πως φαίνεται η διείσδυση των Φαναριωτών στις δομές της Εκκλησίας μετά τα τέλη του 17ου αιώνα;
- Ποιες πολιτικές εξελίξεις συνέτειναν στην κυριαρχία των Ελλήνων στο εμπόριο;
- Ποιο ήταν το πολιτικό όραμα των Φαναριωτών;
- Ποιο ήταν το σύνθημα του Κοραή και τι πρότεινε όσον αφορά τη γλώσσα;
- Γιατί μια μερίδα λογίων και κληρικών όπως ο Ευγένιος Βούλγαρης προσέβλεπε στη ρωσική επέμβαση;
- Ποια σκέψη ωρίμασε στη σκέψη του Ρήγα μετά τη Γαλλική Επανάσταση και που αποσκοπούσε το όραμα του;
- Ποιοι εκμεταλλεύθηκαν τη διάβρωση των μηχανισμών εξουσίας της οθωμανικής διοίκησης τον 18ο αιώνα;
- Ποιοι ήταν οι προεστοί και με ποια άλλα ονόματα συναντώνται;
- Τι ήταν η Φιλική Εταιρεία, πότε ιδρύθηκε, που και από ποιους;
- Τι σημαίνει η έννοια «ασκέρι»;
- Τι ήταν η «Υψηλή Πύλη»;
- Ποιες επαναστάσεις στον κόσμο προηγήθηκαν της Ελληνικής;
- Ποια συνθήκη σήμανε το τέλος των Βενετών στον οθωμανικό χώρο και ποιες δύο χώρες επωφελήθηκαν;
- Ποια ήταν το επιχείρημα των Ρώσων για ανάμειξη στα εσωτερικά του οθωμανικού κράτους;
- Ποια ήταν η πιο διαδεδομένη προφητεία για τους Ρώσους;
- Ποιες ήταν οι αιτίες αποτυχίας του κινήματος στην Πελοπόννησο το 1770 (Ορλωφικά);
- Γιατί αποδείχτηκε ιδιαίτερα επωφελής για τους Έλληνες η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή;
- Πως απέκτησανπολεμική πείρα τα πληρώματα των ελληνικών πλοίων;
- Γιατί η Γαλλική Επανάστασηαποτελεί το ορόσημο της νεότερης ευρωπαϊκής ιστορίας;
- Με ποιο τρόπο διείσδυσαν οι ιδέες της ΓαλλικήςΕπανάστασης στα λαϊκά στρώματα των υπόδουλων;